• isvinter

Micromat och gravid

Är det farligt att äta micromat när man är gravid? Ska man hålla sig borta från "strålad" mat? Var någon som nämnde det idag. Hade ingen aning om det i så fall..

• Svar på tråden Micromat och gravid
  • Jessisca

Jag har värmt rester till och från i fem månader nu och Lillstrumpa verkar må bra än så länge...

• Linda1976

Nej, att använda micron är ett av de skonsammaste sätten att värma mat. Du får mer strålning från jordens yta, än från micron.

Trodde denna urban legend var död sen länge?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Lundby87

är väll bara det att inte det är så näringsrik mat. men nån enstaka gång funkar väll

• FrökenLinda

Så vitt jag vet så tar det bort en viss del av näringen i maten, men att det skulle vara farligt har ja då aldrig hört talas om!

• Linda1976
    Emmmi skrev 2008-09-20 20:03:04 följande:
    är väll bara det att inte det är så näringsrik mat. men nån enstaka gång funkar väll
    Det beror väl på VAD man värmer.

Att värma förkokta frysta grönsaker (tex broccoli) i micron är långt bättre än att koka.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Lundby87

nu snackade vi om mikro mat uppfattade jag det som inte typ grönsaker eller rester

• Myspys77

Inte farligt alls vad jag har hört. Det man kan tänka på är att se till att värma ordentligt så att maten är genomvarm I micro kan det lät bli ojämnt varmt så jag brukar köra en stund, låta stå en liten stund o köra lite mer tills det är jättevarmt. Om maten inte är helt varm kan det uppstå bakterier som kan vara farliga när man är gravid har jag hört.

• Jessisca
    Emmmi skrev 2008-09-20 20:12:02 följande:
    nu snackade vi om mikro mat uppfattade jag det som inte typ grönsaker eller rester
    fast frågan gällde ju även "strålad" mat, vilket det ju faktiskt är även om det "bara" är uppvärmda rester... sån där färdig micromat är ju oxå tillagat innan och eg bara uppvärmd hemma...
  • Bempan
    Myspys77 skrev 2008-09-20 20:16:40 följande:
    Inte farligt alls vad jag har hört. Det man kan tänka på är att se till att värma ordentligt så att maten är genomvarm I micro kan det lät bli ojämnt varmt så jag brukar köra en stund, låta stå en liten stund o köra lite mer tills det är jättevarmt. Om maten inte är helt varm kan det uppstå bakterier som kan vara farliga när man är gravid har jag hört.
    Detta har jag också hört. Inget om strålning.
  • IceQueen87

Min fasters man säger att micron dödar alla nyttigheter i maten och att det tar ca en kvart för kroppen att ens uppfatta maten som just mat. Det ger ingen näring till varken mig eller barnet i magen. Har börjat nu att inte använda micron just pga detta.

• Linda1976
    IceQueen87 skrev 2008-09-20 20:20:18 följande:
    Min fasters man säger att micron dödar alla nyttigheter i maten och att det tar ca en kvart för kroppen att ens uppfatta maten som just mat. Det ger ingen näring till varken mig eller barnet i magen. Har börjat nu att inte använda micron just pga detta.
    Du kanske ska lita till vetenskaplig fakta istället för en faster utan koll
  • IceQueen87

Jag litar på min fasters man för han har forskat kring mycket om saker som påverkar oss. Tror faktiskt de har koll ändå, de har en massa barnbarn och tror de tänker på såna här grejer :) allt för att bebis och mor ska må bra

• listo
    IceQueen87 skrev 2008-09-20 20:32:41 följande:
    Jag litar på min fasters man för han har forskat kring mycket om saker som påverkar oss. Tror faktiskt de har koll ändå, de har en massa barnbarn och tror de tänker på såna här grejer :) allt för att bebis och mor ska må bra
    Förlorar mat lagad i mikrovågsugn näringsämnen?

När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten.

Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall finner man endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning.

Det har inte publicerats studier eller artiklar som visar att tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod.

Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör, uppkommer en del förluster av näringsämnen, vilket inte är så märkligt.

Det är svårare att ha kontroll över temperaturen när man värmer i mikrovågsugn. Därför ska inte bröstmjölk eller bröstmjölksersättning värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre.

(Livsmedelsverket)

Upphettning kan försämra vissa näringsämnen, vitaminer och liknande. Men det gäller självfallet oavsett om uppvärmningen sker över öppen eld, på kokplatta eller i mikrovågsugn. T.ex. är det så att vissa vitaminer är värmekänsliga. Eftersom uppvärmning i mikrovågsugn är ganska ojämn så ökar risken för att vissa delar av livsmedlet ska få väldigt hög värme medan andra delar är kalla. Självklart kan då vitaminer och andra värmekänsliga ämnen ta skada i de överhettade delarna av livsmedlet. På samma sätt som när man t.ex. kokar "ihjäl" grönsaker på kokplatta.

Mikrovågorna "sparkar igång" vattenmolekyler så att de börjar röra sig snabbt vilket gör att vattnet till slut når sin kokpunkt. Mikrovågor är så kallad icke-joniserande strålning, även solsken är ickejoniserande strålning. 
    Den typen av strålning är INTE samma sak som joniserande strålning som t.ex. röntgenstrålning (radioaktiva ämnen utsänder joniserande strålning). 
    Joniserande strålning har förmågan att slå sönder molekyler och kan därför vara skadlig.

Jag skulle gärna se något som styrker teorin att kroppen inte ens känner igen mikromat som mat. Jag är rätt övertygad om att det inte finns några som helst vetenskapliga belägg för det påståendet. Om så fanns, då borde vi dö som flugor på löpande band på grund av  näringsbrist, med tanke på hur mycket mikrovågsugnarna används i svenska hushåll.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • riotflickan
    Myspys77 skrev 2008-09-20 20:16:40 följande:
    Fast maten har ju varit FRYST... då dör ju nästan alla bekterier. Det där som du säger gäller ju öjummen mat som stått länge, typ värdelösa storkök och sånt... det är DÅ bakterierna gror.
Svar på tråden Micromat och gravid