• krammm

Ni som har medicin mot högt blodtryck

Jag har en fråga till er som har fått behandling mot högt blodtryck, Vad hade ni för tyck när behandling av medicin sattes in ? Och vad var orsaken till det höga trycket? Själv har jag fått högt blodtryck 6 mån efter förlossningen....Senaste mättningen 150/80 vilket jag själv tror beror på situationen att jag blev nervös av undersökningen.... Har ingen övervikt, rör på mig och lever sunt...Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Ni som har medicin mot högt blodtryck
  • mimmi 1

Jag har inte högt blodtryck, men min man har det.. han är varken överviktig eller stillasittande, och han lever sunt, men högt blodtryck kan ha många olika orsaker, det behöver inte bero på övervikt, och osunt leverne.. det finns även en ärftlig faktor. har du någon nära släkting, som också har högt blodtryck? då kan du ha fått det genom dina gener...

verkar lite konstigt om ditt tryck är högt varje gång dom mäter det, bara för att du är nervös.. min gubbe fick gå på flera olika koller, innan dom satte in blodtrycksmedicin, och idag äter han tre olika tabletter, för att hålla det hela på en godtagbar nivå...

vad har du för medicin? och vilken styrka?

• MrsMurphy

Hej!

I slutet av förra graviditeten så sattes medicin in de sista veckorna men då var undertrycket 110 om jag inte missminner mig... Fundersam På återkontrollen så var mitt bt fortfarande för högt och jag lovade att kontakta läkare och utreda saken... Vilket jag tyvärr aldrig tog itu med och nu blev jag hoppsan-hoppsan gravid och genast så har cirkusen dragit igång igen pga blodtrycket.

På inskrivningen denna gången så låg det på 135/90 och jag vill inte gärna äta mediciner som gravid så jag och läkaren kom överrens om att jag skulle skaffa en egen apparat och hålla koll om det stiger. Och ingen gång har jag ens kommit i närheten att landa uppe på 90 i undertryck.

Jag börjar bli helt övertygad om att min stress vid läkarbesök/mvc besök gör att det skenar och att det i verkligheten inte är så illa.

Dom säger att sånt inte ska påverka men jag har haft en egen liten test med min svärmor som är bm och när hon plockade fram den första vändan så blev resultatet högt trots att jag suttit still på en stol en längre tid. Sen när jag själv suttit och pillat på den ett tag så var det testet jättebra. Även hon har konstaterat att hennes skenar vid läkarbesök.  Kanske ska tillägga att jag vid varje mvc besök får efter det första testet bli placerad att vila på britsen för ett nytt test.

Jag har dock anlag för högt bt då min pappa haft problem med det.

Men jag tycker inte att /80 var så fasligt, reagerade dom att du skulle ha mediciner för det?

Känner att jag flummade iväg här med mitt inlägg men jag hoppas att nåt kan komma till nytta... Generad

Allt är såååååååå naturligt så...
  • krammm

Lättja77; Tack för ditt svar! Ja dom knorrar på att övertrycket är högt...Under mina gravidteter har jag legat på 106-120-70-65.. Men nu har jag två barn på 1,5 år och 6 mån vilket har inburit lite sömn, stress ovs...Men det är jag gjorde 2 tester i förra veckan, först hade jag 160/90...sen när en läkare tog det hade jag 150/80 men jag känner själv att jag blir orolig när som ska göra det...Men jag kanske ska köpa en blodtycksmätare och ta själv hemma, har ingen lust att börja med medicin nu....Har ingen som har högt tyck i släkten.

• MrsMurphy

Men övertrycket ska det väl vara lite skitsamma med? Det har dom alltid sagt till mig så jag har aldrig kollat dom siffrorna riktigt...

*grubblar*

• MrsMurphy

Jaha, googlade och såg detta med att det klassas som högt vid 140/ ... Skrikandes Då brukar med andra ord mitt vara åt skogen på alla sätt och vis. Varje dag lär man sig något nytt... *mutter*

• ennie

Krammm, här får man kolla BT kontinuerligt 1 dygn innan man får BT-medicin (låna hem apparat). Kanske vore något för dig?

Lättja, gränsen för högt BT sägs gå vid 140/90 mmHg (om du inte är diabetiker då dras gränsen lägre).

Svar på tråden Ni som har medicin mot högt blodtryck