• Eppe

4,5-månaders som gallskriker vid läggdags. Hjälp snälla!

Vår 4,5-manaders blir helt förtvivlad och gallskriker tröstlost vid läggdags var och varannan kväll. På dagarna är hon hur glad som helst, men på kvällen är det som om hon plötsligt blir forbytt.

Vi har försökt allt. Har fasta rutiner och tider. Först pyjamas och sen kan hon vara vaken en liten stund till och sen ammar jag i sovrummet och hoppas att hon ska somna så att jag kan lägga ner henne i hennes säng. Men ofta blir det ändå en jättejobbig timme innan hon till slut somnar av utmattning. Varje gång försöker vi alla tänkbara "trick", mamma bara, pappa bara, sjunga, amma (gallskrik!), lägga ner i sängen, bärsele, lägga på skötbordet och byta blöja, vagga i famnen osv, men inget hjälper. Kanns jättetråkigt och jag har börjat bäva inför kvällarna nu. Blir själv så ledsen och utmattad efteråt.

Så min fraga är egentligen om detta ar normalt? Finns det andra bebisar som beter sig så här? Det har pågatt rätt länge nu sa det känns inte som nagon tillfällig fas. Om någon har några råd att ge så vore jag väldigt tacksam, börjar känna mig desperat.

• Svar på tråden 4,5-månaders som gallskriker vid läggdags. Hjälp snälla!
  • lövet2

Tja, som jag ser det så finns det ingenting som heter "läggdags" för en så liten baby. En baby kan inte klockan och somnar därför när den behöver sova - inte när föräldrarna bestämmer sig för att det är läggdags. Klart att babyn blir ledsen/irriterad/frustrerad av att föräldrarna ivrigt försöker söva den när den inte behöver sova ...

• Eppe
    lövet2 skrev 2008-09-20 23:11:15 följande:
    Tja, som jag ser det så finns det ingenting som heter "läggdags" för en så liten baby. En baby kan inte klockan och somnar därför när den behöver sova - inte när föräldrarna bestämmer sig för att det är läggdags. Klart att babyn blir ledsen/irriterad/frustrerad av att föräldrarna ivrigt försöker söva den när den inte behöver sova ...
    Hon är jättetrött, så det är läggdags, man ser det på henne, ögonlocken faller nästan igen men hon kan bara inte komma till ro utan skriker tröstlöst istället.
  • lövet2
    Eppe skrev 2008-09-20 23:20:47 följande:
    Hon är jättetrött, så det är läggdags, man ser det på henne, ögonlocken faller nästan igen men hon kan bara inte komma till ro utan skriker tröstlöst istället.
    I stället för att vara inriktade på att söva henne, så rikta in er på att göra henne nöjd. Skriker hon inte, så gör ni rätt. Då kommer hon att överraska er genom att somna rätt vad det är ...
  • Eppe

Eeeeh...ja det var just det som var frågan, hur får vi henne att inte skrika, som jag skrev så kanns det som om vi har provat allt men hon skriker ändå tröstlöst. Om hon kunde vara vaken och vara glad och nöjd så skulle hon gärna få vara vaken.

• Silverkatten06

Hon är inte övertrött då? Det gäller att lägga henne i rätt tid så man inte missar "sov-tåget"

Annars kanske ett bad kan hjälpa henne att komma till ro?

• Syth

Min son är likadan (3 månader). Han börjar alltid gnälla av trötthet runt samma tid och ofta går det över till skrik och gråt. Han är övertrött tror jag och kämpar mot sömnen. Det är nog samma sak med er flicka? Jag har inte kommit på vad man kan göra, annat än att bära och trösta tills han somnar. Men visst är det jobbigt, man blir själv så trött och ledsen! Hoppas det ordnar sig!

• väntarmajbebis

min dotter "fattar" att hon ska sova. matar, byter till pyjamas sedan får hon ligga i babygymmet om kl är kanske runt 21. sedan visar hon trötthetstecken själv och då lägger jag henne i sängen, sätter på musikmobilen och in med nappen. Får springa och lägga i nappen ngra gånger och sätta på musikmobilen ngra gånger men då är det mörkt i rummet och då pratar jag inte med henne alls....

vad jobbigt för er att ha det så.....kanske om du fortsätter med era rutiner så kanske han ger sig till slut?....eller sover han mykt på dagen kanske??

alla barn är ju så olika!
    eller som ngn annan skrev att kanske är han över trött....

min dotter hade ont i magen och skrek mykt på kvällarna innan så jag gjorde då en rutin att efter varje skrik , på med cd:n med natt sånger, vagga henne och tog mina fingrar från panna och ner över ögonlocken så hon skulle blunda. det fungerade lite....efter magknipet började vi endast med musikmobilen

• Frostmoln

Vår son, 4 månader, är likadan. Vi har också testat det mesta, har fasta rutiner osv. Tror inte att alla barn är så lätta att söva! Vår somnar dock lätt dagtid men på kvällen är det som att han blir övertrött och kämpar emot sömnen. Det som nog ändå funkar bäst för oss är när vi "ger upp" och inte försöker söva honom. Han får sitta uppe med oss, eller bli omkringburen. Har också märk att han inte vill vara i helt mörkt rum. När han tillslut är tillräckligt trött brukar jag amma honom och då somnar han oftast. Men nästan oavsett hur vi gör blir den sista vakna timmen gnällig/skrikig. Hoppas på bättring med tiden...

• väntarmajbebis

det har du nog rätt i melleojag!

• 75majasmamma

En del barn behöver skrika innan dom somnar min tjej blir 6 månader på tisdag och hon har nyss slutat att skrika på kvällarna annars har hon gjort det varje kväll, hon får ersättning i flaska så för att hon skriker mindre har hon legat och ätit sista slurken i flaskan i sängen för att lättare varva ner då!!

• Fam Lycke Svedberg

Kör med rutiner, tex ett kvällsbad och sen kvällsgröt strax innan läggning. Är hon fortfarande inte nöjd kan det hända att hon vill somna med er, för att varje liten bebis ser sovning som en seperation

• glad i livet

Min lilla flicka är likadan, hon skriker som en tok innan hon sover för natten. Tror dte beror på övertrötthet. Vi försöker lägga henne tidigare men det går inte. Hon har svårt att komma till ro och till sist är hon så trött så hon bara gråter och skriker. Har vi tur vara det bara några minuter men mer vanligt är 10-15 minuter. Hon somnar alltid i famnen eller vid bröstet. Har försökt att lägga henne i sängen och få henne att somna där men det går inte (eller så har jag för dåligt tålamod). Hon är snart 4½ månad och har hållt på så här länge..hoppas att dte går över så småningom.
    På dagen gråter hon bara lite innan hon somnar.

Svar på tråden 4,5-månaders som gallskriker vid läggdags. Hjälp snälla!