• Splach

med risk för mer kritik..

Blir så sur på Folk som inte kan respektera min och min sambos intressen och bara säger att det är farligt för barnet och att vi är oansvariga föräldrar mm..
    Är så att om en månad får vi ett hus och på huset finns ett extra byggt rum det rummet ska vi ha som djur rum! där vi ska ha alla våra djur..
    dom djur vi har är
    5 leopardgeckos 1 boa Constriktor 1 stäppvaran 2 anolius 1 Grön Leguan 2 Gerbiler 2 chinchillor och en kanin..
    och på alla terrarium och burar kommer det att finnas lås och dom är även rymmnings säkra och det är även lås till det rummet för att just inte ungen ska kunna komma ner ditt och pilla eller slå på glaset eller pilla med djuren själv!
    kan även till läga att ungen är inte född än så det drljer minst ett år innan H*N en skulle kunna ta sej ner ditt även om vi inte hade lås på dörren ner ditt..
    och ändå tycker folk att vi är oansvariga föräldrar och att det är skadligt för vårat barn och säger tänk om han eller hon gör sej illa.. kan inte ens förstå att ni utsätter erat barn för den risken!
    men i min mening är risken rätt liten att ungen ens kommer ner ditt förens den är några år på egen hand!..
    eftersom ett av låsen ska sitta väldigt högt up på dörren så han eller hon inte ens kan nå det.. och sedan är det även lås på alla terrarium och burar..
    och jag kan även till läga att ingen av djuren någonsin har gjort oss illa!..
    men det är klart att en liten unge inte vet hur man ska handskas med ett sådant djur men det kommer aldrig få göra det utan uppsikt innan det är bra gammal i alla fall..
    minst 10 eller äldre ska ungen vara tycker jag innan den får handskas med djuren själva.. i alla fall vissa av djuren!
    och dom som säger sådant är oftast sådana som själva har barn och som man har sett sitta och röka med sitt barn i närheten mm..
    själva röker ingen av oss eller något sådant!..
    så jag undrar vem som är mest oansvarig?..
    anledningen till att jag skriver det här är för jag vill höra eran synpunkt är vi helt oansvariga??

• Svar på tråden med risk för mer kritik..
  • Runguska

Min mans failj hade ormar då han och hans syskon var små och det fungerade jättebra för dem. Använder ni er bara av sunt förnuft ska det nog gå fint. Det låter ju som ni har en bra plan för det hela och det är nog mycket viktigt att ha.

• frulan

Oj!
    Förstår inte heller hur folk kan tycka att ni är oansvariga!
    Ni verkar ju ha tänkt på allt! Både för djurens och barnets skull.

Strunta i vad de tycker

• Splach

Pizan...
    ormen har inte visat intresse för kaninen vad vi sett hittils.. eller råttorna.. å andra sidan har dm väldigt dålig syn och går mest på lukt...
    och kaninerna oj kaninen och råttorna har inte visat något intresse för han heller.. chinchillorna kölättrar gärna på hans terraroium utan att verka nervös mm... sen äter ju ormen bara dött oxå så jag tror inte det kommer bli nå problem senare heller!

• Miss Daisy

OK, jag blev bara lite nyfiken. Tänkte att djuren kanske var rädda för varandra rent instinktivt och att ormen kanske skulle bli sugen på smådjuren, men det kanske inte funkar så. Vi vet ju hur jag sugen jag själv skulle bli om jag hade en mumsig chokladbit framför mig hela dan.

Jag visste inte om att ormar bara åt dött kött. Antar att de i vilt tillstånd dödar djuret först då? Jag trodde att många ormar svalde deras offer levande, eller egentligen så har jag väl inte tänkt så mkt på det men det är nog den bild jag har haft. Man lär sig nått nytt varje dag.

• AMA68

Jisses?!?!

Vad är det för amatörer som sagt att ni skulle vara oansvariga??
    Det är bevisat att barn som växer upp med djur blir generösare och mer medkännande med andra och man får väl anta att ni kommer fostra barnet till att umgås med djuren. Blir djuren förbjudet område blir de genast mycket mer spännande och riskerna för olyckor av olika slag ökar så klart.

Såg t.ex. en helvild femåring ihop med en livrädd shettis på tv igår och jag hade god lust att ta den MAMMAN i örat och få henne att fatta att hon är ansvarig och måste lära sitt barn visa respekt för andra levande varelser. Hästkraken blev skrämd och försökte försvara sig med att nafsa = helt naturligt.

• Splach

Pizan..
    nejda men ormar äter både dött och levande.. men våran äter bara dött pg av att ormar kan bli rätt kräsna om dom får ett levande djur och vägrar äta döda djur igen!
    och när han blir stor om några år så kommer han äta hela möss råttor och även kaniner, och då är det farligt för han om man släpper in tex en levande råtta, för den kan skada han väldigt mycket, det är ju anorlunda i naturen där råttan etc kan springa och gömma sej, men här är det ju begränsat med utrymme!

Kan även säga till alla som undrar så är vi inte grymma mot djuren utan den mat dom får, möss råttor etc har fått somna in utan smärta..
    dom får en överdos av sådan gas man ger djur då dom ska sova för tex operationer.. och under tiden dom lever så lever dom ett värdigt liv med människor som håller på med dom!..
    en kompis till oss har en liten "möss o Rått upfödning" för att vi ska kunna hålla våra djur levande då han med han orm etc..

och ingen varken gerbilerna såvidare dom får ungar vi inte kan sälja eller chinchillorna kommer bli mat åt någon av djuren utan dom är rena sällskapsdjur!

• wellah

Men du, här säger alla gamla tanter att man är galen för att man har katt när man ska få barn. Tycker inte du ska lyssna på skitsnacket....

• Splach

Ama68..
    självklart kommer barnet få vara med djuren men under våran upsikt!.. och sedan får man ta djur efter djur.. är inte någon ide att slänga en stor orm på ungen direkt utan den får hålla sej till dom lite mindre djuren först..
    Sedan är det så att både jag har föräldrar med djur, 3 schäfrar och 3 hästar och en massa katter och pappan har med föräldrar med djur, rätt mycket djur med..
    där är det både hästar grisar får höns duvor ja dom har dom flesta djuren..
    Men att jag brukar ha en av mina föräldrars schäfrar eller att vi tar med oss barnet till våra föräldrar har ingen ens kommenterat!..
    men det kommer säkert!
    Börjar faktiskt tro att anledningen till att dom kommenterar våra andra djur är att dom som många andra är rädda för reptiler..
    och har en väldigt stor okunskap om dom! många tror tex att ormen ska komma och äta up dom för dom har sett ett program på tv där en orm åt en antilop!..
    eller att varanen ska hugga av dom armen.. och varanen är ca 40 cm med svansen vilket gör att kroppen kanske är 10-20cm.. och huvudet är max 4 cm långt.. Finns bild på han bland mina bilder..
    han tycker det är jobbigt att äta en mindre mus unge så hur ska han ens kunna äta en arm..

• Splach

wellah..
    jag och alla mina syskon är upväxta med katter..
    jag tycker bara det är positivt, vist vi har hållt på och dragit katterna i örnen etc när vi var små, men katterna har alltid tillslut sagt till när vi gått över gränsen så att säga..
    och på så sätt har vi ju fått lära oss recpektera katter och att det inte är några leksaker..
    Men jag kan säga att vi fick även enormt tåliga katter dom vändje sej lite dom med!..

• giz

ja folk med okunskap har konstiga åsikter.........
    tror att deras åsikter är utifrån deras egen fobi.

Svar på tråden med risk för mer kritik..