• DevilsDaughter

Vägrar potta, snart 3 år HJÄLP!

Vår dotter blir 3 år i december och har fortfarande inte gått på pottan en endaste gång. Har provat både potta och sits på toan men hon vill helt enkelt inte. Har inte tjatat på henne eller tvingat henne för vill ju inte att pottan ska bli något negativt. Har gått efter det att många säger att man ska vänta till barnet är redo, men hur länge gäller det? Hon är ju snart 3 år? Hon går inte på dagis än, men det är ju dags för det snart, är mammaledig nu med sonen så dottern är också hemma. Hur ska jag göra? Hon vill aldrig gå utan blöja, kanske en kort stund men så tjatar hon om blöjan igen. Man kan ibland få henne att sitta på pottan några sekunder utan blöja, men aldrig att hon gör något i den. Har försökt prata med henne om att kissa på pottan men hon skakar bara på huvudet. Tips råd???

• Svar på tråden Vägrar potta, snart 3 år HJÄLP!
  • April Mamma

Min son vägrade också potten , har var lite skraj för toan i början men efter ett litet tag så gick det bra. Vi gjorde "Jippi" osv när han kissade o bajsade.
    Nu blev han torr både dag och natt vid 2,5 år.

Har du testat att köpa hem fina trosor, med motiv som hon gillar.

Hon är ju så pass stor så att belöningssystem fungerar. Ett klistermärker eller dyl när hon har suttit på toa. Märken som sedan blir en leksak osv.

• Jag älskar Flora

Att hon är tre år snart och inget har hänt i pottväg är inget du behöver känna dig superstressad över (ävenom jag förstår att du gör det). Hade hon snart varit fyra hade det varit en annan sak.

Fortsätt bara påminna henne om pottan/sitsen så lossnar det nog till slut. Vår dotter verkade inte eller så superintresserad förrän stax innan hon fyllde tre (trots lång tids försök till introduktion). Sen sade det bara poff så gick det jättebra, hon hade aldrig ens blöja på natten emellan.

• Jag älskar Flora

Kom på en grej jag såg på Dr Phil som gjorde barn pottränade PÅ EN DAG (!):

Använd en docka som kan "gå på pottan". Låtsas att den går på pottan och kiss kommer. Då får dockan västa belöningen i form av en fest (typ kalas), med massa ballonger och tutor som man blåser i samt någon kaka.

Då kommer det egna barnet också vilja gå på pottan och få ha kalas efter.

I Dr Philprogrammet var det massa mammor som tackade Dr Phil och sade att detta knep hade funkat utmärkt på deras barn och att det gick på en dag.

Så testa det! :)

• Heahog

Såg det jag oxå & det var ju smart på större barn & fort gick det :)

Jag lät min dotter ( nu 11 år) sitta som nakenfis på sin fina potta framför tv.n , tex efter badet, med tex fruktbit som 1 ½ åring. Hände sällan nåt då, men om hon kissade fick hon beröm. Hon hade oxå en docka man kunde flaska, med egen potta som kissade.

Dock blev hon blöjfri på natten som 2 åring & därefter tränade jag henne på dagtid & vips var hon blöjfir & gick på pottan , utom då vi åkte till mormor några mil bort. Då fick hon på sig blöja när hon ville kissa & så tog vi av den på en gång. Hos mormor hade hon egen potta :)
    Jag älskar Flora skrev 2008-09-22 12:15:04 följande:

Kom på en grej jag såg på Dr Phil som gjorde barn pottränade PÅ EN DAG (!):Använd en docka som kan "gå på pottan". Låtsas att den går på pottan och kiss kommer. Då får dockan västa belöningen i form av en fest (typ kalas), med massa ballonger och tutor som man blåser i samt någon kaka.Då kommer det egna barnet också vilja gå på pottan och få ha kalas efter.I Dr Philprogrammet var det massa mammor som tackade Dr Phil och sade att detta knep hade funkat utmärkt på deras barn och att det gick på en dag.Så testa det! :)
  • DevilsDaughter

Kom på en grej... Kanske kunde man börja potträna sonen lite på skoj bara, han är 1 år. Om man skulle få honom att kissa på pottan så kanske dottern inte tycker att det är lika läskigt. och går han omkring utan blöja kaske dottern blir lite villigare med det också. Tack för era tips och råd!

• April Mamma
    DevilsDaughter skrev 2008-09-22 13:25:38 följande:
    Kom på en grej... Kanske kunde man börja potträna sonen lite på skoj bara, han är 1 år. Om man skulle få honom att kissa på pottan så kanske dottern inte tycker att det är lika läskigt. och går han omkring utan blöja kaske dottern blir lite villigare med det också. Tack för era tips och råd!
    Absolut! Ha den framme och låt honom "leka"med den osv.
    Om man vänjer barnet tidigt så blir det inte "lika stort" sen när det är på "riktigt"
  • Idapida83

Din dotter kanske vill vara liten igen som sin bror. Han har blöja och då vill hon också ha det. Så ta med din dotter när du ska kissa och sätt henne på sin potta så kan ni kissa tillsammans liksom.

• Lind1981

hur gammal är lillebror?
    man kan ju sätta även honom på potta så kanske hon vill oxå om de gör det tillsammans???
    jag vet inte men det är ju bara ett förslag.
    hade jättetur med vår dotter som gått på pottan sen hon var 6 mån, hade blöja då oxå men har alltid velat gå dit och nu är hon helt torr...det var absolut inget vi tvingade henne till.

• Elisabet

Har en son på tre år och två månader som också vägrar potta och toalett och alltid vill ha blöja. Tills för en vecka sedan satt han överhuvudtaget inte på pottan. Vi köpte då en ny potta som han går med att sätta sig på, men än så länge utan resultat. Låter honom också gå runt i kalsonger med "blixten mc queen" på och annat han gillar. Han går nu med på att ha dem på sig en stund men säger inte till när han vill kissa utan har då kissat på sig och blivit ledsen. Verkar inte som han känner när han behöver kissa. Antar dock att det är en tidsfråga och det bara är att prova på.

• DevilsDaughter

Ok, skönt att det är fler som har det såhär. Hör bara om alla barn som blir blöjfria vid 2 år... Jag tror att min dotter känner när hon behöver kissa för då hon går utan blöja kissar hon aldrig på sig utan ber alltid om blöja, föreslår jag då pottan istället blir hon ledsen.

• Heahog

Ni får fråga honom rätt ofta i början om han ska kissa & ibland, när det går för lång tid, sätta honom på pottan för att "prova". Det brukar funka bättre :)

Elisabet skrev 2008-09-22 13:46:38 följande:
    Har en son på tre år och två månader som också vägrar potta och toalett och alltid vill ha blöja. Tills för en vecka sedan satt han överhuvudtaget inte på pottan. Vi köpte då en ny potta som han går med att sätta sig på, men än så länge utan resultat. Låter honom också gå runt i kalsonger med "blixten mc queen" på och annat han gillar. Han går nu med på att ha dem på sig en stund men säger inte till när han vill kissa utan har då kissat på sig och blivit ledsen. Verkar inte som han känner när han behöver kissa. Antar dock att det är en tidsfråga och det bara är att prova på.
Svar på tråden Vägrar potta, snart 3 år HJÄLP!