• LykkeLee

Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?

Mina tonåringar gör inte speciellt mkt.. Killen är 14 och tjejen 13. Dom hämtar småsyskon på dagis och fritids ibland och ska städa sina rum (vilket jag i stort sett alltid får tjata om innan det blir av) dom har 600:- var i månadspeng. Vad kan jag kräva dom? Vad är rimligt?

Vill ju inte att dom inte ska få någon fritid heller..

Hjälp mig

• Svar på tråden Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?
  • danitra

På min tid som tonåring så hade jag ansvar för mitt rum (vilket innebar att jag aldrig städade det i stort sett) samt sortera min tvätt. Dessutom så skulle jag självklart plocka rätt på mina saker runt om i huset och hjälpa till vid veckostädning (dammsugning av en våning, en av toaletterna och liknande).

• Lundby87

Är väll lagom att hålla ordnig sina rum. men tycker att har ni diskmaskin så kan dem turas om att plocka i och tömma. Även följa med å handla ibland.

• Alle

Vår 13-åring ska sköta skolan, städa sitt rum, och när vi säger till hjälpa till med disk och städning.
    Än behöver hon inte hämta småsyskon på dagis, det kan dock bli aktuellt i vår. Däremot så får hon hjälpa till med dem (2.5 år och 10 månader) när vi behöver.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Lundby87

Om ni sopsorterar e detta en sak dem med kan hjälpa till med. Destu mer dem deltar hemma ju mer kan dem sen när dem skall flytta. så man kan knappast få för mkt lärdom.

• Niinaaa

En som jag känner. Han är 15 år.
    Får inga pengar & ska inte få förrän han är 18 år säger hans mamma

• Alle
    Emmmi skrev 2008-09-22 16:45:05 följande:
    Om ni sopsorterar e detta en sak dem med kan hjälpa till med. Destu mer dem deltar hemma ju mer kan dem sen när dem skall flytta. så man kan knappast få för mkt lärdom.
    Helt rätt.
    Därför betalas i vårt hushåll heller inga extrapengar ut för att man hjälper till hemma.
    Däremot om hon tex klipper gräset så kan hon få extra för det.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Majsan70

Mina barn har stor roll i hushållet eftersom vi inte bedriver hotellrörelse här hemma.

De diskar, städar sin toalett, hjälper till med tvätten, dukar av o på, går ut med hunden, hämtar syster på dagis, hjälper til att passa sin syster, lagar mat, handlar osv osv.
    De får sin månadspeng utan krav på ovanstående som just en fickpeng.

Jag vill ha medvetna barn som inser att ett hushåll inte sköter sig själv och som inser att man som familj hjälps åt för att få en så bra vardag som möjligt.

• Tess S

fram till jag var 15 hade jag 10 kr/år i månadspeng, dvs när jag var 13 fick jag 130 osv (jag är 25 nu, vet inte hur mycket detta skulle vara i dagens pengavärde). Det var ganska lite jämfört med vad mina kompisar fick, dom fick kring 500 kr. Men sen hade mamma och pappa ett "lönesystem": 10 kr för att plocka ur diskmaskinen, 40 för att klippa gräsmattan, 40 för att skotta uppfaten, 5 kr för att vattna blommorna mm. Detta fungerade jättebra tycker jag. Både jag och min syster lärde oss tidigt pengars värde och att det inte var något man bara kunde ta förgivet att mamma och pappa skulle ge oss. Om man inte orkar jobba har man inte heller några pengar.

• LykkeLee

Jag tycker nog att dom kunde ställa in i diskmaskinen när dom använt något. Men detgör dom i princip aldrig. Hur gör man då? Hur mkt ska man dra av?

• LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 16:49:54 följande:
    Mina barn har stor roll i hushållet eftersom vi inte bedriver hotellrörelse här hemma. De diskar, städar sin toalett, hjälper till med tvätten, dukar av o på, går ut med hunden, hämtar syster på dagis, hjälper til att passa sin syster, lagar mat, handlar osv osv.De får sin månadspeng utan krav på ovanstående som just en fickpeng.Jag vill ha medvetna barn som inser att ett hushåll inte sköter sig själv och som inser att man som familj hjälps åt för att få en så bra vardag som möjligt.
    Hur mkt får dom i månadspeng och hur gamla är dom?
Svar på tråden Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?