• Micke Geting

Mango äts mjuk??

Var precis och handlade.
    Hade dom erbjudande, 2 mango för 10:-.
    Mums tänkte jag, men så snart jag kom hem kom jag på att jag aldrig köpt sådana förut.
    När äter man dom?
    Dessa jag har känns rätt hårda. Ska dom ligga och bli lite mjuka typ som avacado innan man äter dom?

• Svar på tråden Mango äts mjuk??
  • Micke Geting

Herre gud vilken kamp här var i morse.
    Far jag kan inte få upp min kokosnöt....blaha blaha säger jag.
    En kokosnöt är en barnalek jämfört med en mango.

Stenhård. Min slaktarkniv lyckades knappt skära den på mitten.
    Fick efter mycket om och med av skalet och krafsade väck lite av frukköttet.
    Det allra yttersta hade väl en aning sötma, men det adra var surt och beskt.

Antar att den andra av dom två jag köpte, får ligga en vecka extra och mogna.

Finns de kärna i dom? Va det därför kniven inte vill dela mangon på mitten?

• W W
    Svar på #21
    Jepp, det finns en kärna i dom Man skär runt om eller på båda sidor om den (för visst är det väl magon som har en ganska platt kärna eller missminner jag mig nu )
    Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • W W
    Heisan skrev 2008-09-21 00:13:21 följande:
    Känner att min barndomsutbildning var helt misslyckad...
    Jepp, tror jag också Jag minns iaf att man fick höra att dom förr i tiden använde kåda som tuggummi så då måste jag ju testa själv
    Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • nadja84
    Krabbolina skrev 2008-09-20 19:49:00 följande:
    jag vet så mycket som att man ska inte äta skalet iaf!
    Vi äter skalet på mangon här hemma!!
  • Auris

Ja. Mango har kärna. En ganska stor platt kärna. Jag brukar skära på båda sidor om den. Men jag tror nog du gör klokt i att låta den andra mangon mogna ett tag.

• Mejk

Kåda skulle just vist vara som tuggummi, så då var man ju tvungen att smaka!!

• srkarlsson

Du kan äta båda mjuk eller hårt
    Om du tycker om det blir lite sur rekommendera lite hårt och kan dippa med lite salt när du äter.

Om du tycker om det blir söt , väljar du mjuk mango.

• Venus von Willendorf
    Ewlin skrev 2008-09-20 23:26:16 följande:
    Mango är sjukt gott att steka i kanel och farin socker och äta tillsammans med vanilj glass! :)
    Det ska jag prova!

För att mango ska mjukna brukar jag linda den i en kökshandduk (tar bort ev plast) och lägga den över kylskåpet tills nästa dag.
  • Mullemonster

Jag tar potatisskalaren och skalar mangon med...
    Sen skär rent kärnan.

• emma1985

jag var super sugen på mangoglas

• gutegirl

Man kan lägga den tillsammans med äpple också så mognar den fortare.

Jag brukar dela mangon i två delar, sedan skär jag skåror i fruktköttet (jag låter skalet sitta kvar) så att det blir ett rutmönster, sedan vänder man ut och in på skalet så trycks bitarna som skurits ut fram och det är lätt att antingen skära av eller bara gnaga loss. Det här sättet tycker jag är lättast och minst kladdigt. Skalar man mango innan man skär den kan man nästan glömma att det går att hålla i den, det blir så halt.

Den godaste mangon man kan få tag på här i Sverige tycker jag är den från pakistan, den är ljusgul och lite avlång och kostar runt 70 kr/kg, men det är värt varenda krona!

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
Svar på tråden Mango äts mjuk??