• ostkroken

Sammandragningar hur ofta?

Hej!
    Jag har haft mycket sammandragningar de senaste veckorna. Är sjukskriven 50% pga det. I kväll har jag haft väldigt mycket sammandragningar. Känns som den senaste hållit i sig en timme nästan. Det är jätte jobbigt och jag börjar bli orolig. Det gör inte ont. Har någon varit med om liknande? Tips?
    Är i vecka 33
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sammandragningar hur ofta?
  • Anna nas

Hej! Ja, jag har också mycket sammandragningar. Man kan säkert ha upp till en 20 st om dagen (gissat) utan att det är någon fara, om de är smärtfria vill säga!
    Mina kan också hålla i sig länge om jag inte sätter/lägger mig ned, eller tar ett varmt bad. Men då går de över.
    Prova det du också, att slappna av ordentligt, stå inte upp när du har en.
    Går de ändå inte över, fastän du ligger ner etc. men dock är smärtfria, ska du be din BM om att de kollar så du inte har urinvägsinfektion. Det kan öka sammandragningarna...

Blir dina sammandragningar däremot smärtsamma eller inte alls vill ge med sig ska du ringa förlossningen eller BM!

Lycka till!

Kram

• anne82

blev sjuksskriven för sd från v.32-bf.
    gick runt med stenhård mage ofta innan v.36.nu har sammandragningarna blivit kraftigare och kommer mest nattetid.
    så man bör ta det lungt,det sa dom till mig på förlossningen också,"annars blir det barn förtidigt"sa dom

• ostkroken

tack för era svar. Jag blir nästan löjligt orolig nu. Det handlar nog mycket om att i allafall jag har det väldigt jobbigt i denna värme. Man blir lite extra trött och känslig.
    Jag har fått en tid till BM idag, får se vad hon säger.

Ha det bra alla!!

• Kabo

När kan ammansdragningarna börja så att man känner dem ordentigt?

Jag är i v 27 nu och i lördags kväll (26+0) så kände jag av en sammandragning. Den gjorde inte ONT men den kändes helt klart. Var ungefär som den där molande mensvärken som ständigt fanns där när man tidigare hade mensen.
    Den höll i sig kanske 30 sekunder eller något, och sedan har jag inte kännt av något av det (i alla fall inte att det har funnits något större obehav av det).

Visst blir magen hård, speciellt i nedre delen av livmodern med jämna mellanrum, men det har jag nog mer sett som en växtperiod, eller att barnet rör på sig?

• Happy76

Jag har haft jättemkt sd sedan vecka 28. Ungefär en i halvtimmen kanske, och har fått gå till läkare för att se så inte livmodertappen är utplånad eller så, och allt var okej . Bm sa oxå att det kunde vara att magen är i en tillväxtfas i vecka 28-32, men det håller på likadant nu i vecka 36... Tyckte det var jobbigt i början men nu har man nästan vant sig...

Förhoppningsvis slipper man iaf gå över tiden och bm försökte muntra upp mig med att om man har livmoder som har "tränat" mycket så bidrar det ofta till lättare förlossning...

• anne82

normala sammandragningar gör inte ont,väntar man första barnet så känner inte alla av det ens.desto fler barn du fått desto mer förvärkar har man.
    livmodern tränar,det är en stor muskel som ska jobba så småningom.
    det skadar aldrig att ta det lugnare om man börjat känna av sammandragningar.
    jag har ibland sammandragningar som känns som mensvärk,magen blir stenhård och sen släpper det för att blir hård igen.dock inte regelbundna.blir dom det så då bör man åka in.
    man känner när det är"effektiva"/riktiga värkar.väntar andra barnet själv.
    jag hade aldrig känt av en enda sammandragning med första barnet innan förlossning.

• Kabo

Tack för svaren. Då behöver jag inte oroa mig då

• Anna nas

Man behöver iofs inte åka in bara för att sd kommer med jämna mellanrum. Det man ska göra är att ta ett bad eller slappna av på nåt vis, går de då över eller avtar väldigt behöver man inte åka in tror jag. Förvärkar kan också vara ganska regelbundna för vissa, precis som riktiga värkar.

Men är man orolig kan man ju alltid ringa förlossningen, det gör jag! ;)

Själv får jag idag sd bara genom att resa på mig nästan, och precis nu en fast jag sitter ner. Bah! Är less på dem! Jag kan ju inte gå ordentligt... Tur att man får sin belöning sen :))

Lycka till alla!

• guldis

Hej! Ja har också haft väldiga besvär med sammandragningar i livmodern. Inteatt leka med. Börjar som ex i förgår kväll höll på i 30-40 minuter med sammandragningar som höll i sig i cirka 30-40 sek. Interoligt alls. Men måste tas på allvar eftersom det kan bli förtidigt om man inte varvar ner. Jobbar halvtid sedan 2 veckor tillbaka. Men jag är bara i vecka 20.

• gård

tycker det känns uppfriskande att inte vara ensam om problem med sd. är i v 30 nu och har haft dem sedan v 16, låg inne på sjukhus två nätter för att de kom så regelbundet, och gjorde ont. blev sjukskriven i tre veckor. man kunde ha hur många som helst sa gynekologen, bara de inte påverkade livmodertappen. men helt klart känns det i alla fall inte bra när de gör ont och kommer så fort man rör sig. ibland känns det som om de sitter i flera timmar.
    skönt att inte vara den enda.

• ShootingStar

Har sammandragning ofta. Flera i timmen hela tiden. Det gör ju inte ont. men trycket på urinblåsan blir ju så enormt och otroligt jobbigt. Man får ju skena på toa hela tiden... Är i vecka 37 nu så jag hoppas att sammandragningarna kunde gå över till värkar istället så jag får mitt lilla knyte snart... Men jag får väl stå ut ett par veckor till...

Svar på tråden Sammandragningar hur ofta?