• Guldsparven

Centraldammsugare

Funderar på att skaffa en centraldammsugaare till vår lägenhet på 90kvm. Ni som har centraldammsugare nu vad är för-och nackdelarna?

• Svar på tråden Centraldammsugare
  • mammamaalin

Hej.

Det finns inte många centraldammsugare som funkar att sätta in i lägenhet. De flesta rörsystem kräver ett utblås.

Canvac har kommit med en ny centraldammsugare (Q Smart Hygienic) som dock passar. läs mer på:
    http://www.canvac.se/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=113

Fördelar med centraldammsugare:
    Smidigt, dammfriare, tystare

Jag tycker centraldammsugare är toppen!

/Malin

• mimmi 1

en lång klumpig besvärlig slang, som man ska dra med sej överallt
    jättekul för småbarnen när dom upptäcker att grejer försvinner, när man pillar in dom i uttagen
    Ännu "roligare" om det blir stopp nånstans på vägen, pga.grejer som åkt in
    billigare , man slipper dammsugar påsar
    inget damm i luften när man dammsuger

där har du några för-och nackdelar..
    jag gillar inte centraldammsugare!

• mimmi 1

kom på ett till stort minus.. förvaringen! den långa klumpiga otympliga slangen, som bara rasar ut, och är allmänt ivägen

• ludenben

Jag har hört av de jag känner som haft den att slangen går repor i golvet.

• mimmi 1

ludenben.. det kan jag tänka mej åxå att den gör... man ska ju dra den där stora slangen efter sej hela tiden, och den går ju inte på hjul precis

• Joonas

Vi valde bort centraldammsugare när vi byggde nytt... Jag tycker det är jobbigt med den långa slangen, och har inte lust att montera ner rören om något fastnar i en krök. Vanliga dammsugare duger bra, en på varje våningsplan. Tar inte mer plats än en lång otymplig centraldammsugarslang. För oss gick den bort!

• fru Ingeborg

vi har en nu (fanns på plats när vi flyttade in) De första sonen gjorde var att peta ner en bil och sprang o hämta mig..
    -MAMMA BILEN och peka in i hålet (1½år)

fast jag hade testat den innan o den sög jättedåligt.... så om den funkade innan (vilket de sa att den hade gjort) så har det hänt något under den veckan som huset stod tomt.

• mimmi 1

kanske är fler bilar i väggen

• Miss Lau

Är vi de enda som är nöjda med centraldammsugare? Nu när jag vant mig vid centraldammsugare kommer jag aldrig byta tillbaka till en vanlig igen!

Visserligen är det en lång slang att dra på, men å andra sidan ingen klump till dammsugare att släpa på, fast jag tycker slangen är betydligt lättare att ha än en vanlig dammsugare. Vår lämnar inga repor alls (och vi har oljade parkettgolv vilka lätt blir repiga). Och det bästa av allt är att innomhusluften inte blir påverkad eftersom utblåset sitter utanpå huset.

• Linlugg

Vi har en Husky Q-air i villa och jag kan rada upp för/nackdelar vi upplevt.

Fördelar:
    +Skönt för ryggen och kroppen då den inte väger något.
    +Lätt att dammsuga i hyllor, trappor och skrymslen eftersom man bara behöver komma in med slangen.
    +Ekonomiskt då man byter påsar sällan
    +All insugen luft med smuts åker ut ur huset via ett utblås.
    +Råkar man dammsuga upp något som inte skulle med är det toklätt att öppna behållaren
    och ta fram det som råkade åka med.

Nackdelar:
    -Man kan inte ta med den utanför huset för att ex dammsuga bilen.
    -Dammsuagarpåsarna är dyra att köpa in men räcker länge.

Att slangen skulle repa golvet som jag läste i tråden låter helt galet efter våra erfarenheter samt att den skulle ta massor med plats. Jag kan garantera att våran slang ta rmycket mindre plats än vilken vanlig dammsugare som helst.
    Och att barnen skulle råka stoppa upp något i hålen? Det kan inte hända i våran, de kan öppna luckan med för att själva sugen ska starta krävs att man pluggar in slangen och ett chip startar sugen. Om barnet skulle stoppat något i ett av uttagen blir följden att det inte startar då en lucka inte har vaakum och då får man leta reda på den sedvanliga bilen som körts in
    Vi är jättenöjda med vår centraldammsug och kommer inte skaffa en vanlig, särskilt inte med tanke på att centraldammsugen suger mycket bättre än vår tidigare dammsugare gjorde.

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • Dundermamman

Här är en till som är otroligt nöjd med vår centraldammsugare!
    Vi har parkettgolv i umgängesutrymmena och laminatgolv i sovrummen men våra golv har inte repats av slangen! Däremot så flög flisor från dörrkarmar och möbler med den gamla klumpen till dammsugare, som inte alls var så medgörlig som vår nuvarande 10 meters-slang är
    Den största fördelen som jag märkt är att min astma och kvalsterallergi har blivit mycket bättre !
    Att jag sedan inte behöver dammsuga så ofta som tidigare är också ett plus , damm blåses ju inte runt i rummen av en centraldammsugare! En gång var 5-7 dag är tillräckligt för att det ska kännas fräscht hos oss, trots långhåriga katter! Dock sopar jag i köket och hallen dagligen med en vanlig sopborste och skyffel!

Att slangen skulle ta större plats än en vanlig dammsugare håller jag inte heller med om! Vi fick gott om plats i städskåpet efter installationen

• Gorban

Jag tycker bara att det finns fördelar med centraldammsugare. Slangen tar itne så mycket plats och jag hänger bara upp den i städskåpet. Sedan finns det gott om plats över där dammsugaren skulle ha stått.

Slangen repar inte golvet. Dessutom blir slitage på golv och lister mindre då man inte behöver släpa runt på damsugaren. Det är så skönt att kunna gå runt och dammsuga utan att behöver släpa med sig en dammsugare och flytta stickkontakten hela tiden.

Centraldammsugare har ju utblås utanför huset så den ger mindre damm än en vanlig dammsugare.

• sahara

Vi har haft våran centraldammsugare i 1 år nu och vi är nöjda.

Numera slipper vi lukten av hundhår när vi dammsuger.Underbart.

När min man installerade centraldammsugaren satte han även in en extra finess.Under ett av köksskåpen finns ett extra utsug.Så om man har sopat golvet för hand så kan man fort och lätt bli av med skräpet genom att öppna utsuget med foten.Utsuget är långsmalt så jag tror inte barnen kan peta in något där.

• mimmi 1

Det finns tydligen massor med olika centraldammsugare....

Den jag provat, och det som jag skrev som negativt, var ju att när man öppnar locket till utsuget, så suger där för fullt, och jättekul att stoppa in grejjor som försvinner i ett nafs!

och det är i sådana som det kan bli jätteproblem, om nåt fastnar på vägen mellan det uttaget, och behållaren...

Men i den typ som bla. linlugg har, så går det tydligen inte, och det är ju bra!

men jag hävdar iallafall att slangen känns otymplig att dra med sej... dammsugaren (den vanliga) går ju på hjul, och följer snällt efter mej dessutom har jag alla munstycken med mej hela tiden, vilket jag inte har om jag använder centraldammsugare...

så.. som jag skrev innan, för o nackdelar med båda

• 2468Motorway

När man monterar rören ska man alltid ha en extra "tvär" böj precis innanför uttaget i väggen.

Det innebär att då denna böj är trängre än alla andre böjar i rörsystemet kommer det som kan passera böjen inte fastna längre ner, det är teorin i alla fall.

Ett tips är att montera uttagen 1m över golvet, då slipper man böja sig ned när man kopplar in slangen och de aldra minsta kommer inte åt uttagen.

Svar på tråden Centraldammsugare