Inlägg från: danitra |Visa alla inlägg
  • danitra

Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?

På min tid som tonåring så hade jag ansvar för mitt rum (vilket innebar att jag aldrig städade det i stort sett) samt sortera min tvätt. Dessutom så skulle jag självklart plocka rätt på mina saker runt om i huset och hjälpa till vid veckostädning (dammsugning av en våning, en av toaletterna och liknande).

• danitra
    LykkeLee skrev 2008-09-22 16:50:14 följande:
    Jag tycker nog att dom kunde ställa in i diskmaskinen när dom använt något. Men detgör dom i princip aldrig. Hur gör man då? Hur mkt ska man dra av?
    VA?!
    Det är för mig en självklarhet att alla gör. Vanligt underhåll som att diska efter sig, plocka undan sina saker och inte smutsa ner mer än man städar - det är väl normalt att man kräver av sina tonåringar?

Klarar dom inte av det mest grundläggande så skulle jag inte ge dom mer än en hundring i månaden (plus klädinköp såklart).
  • danitra

Fast det här med att städa sitt eget rum tycker jag inte är så viktigt. Där behöver ingen annan lida än den som bor där. Själv städade jag nästan aldrig mitt rum som tonåring - men att hålla fint i övriga rum såg jag som en självklarhet (även om jag kunde behöva påminnas ibland).

• danitra
    LykkeLee skrev 2008-09-22 17:12:17 följande:
    Vet inte hur jag ska lägga fram det bara.. dom stirrar surt på mig varje gång det kommer på tal plus att det startar en inre konflikt hos mig varje gång och jag vacklar. Jag behöver verkligen er hjälp. Vad ska jag ge dom för sysslor. Vad ska jag göra om dom inte gör det dom blivit ålagda? Snälla hjälp mig.
    Rimligt är att dom tar sin del av ansvaret för städningen i hushållet. Alltså, dom plockar undan sina saker, sin disk och liknande. Dessutom kan dom få en uppgift i veckostädningen (en toalett, dammsugning eller dammtorkning). Gör dom inte det så får dom neddragen månadspeng (klart du ska ha betalt om du gör deras städning!).
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:21:40 följande:
    Gå igenom dina olika skäl noga. Skriv ner dem. Skriv gärna ner argument oxå om du är osäker. Ha detta som stöd sen när du pratar med dina barn. Mitt synsätt är följande:Jag driver inte hotellJag vill ha barn som kan ta ansvarJag vill ha barn som klarar sig utan en curlande förälderAtt ta hand om hushållet är det naturligaste i världen. Det är ett sätt att umgås oxå. Te.x vid tvätten eller matlagningen.Hjäps man åt så får man mer tid över till annat som kan gagna barnen likaså.osv osv.
    Bra argument men det som biter bäst på en tonåring är nog det första "Jag driver inte hotell" i kombination med "och om ni tycker att jag ska göra det så tänker jag ta betalt av er".
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:29:41 följande:
    Jag tror inte på biten att ta betalt. Då hade jag hellre slutat att utföra sakerna helt så hade de fått ta tag i det själva.Så gör jag med tävtten tex. Lägger de inte ut sina smutskläder så tvättar jag dem inte o då får de fixa det själva. Diskar de inte efter middagen så växer ju disken o de får mer att göra osv.
    Jo, så kan man också göra. Men jag skulle inte vilja leva i ett sådant kaos. Jag tycker man kan kräva en minimumnivå av ordning och antingen gör man det själv eller så betalar man någon annan för att utföra det.
    Tvätten är en sak men jag skulle inte palla med att ha en massa disk i köket när jag ska laga mat.
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:44:15 följande:
    De lär sig fort. Nu har ju jag redan lagat maten när de skall diska och har de inte diskat till kvällsmaten så blir det mer disk. Mina har gjort det ett par ggr o sen har de lärt sig. Annars inser de ju inte vad hemarbetet är värt eftersom det går att köpa. Köpa sina tjänster tycker jag att de kan göra när de vet vad det innebär o kan betala för det med inkomst de själva tjänat ihop.
    Jag lärde mig inte. Trots att min mamma använde samma taktik.

Det är ju just genom att kräva pengar som dom förstår att hushållsarbete har ett värde och inte är något som bara sker.
  • danitra
    Majsan70 skrev 2008-09-22 18:20:48 följande:
    Tyvärr har jag en annan åsikt om den saken. Men sånt är livet!Huvudsaken är att DU TS fått uppslag om hur du ev. kan hantera er situation.
    Ja, men som tur är kan man göra på olika sätt och nu har TS fått två förslag på hur man kan närma sig problemet.
Svar på tråden Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?