Inlägg från: LykkeLee |Visa alla inlägg
  • LykkeLee

Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?

Mina tonåringar gör inte speciellt mkt.. Killen är 14 och tjejen 13. Dom hämtar småsyskon på dagis och fritids ibland och ska städa sina rum (vilket jag i stort sett alltid får tjata om innan det blir av) dom har 600:- var i månadspeng. Vad kan jag kräva dom? Vad är rimligt?

Vill ju inte att dom inte ska få någon fritid heller..

Hjälp mig

• Svar på tråden Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?
  • LykkeLee

Jag tycker nog att dom kunde ställa in i diskmaskinen när dom använt något. Men detgör dom i princip aldrig. Hur gör man då? Hur mkt ska man dra av?

• LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 16:49:54 följande:
    Mina barn har stor roll i hushållet eftersom vi inte bedriver hotellrörelse här hemma. De diskar, städar sin toalett, hjälper till med tvätten, dukar av o på, går ut med hunden, hämtar syster på dagis, hjälper til att passa sin syster, lagar mat, handlar osv osv.De får sin månadspeng utan krav på ovanstående som just en fickpeng.Jag vill ha medvetna barn som inser att ett hushåll inte sköter sig själv och som inser att man som familj hjälps åt för att få en så bra vardag som möjligt.
    Hur mkt får dom i månadspeng och hur gamla är dom?
  • LykkeLee
    Cina UrDeLuxePingla skrev 2008-09-22 16:51:25 följande:
    Min dotter bor deltid hos mig o sin pappa (50% på vardera stället). Hon får 150 kr när hon kommer hem till mig (jag betalar kläder o aktiviteter så det är mest godispengar gissar jag). Hennes rum är hennes ansvar o där ska vara rent o städat. Därutöver har vi gjort upp ett veckoschema där hennes göromål står dag för dag.Ex vis dukning (5 dgr/v), diskning (2 ggr/v), kasta sopor (2 ggr/v), matlagning (1 dag/v), dammsugning hela nedre plan (1 dag/v), rengöring av bad/toa - hon har egen (1 gång/14 dgr) o vika/ta upp tvätt (1 gång/v).Hon har aktiviteter 2 kvällar/vecka så de dagarna har hon enklare/snabbare göromål (typ duka o kasta sopor). Fritid har hon även om hon hjälper till 30 min hemma per dag. Tycker man gör barnen en otjänst om de inte får vara delaktiga i hemmasysslorna.Men det är något ni bör diskutera er fram till. Så de inte känner sig överkörda - roligare att hjälpa till om man själv varit med o sammanställt scemat!
    Dom är redan nu surmulna och tvärsöver.. dom vill inte hjälpa tills alls och säger att dom inte kommer att hinna eftersom dom tränar. Iofs sant, men dom borde hinna ändå. Hjälp mig att komma på lämpliga sysslor.
  • LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 16:52:00 följande:
    De är 16 och 13 år gamla och får 800 resp. 400 i månadspeng. Den är somjag sa helt utan krav. Jag tar för givet att alla hjälper till i vårt hem utan betalning.
    Jo det kan man ju tycka.. men om dom INTE gör det??
  • LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:05:24 följande:
    Då har du inte gjort det klart i ett tidigt skede o bör sätta dig o prata allvar med dem nu. Det kommer ta tid för dem att ställa om sig om de inte är vana vid att ta gemensamt ansvar för hushållet, men det går.
    Nej jag vet att jag varit för "slapp". Det har sina orsaker tro mig (det är dock för känsligt för att gå in på här) men jag vill inte ha det såhär heller..
  • LykkeLee
    Majsan70 skrev 2008-09-22 17:10:04 följande:
    Bara att sätta igång en förändring då. Men förbered dig på att det tar tid och att de säkert inte kommer att gilla förändringarna. Förklara oxå noga varför du inför förändringarna.
    Vet inte hur jag ska lägga fram det bara.. dom stirrar surt på mig varje gång det kommer på tal plus att det startar en inre konflikt hos mig varje gång och jag vacklar. Jag behöver verkligen er hjälp. Vad ska jag ge dom för sysslor. Vad ska jag göra om dom inte gör det dom blivit ålagda? Snälla hjälp mig.
  • LykkeLee

Tack för allt stöd och tips.. men jag skulle vilja ha mer handfasta råd typ en lista på vad dom kan göra osv. Vad är rimligt att dra av i pengar osv. Att skita i att tvätta t.ex. sonens kläder resulterar bara i att han går med skitiga kläder vilket inte är så trevligt för oss andra.

• LykkeLee

Dra bort pengar är det enda som hjälper.. så jag behöver tips på dels hur dom kan tjäna mera pengar och dels hur dom kan förlora pengar. jag behöver vägledning. Ni är många och ni är kloka. Jag vet att ni kan hjälpa mig!

Svar på tråden Hur mycket gör era tonåringar och hur mkt pengar får dom?