• vänat

GBP = Gastric by pass

Här pratas allt mellan himmel och operation. Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    ? Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    ? Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    ? BMI måste ligga runt 38-40? Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    ? Fetman måste ha varat ett antal år.
    ? Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    ? Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:48
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847741.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:49
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33834020.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:49
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m31257615.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 19:50
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m33847329.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 20:48
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-20 20:50
    www.vantetider.se/index.php&&task=view&&id=184&&Itemid=98&&services=31

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-08 17:36
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html
  • Svar på tråden GBP = Gastric by pass
  • Trinity78

Ni som har problem med gallan, vad får ni för smärtlindring? Jag har en vän som har fått gallstenar och tål inte morfin. Vad kan hon få för medicin istället?

Reproductively challenged
  • snissi

Verkar vara många nu som har op inbokad inom snar framtid, men även många som är alldeles nyopade! Kul!

• fraggelanna

Hej hej nu har även jag hittat hit :)
    kom hem från akuten i natt kl 2 *zzzz*
    har en kraftig UVI så nu äter jag pencillin

• FH Mamma
    Trinity78 skrev 2008-09-21 11:15:21 följande:
    Ni som har problem med gallan, vad får ni för smärtlindring? Jag har en vän som har fått gallstenar och tål inte morfin. Vad kan hon få för medicin istället?
    Har hon testat papaverine.. det är inte smärtstillande men jag behövde inte alltid smärtstillande om jag tog maxdosen papaverine. För mig är det 9tabl.

Papaverin Recip används vid kramp i mag- och tarmkanalen genom att direkt påverka muskelcellerna i den så kallade glatta muskulaturen.

Tål hon diklofenak eller voltaren så ska hon be om det i tabl och om hon har för ont och inget funkar får hon åka till akuten för en spruta i baken som jag gjorde i fre.
  • solhumlan
    Trinity78 skrev 2008-09-21 11:15:21 följande:
    Jag har stolpiller..Provat både Voltaren & Diflofenac..Båda hjälper oerhört bra. Så fort jag känner att ett anfall är på g så tar jag en samarin och en "raket" & lägger mig. Det hindrar anfallet.
  • Trinity78
    FH Mamma skrev 2008-09-21 11:28:07 följande:
    Har hon testat papaverine.. det är inte smärtstillande men jag behövde inte alltid smärtstillande om jag tog maxdosen papaverine. För mig är det 9tabl.Papaverin Recip används vid kramp i mag- och tarmkanalen genom att direkt påverka muskelcellerna i den så kallade glatta muskulaturen.Tål hon diklofenak eller voltaren så ska hon be om det i tabl och om hon har för ont och inget funkar får hon åka till akuten för en spruta i baken som jag gjorde i fre.
    Tack för hjälpen!  Jag ska hälsa henne det.
  • solhumlan
    fraggelanna skrev 2008-09-21 11:23:15 följande:
    Hej hej nu har även jag hittat hit :) kom hem från akuten i natt kl 2 *zzzz* har en kraftig UVI så nu äter jag pencillin
    Vad är UVI?
  • MelvinMeja

Nu har jag också hittat hit

• Trinity78
    solhumlan skrev 2008-09-21 11:32:33 följande:
    Vad är UVI?
    Urinvägsinfektion
Svar på tråden GBP = Gastric by pass