• Anonym (Undrar?)

Hur vet man om barnet blir dvärg, kortvuxen?

Jag har en liten fråga. Hur och när upptäcker man om ens barn blir dvärg eller kortvuxen kanske är ett mer bestämt ord?
    Vilken ålder och vad kan man upptäcka det på?
    Undrar...
    Min dotter är 3 snart och är 92 cm lång till sina 13,8 kg. Hon följer sin viktkurva men hade tappat lite på längden.

• Svar på tråden Hur vet man om barnet blir dvärg, kortvuxen?
  • Anonym

jag trodde de kollade det på ultraljudet..........

när de mäter lårbenet.!!!!

har frö mig att jag även läst det i en läkarbok att avvikleswr kan urskiljas redan då!

Då menar jag kortvuxenhet/dvärgväxt

Sedan att dottern kasnke blir 1,55 m typ det kan man inte veta förrän mensen kommer för då växer tjejer oftast bara någon cm till!

Min skolsköterska gjorde något slgs diagram utifrån föräldrarnas längd och enligt den skulle jag bli 1,65 men stannade på 1,60 vilket jag trivs bra med!

• Anonym

ursäkta alla stavfel - är rysligt trött! Godnatt!

• Anonym

Har hört att man dubblar sin längd vid ungefär 2 års ålder dvs 80 cm vid 2 = 160 cm vid vuxen.

• Anonym (Undrar?)

Visste inte att man kunde se det redan på ul. Har för mig att jag läst någonstans att det upptäcks först när barnet ä 2 år någonting. Men mitt minne kan bedra mig...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-20 20:56:31 följande:
    Har hört att man dubblar sin längd vid ungefär 2 års ålder dvs 80 cm vid 2 = 160 cm vid vuxen.
    nej det kan väl ändå inte stämma???????

menar du kasnke vid 1 år???????

vid 2 år är ju de flesta närmre 90 cm och skulle då bli 1,80 långa............det är ju relativt ovanligt bland tjejer!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-20 20:56:31 följande:
    Det tror inte jag heller stämmer. Min dotter är ganska lång för sin ålder, hon har just fyllt 2 och är över 90 cm. Att hon skulle bli 180 är inte så troligt eftersom jag är 160 och pappan 174.

Men jag tror också att det märks ganska tidigt. Och bara för att hon tappat lite på längden finns ingen anledning att tro att hon ska blir dvärg eller speciellt kortvuxen. Alla barn växer i olika takt, och vissa växer mycket på längden tidigt, andra tvärtom.
    Hade det varit nåt hade nog bvc reagerat!
Svar på tråden Hur vet man om barnet blir dvärg, kortvuxen?