• Tummelisa

"Mitt Val Kvinna" vs "Kvinna"

Gravid och skulle välja kosttillskott. Stod på apoteket och läste både på tabletten "Kvinna"
    www.aco.nu/templates/ProductColor____228.aspx
    och tabletten "Mitt val kvinna"
    www.mittval.se/kosttillskott/mittval-kvinna/vad-innehaaller-en-tablett/

Såg att "Kvinna innehöll 18g järn och 600mcg folsyra, medan "Mitt val kvinna" innehöll endast 7.5g järn och 250mcg folsyra.

Då järn och folsyra är de två grejer de verkar trycka mest på att man behöver så valde jag "Kvinna".

Men alla rekommendationer man får är ju att äta "Mitt val kvinna". Varför? Finns det några nackdelar med "Kvinna"? Är innehållet i övrigt inte rätt sammansatt? Eller tas järnet upp sämre? Någon som vet? Eller någon som märkt av något, tex biverkningar?

• Svar på tråden "Mitt Val Kvinna" vs "Kvinna"
  • Sara Li

Ingen aning faktiskt, men det borde ju vara bättre OCH billigare att äta Kvinna, för då behöver man ju bara ta en tablett om dagen för att komma upp i den mängd folsyra som rekommenderas. Jag tror inte att det är någon skillnad i järnupptaget, järn som järn liksom.

Jag äter Kvinna och det gjorde jag även förra graviditeten, och då fick jag i alla fall ett fint och välskapt barn!

• luckyme83

jag äter kvinna, jag har inte märkt av något negativt med dom =) jag tror kanske att jag blev lite piggare =)

• pregnant

Det står ju att den är till för gravida och ammande, så den är nog bra.
    Jag hade en annan inna (minns inte namnet), men på den stod det inget om gravida, så jag bytte till mitt val kvinna, för jag läste att många hade den, och blivit rekommenderade den av sin bm.
    Men jag köpte då folsyra till som jag oxå tar.

Men då verkar ju Aco:s Kvinna bättre, behöver man bara ta den och inget annat.

Såg nu det om järnet..lite i Mitt val, men på den står det att man kan ta 1-2 tabletter om dagen, så de har väl räknat på om man tar 2.

jag får nog köpa Kvinna när mina tar slut

• listo

I Mitt Val Kvinna är det så att man ska ta 2 tabletter per dag för att få i sig rekommenderad dagsdos av t.ex. folsyra. Det gör att Mitt Val Kvinna är dyrare än många av alternativen som finns på Apotekets vitaminhyllor.

Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • muffinzen

Sen är det väl så att i Mitt Val Kvinna så innehåller det väl kalcium och magnesium som det inte innehåller i Vitamineral Kvinna. Därav är det nog så att man måste dela upp det på två tabletter för att få i sig bäst mängd...jag har för mig att jag hört nånstans att annars skulle tabletterna bli väldigt stora...

Jag äter Vitamineral Kvinna då jag inte har råd med för dyrt och att jag ändå äter ganska mkt ost, mjölk, yoghurt mm. Så jag får nog i mig ganska mkt kalcium ändå.

Inte lätt det här med tillskott på vitaminer/mineraler/omega 3 och allt som nu finns...

//Alexandra

• LuckyMi

Jag tar dagligen 2 st Omega3 samt 2 st Mitt Val Kvinna.

• Karin och Pyret

Jag jobbar på Apoteket och äter Vitamineral Kvinna när jag är gravid.
    Detta för att den är mycket billigare.

Anledningen till att man hör mer om MittVal Kvinna är förstås att de gör mer reklam tex emot mvc, i vänta barn-tidningar och så.

• Fisen89

Jag åt mitt val kvinna först men min barnmorska rekomenderade mig att köpa aco vitamineral kvinna nästa gång för den är billigare och du behöver bara ta en tablett för att få i dig samma mängd som två från den andra. Och sen innehöll den nåt bättre hjälpämne med tror jag hon sa:)

Svar på tråden "Mitt Val Kvinna" vs "Kvinna"