• Anonym (nedtryckt)

Varför låter man sig att bli nedtryckt och bli behandlad som skit?

Jag har skrivit en del inlägg innan om just detta så ni kanske känner igen inlägget?!

Förra helgen så blev jag nedtryckt och blev behandlad som skit av en killkompis. Har aldrig blivit detta innan så det hela kom så en väldigt obehaglig chock. Visste inte alls hur jag skulle reagera på det. Men jag vågade inte att bråka med han för mycket ifall han skulle slå mig. Så jag var på hans nivå och gjorde precis som han ville och sa.
    Så på måndag efter att han hade åkt hem så var jag ff ledsen och chockad över hur han hade behandlat mig. Och bestämde mig helt klart för att jag aldrig mera skulle träffa han men nu har det snart gått en vecka och jag har mer eller mindre förlåtit honom för allt detta. Inte för att jag har sagt det till han(vi har ingen kontakt) men när jag sitter här hemma så tänker jag "ja men det var nog inte så farligt iaf. Han var ju inte sån hela tiden och han var ju ganska trevlig innan allt det började".
    Varför tänker man och känner så?

Är det nån mer än jag som känner igen sig i detta?

• Svar på tråden Varför låter man sig att bli nedtryckt och bli behandlad som skit?
  • Tös

Jag tror det har o göra med att man inte kan ta till sig riktigt det som hänt.

Dessutom har hjärnan en förmåga att förbättra det som hänt. 'Det var inte så farligt'... Man glömmer lätt hur illa det var.

Tänk igenom situationen en gång till..händelseförloppet, känslorna osv. Känns det fortfarande 'inte så farligt' eller kommer alla känsor tillbaka?

• Anonym

du kanske gillar att bli förnedrad helt enkelt.
    ä, jag vet inte.om det är en man, då "förstår" man ju att kvinnan inte törds osv men liksom en kompis?kompis förretsne..

• Shelti

Kanske försöker du komma över det. För om du anser att du har blivit kränkt och tycker att han har gjort fel mot dig, så måste du behandla det, du vet att du typ måste stå på dig själv och göra nåt åt det. Om du däremot anser att det inte var farligt så behöver du inte göra nåt. Du försöker liksom lura dig själv.

Att normalisera våld mot den egna personen är något som misshandlade kvinnor gör, gå inte på det. Gör som du tänkt först, säg upp kontakten med skitstöveln

• Eisa

Tiden bleker känslor. Man måste tänka på att man faktiskt reagerade väldigt starkt just då och att det fanns en jäkligt bra anledning till det.

• Anonym (nedtryckt)

ja förra helgen var jag riktigt förbannad på han. men han var riktigt läskig. hans ögon blev som två stora klot och bara stirrade/blängde på mig. Han höll fast mig och han vägrade att släppa mig. Han var hotfull och svartsjuk på allt. När vi var ute så var det en kille som tittade lite extra på mig och då började han direkt anklaga mig för att jag hade legat med denna kille. Helt sjukt.
    Sen emellanåt så var han hur go som helst. Men så fort jag inte gjorde som han sa eller ville så började han bråka och trycka ner mig direkt.

• Shelti

Vad hade du sagt om din vännina/syrra hade kommit till dig och berättat att hon varit ute med en kille förra helgen som betedde sig som killen du träffade. Att han höll fast henne, anklagade henne för att ha haft sex med en kille som tittade på henne etc.

Jag hade åtminstone sagt åt henne att be honom dra åt...

• Anonym (nedtryckt)

Jag skulle ha sagt åt henne att hon skulle be han dra åt helvete. Har en kompis som har haft samma problem själv och jag försökte prata "vett" med henne och försökte få henne att inse att han inte var bra för henne.
    Men sen nu när det gäller mig själv så har jag tydligen inte alls det "vettet" till att inse det. Helt sjukt.

• Tös

Inse o förstå att det är början på ett misshandelsförhållande.

• TdF

Precis, det här är ingen kille du vill ha ett förhållande med!

• Anonym (nedtryckt)

Nä jag vet att ni har så rätt i det ni skriver. Men det kommer aldrig att bli nånting mellan han och mig iaf. Han har inte hört av sig på en vecka och han klargjorde att han inte hade tillräckliga känslor för mig för att bli tillsammans med mig. Så det skulle aldrig bli nåt misshandels förhållande ändå.

Svar på tråden Varför låter man sig att bli nedtryckt och bli behandlad som skit?