• loella

Canser i ryggen

Hej
    Jag har en liten fråga som någon kanske kan svara på. En kompis till mig berättar idag att hon har canser i ryggen och att den har spridit sig till levern... Hon har ännu inte fått svar på att prover så hur allvarligt det är vet hon inte förren nästa vecka. Hur allvarligt kan det vara?? Det låter som det är tämligen kört, hemska tanke. Jag är så orolig.

• Svar på tråden Canser i ryggen
  • santanas

Man ska ju aldrig ge upp hoppet men har hon cancer i skelettet (antar att du menar det med ryggen) och metastaser i levern så är det allvarligt.

Det är så fruktansvärt när det drabbar yngre personer, känns så himla orättvist. Stötta henne och finns där för henne.

• loella

Hon sa att det var i den stora kotan i ryggen som den satt i. Hon sa även att det inte gick att operera.

• Anonym

men kanske cytostatika så tumören krymper och sen operation?

loella skrev 2008-09-20 20:13:39 följande:
    Hon sa att det var i den stora kotan i ryggen som den satt i. Hon sa även att det inte gick att operera.
  • loella

Det gick tydligen inte att operera. utan det var bara cellgifter och strålning

• santanas

Det är ingen bra prognos, kan tänka mig att cellgift och strålning görs i palliativt syfte ( ej botande bara lindrande)

• Anonym

men är det i palliativs syfte så måste patienten informeras!

santanas skrev 2008-09-20 20:29:30 följande:
    Det är ingen bra prognos, kan tänka mig att cellgift och strålning görs i palliativt syfte ( ej botande bara lindrande)
  • loella

Vad hemskt. Det låter som du kan din sak. Varför inte bara ge morfin?

• Anonym

därför att man inte ger palliativ behgandling förrens i slutskedet! morfin är analgetika och ges i slutskedet om pat har ont.

annars gör man allt för att bota skiten och denna person verkar vara en sån man tänker känpa med in i det sista.

Anonym skrev 2008-09-20 20:42:46 följande:
    Morfin?
  • Anonym (hopp)

Jag har en kompis som först fick bröstcancer vid 30 års ålder som spred sig och hon fick metastaser i ruggmärgen och flera nadra ställen i kroppen.
    Jag tyckte så synd om henne, hennes barn var små då, det är säkert 8 år sedan hon fick spridningen och 12 år sedan hon hade bröstcancern.
    Hon går på ständiga kontroller med har varit fri från cancer i flera år nu
    För henne trodde nog alla att det var helst kört, men med alla kunniga läkare och all bra behandling så finns det hopp och det måste man försöka tro på!

Kram på dig!

• loella

hon är 30 år så nog tänker dom kämpa...

• Anonym

med all rätt! hon kommer greja det! och vi håller tummarna

loella skrev 2008-09-20 20:49:55 följande:
    hon är 30 år så nog tänker dom kämpa...
  • Anonym

stoooooor kram tillbaka! och du, glöm inte att du som "stöttare" också behöver ventilera och prata! ta hand om DIG också!

loella skrev 2008-09-20 20:53:35 följande:
    Tack alla. Stor kram
  • Anonym
    loella skrev 2008-09-20 20:59:32 följande:
    Tack hjärtat!
  • Anonym

Min bästa vän drabbades av livmoderhalscancer för 3 år sedan då hon var 26 år. Ensamstående med barn på 3,6 och 7 år.
    Hon fick operera bort hela paketet, men innan operationen fick hon genomgå en abort med tvillingar. De upptäckte att det fanns cancer in några lymfkörtlar. Hon strålades och fick cellgifter.
    Idag mår hon bra.
    Men oron finns där för henne att det ska komma tillbaka. Jag hoppas att hon klarar sig din vävn, mot de odds som är emot henne.

• loella

Ja hoppet är det sista som försvinner. Hon har tydligen haft bröstcancer för 8 år sen men då opererade dom bara inga cellgifter. Det kan vara vanligare för tjejer att få cancer i ryggen då man haft det i bröstet.

Svar på tråden Canser i ryggen