• vänat

GBP = Gastric by pass

Här pratas allt mellan himmel och operation. Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    ? Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    ? Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    ? BMI måste ligga runt 38-40? Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    ? Fetman måste ha varat ett antal år.
    ? Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    ? Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:48
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847741.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:49
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33834020.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:49
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m31257615.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:50
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847329.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 20:48
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 20:50
    www.vantetider.se/index.php&&task=view&&id=184&&Itemid=98&&services=31

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 17:36
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html
  • Svar på tråden GBP = Gastric by pass
  • Meduziz
    Ejnie skrev 2008-12-15 12:14:50 följande:
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-15 11:39:00 följande: Ursäkta alla mina frågor, men jag är rätt ny på detta... var innebär "dumpning"? Och det här med mat i fickorna, det påminner om hur det är med diabetiker, att de alltid måste ha grejer om de får insulinkänning. Kanske samma funktion...?
    Skillnaden med diabetiker-matsäck och GBP-matsäck äratt GBP-opade alltid äter upp sin matsäck. Diabetikern har med det utifall nåt sker.
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Mrs Kaffelatte

Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-15 11:39:00 följande:
    Ursäkta alla mina frågor, men jag är rätt ny på detta... var innebär "dumpning"?Och det här med mat i fickorna, det påminner om hur det är med diabetiker, att de alltid måste ha grejer om de får insulinkänning. Kanske samma funktion...?
    Dumpning..
    Ja det är att man äter fel eller på fel sätt så att man blir att må dåligt.
    Man kan bli dålig på flera olika sätt men från bara hjärtklappning till värsta nära-dödenupplevelser..
    Detta gör så att man inte vill äta vissa saker.. Jag undviker hamburgare i allaformer...

Ja lite samma sak är det som med diabetiker.. Fast som Meduziz säger så måste vi äta våran matsäck.. Fast även fast jag har ätit bra och vet att jag klarar mig så har jag alltid något med mig i fall jag skulle till att bli hungrig/dålig..
  • Mrs Kaffelatte

Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-15 11:39:00 följande:
    Ursäkta alla mina frågor, men jag är rätt ny på detta...
    Fråga på du!!
  • Trinity78
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-12-15 11:39:00 följande: Ursäkta alla mina frågor, men jag är rätt ny på detta... var innebär "dumpning"?
    Dumping kallas det när blodsockret höjs väldigt snabbt och därmed mängden av hormonet insulin som reglerar blodsockerbalansen vilket ger en kraftig hypoglycemi med yrsel, svimningskänslor, svettningar, illamående och andra obehagliga känslor. Ofta kan man behöva lägga sig ner och vila ett tag. Detta sker när man har ätit något som innehåller mycket socker och maten går ut för snabbt i tarmen och hastigt sugs upp i blodet vilket är vanligt efter vissa typer av magoperationer där man har avlägsnat den nedre magmunnen.

Äter man för fet mat så kan det ge liknande symptom eller fettdiaréer vilket beroende på att maten töms ut för hastigt i tunntarmen som överbelastas samtidigt som kroppen inte har hunnit spjälka fettet tillräckligt i magsäcken för att det ska kunna tas upp i blodet.

För att undvika dessa problem bör man äta mat som inte innerhåller för mycket ”snabba” kolhydrater eller för mycket fett. Dessutom bör man ta små tuggor, tugga ordentligt och ta god tid på sig när man äter. En måltid bör ta runt 30 min.
    Reproductively challenged
  • Felicia6

Jossan, jag vill oxå se

Ejni, det är 10månader sen jag opades och jag kan inte se något negativt med min op än Det är klart att ibland är det lite jobbigt och kämpa får man göra men det är inget negativt. det är man ju redan beredd på innan man gör open

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • jossan01

Så nu har jag trollat igen.. Tack för alla fina rader, visst är det stoooor skillnad, lite lessen över min svullna mage nu på sista kortet för den finns inte där i vanliga fall... KVINNOFENOMENET MENS!! är orsaken..

Är så himla lycklig, har fått igång min ägglossning, har vart så svårt att ta in men det är sant, 4 månader i rad har jag haft ägglossning! Nu är det även bekräftat av min gyn. Såååå skönt, å så kvinlig jag känner mig..

(¯`°?.¸♥Gastric Bypass opad-08♥¸.?°´¯)
  • Meduziz
    jossan01 skrev 2008-12-15 13:32:47 följande:
    Så nu har jag trollat igen.. Tack för alla fina rader, visst är det stoooor skillnad, lite lessen över min svullna mage nu på sista kortet för den finns inte där i vanliga fall... KVINNOFENOMENET MENS!! är orsaken.. Är så himla lycklig, har fått igång min ägglossning, har vart så svårt att ta in men det är sant, 4 månader i rad har jag haft ägglossning! Nu är det även bekräftat av min gyn. Såååå skönt, å så kvinlig jag känner mig..
    Får man komma in då? *knackar lite försynt på FL-dörren*
    Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • CeciliaB

Meduziz skrev 2008-12-15 13:38:51 följande:

Får man komma in då? *knackar lite försynt på FL-dörren*
    Jag vill med..=)
Svar på tråden GBP = Gastric by pass