Knarrande bygel-bh
Är det nån som har en lösning på knarrande byglar?
Är det nån som har en lösning på knarrande byglar?
Man får väl sitta stilla o bara se fin ut i sin knarrande bh
Kan man inte ta kontakt med nån tillverkare av dessa kassar tro?Kanske finns nån bh-panel
Enligt en dam med underkläder som yrke (innehar en BHbutik) så kan det bero på två olika saker:
fel sköljmedel eller åxå sitter bågarna för "trångt" & då får man lämna igen BH´n.
Och jag vill chockera: BH (som är av syntetmaterial) ska inte tvättas med mjukmedel. Mjukmedel är till för naturmaterial (bomull, siden/silke, ull etc). Mjukmedel täpper till syntetmaterial så att de inte kan andas och du blir mer svett och plagget luktar sämre.
Så harj ag två kanrrteorier:
Det kan bero på att olika material krympt olika då man tvättat BH:n i maskin, så att det liksom drar snett och bygeln arbetar mot kanalerna. Handtvätta ett tag och se om knarret försvinner!
Och knarret kan också på att ni har fel storlek, så att bygeln nöts mot sömmar/tyg när ni rör er. Den ska sitta helt under bröstet, liksom i vecket under. Och den ska absolut inte kännas på bröstets sida eller i armhålan. När den sitter rätt skaver den inte mot hud och fett, och rör sig med kroppens rörelser, inte mot dem. Och då har jag svårt att tro att den knarrar. Mer än hälften av alla kvinnor går runt med fel storlek, man bör kolla minst vartannat år. Det händer hela tiden saker med kroppen.
/ fd produktchef för BH på stort varumärke
Belana
Och huuuuur lätt är det att hitta en perfekt BH
Min kropp och storlekar går inte ihop, har ju olika storlekar på olika delar av kroppen Plus att brösten inte är precis lika stora...
Men det var ett bra tips, jag har mjukmedel till ALLT (luktar ju så gott) och jag handtvättar aldrig.
Jag känner igen det...när BH:n knarrat ett tag då spricker skiten i sömmarna...så teorin om att de krymper i tvätten tror jag på...
frulan; har själv 85E nu så jag vet vad du menar hur svårt det är att hitta en perfekt BH.
Hupp...
Jag trodde att det bara var mina bh:ar som knarrade...
Mina BH knarrar även när man inte har dem på sig (alltså när man vickar på den), så jag tror inte det beror på att den sitter för trångt.
Kan de inte tillverka byglarna med ett annat material där ute i kanten, det är väl det som knarrar mot tyget? Man blir ju bara helt galen...
OK, då tar jag det riktigt detaljerat. Varning för sömnpiller, men nu uppfylls jag av folkbildningsiver.
Ljud uppstår när 2 saker gnids mot varandra, friktion, skav, kalla det vad du vill, men när 2 saker stöter i varandra. I det här fallet kanalen som bygeln ligger i kanalsömmen som håller fast bygeln och själva bygeln. På en bra BH ska kanalen och sömmen vara identiska i formen och röra sig likadant vid belastnign = inget knarr. Det är så man skapar mönster. Men om bygeln ändrar form ( t ex av tryck från bröst som är större än bygeln är gjord för) eller om sömmen ändrar form (av t ex felaktig tvättning), så uppstår friktion mellan dessa två = knarr.
Därför stämmer det helt och fullt att BH:n knarrar även när man vickar på dem, för då nöter du materialen mot varandra.
Det är jättesvårt att byta material mitt i bygeln. Då skulle risken för att bygeln går av öka ännu mer (vilket sker när man har för liten bygel/för stort bröst). Plus att det skulle öka priset på bygeln, troligen motsvarande ca 30-40 kr för konsument. Dessutom är belastningen allra högst just ute i änden av bygeln, det är just där en BH i lite lite fel storlek "tar smällen". Ni vet skavet i armhålan...
Belana
1000 tack för all info, nu är man mkt klokare
frulan
Enda sättet att hitta en "perfekt" BH är att gå till en riktig underklädesbutik där de verkligen hjälper till att prova ut BH-n. Plus att i princip alla sådana ingår justeringssömnad för att verkligen få den att sitta perfekt.
Satt just och funderade på om jag var den enda i världen med en knarrande bh, det är första gången jag lyckats köpa en sådan här irriterande sk*t.
Nu när jag vet att jag inte är ensam kan jag inte göra annat än le åt det hela
väntar o längtar
Jo, det är nog det enda sättet
Sen är det klart, om man som jag, pendlar upp o ner med några kilon hela tiden, så sitter de ju sisådär nästan jämt
En vanlig orsak att en bh knarrar är att efter tvätt drar "kanalen" som bygeln ligger i ihop sig (den är ofta i bomullsmaterial även om bh är av annat material). Så dra lite i kanalen för att tänja lite, så kan det hjälpa.
hihi ni är för härliga! Har iof också haft en sådan BH Men detta inlägg är ju bara för härligt! HiHi