• Anonym (mamma)

Muntlig förberedelse..

Hej! Någon som har erfarenhet av en så kallad muntlig förberedelse i tingsrätten. Har nu fått tid dit den 22 oktober. Vilka är med och vad är det man gör? Mitt ex har stämt mig på vårdnaden av våran yngsta dotter vill ha henne varannan vecka och får han inte det vill han ha henne stadig varande boende hos honom. Jag motsätter mig detta då jag inte vill skilja på barnen som är helsyskon och att vi bor sex mil från varandra. Kan han ha med sig sin nuvarande sambo på detta möte? Det är något jag inte vill. För detta är ju något som rör oss. Nån som vet lite om detta?

• Svar på tråden Muntlig förberedelse..
  • Anonym

De som är kallade till muntlig förberedelse är ju du och ditt ex samt era ombud. Sen finns det en domare med som är ordförande och en jurist som är protokollförare.

Men som alla förhandlingar i domstolarna är även muntliga förberedelser offentliga så om ditt ex:s sambo vill sitta med och lyssna kan ni inte hindra henne. Men oftast så brukar det inte vara med några andra än de som har kallats till muf:en.

• Anonym (mamma)

Men vad är det man diskuterar på ett sådant möte?

• Anonym

Mmm, jag är också nyfiken. Ska snart på muntlig förberedelse jag med.

• Anonym

Man går helt enkelt igenom vad som yrkas och vilken inställning motparten har till det yrkandet. Man går igenom vilka grunder man har, dvs. varför man vill det ena eller det andra. Man tar upp vilken bevisning som finns. Om det behövs göras någon vårdnads-boende-umgängesutredning eller om det finns behov av medling mellan föräldrarna.

Sen försöker man få er att nå en förlikning och komma överens själva. Gör ni inte det så går det vidare till huvudförhandling.

Om någon har yrkat på ett interimistiskt beslut dvs. ett beslut om vad som ska gälla för tiden fram till huvudförhandlingen så brukar man få det ganska snart efter den muntliga förberedelsen.

• Anonym

Vet du hur ofta man tar interministiskt beslut?

Anonym skrev 2008-09-23 11:43:33 följande:
    Man går helt enkelt igenom vad som yrkas och vilken inställning motparten har till det yrkandet. Man går igenom vilka grunder man har, dvs. varför man vill det ena eller det andra. Man tar upp vilken bevisning som finns. Om det behövs göras någon vårdnads-boende-umgängesutredning eller om det finns behov av medling mellan föräldrarna. Sen försöker man få er att nå en förlikning och komma överens själva. Gör ni inte det så går det vidare till huvudförhandling.Om någon har yrkat på ett interimistiskt beslut dvs. ett beslut om vad som ska gälla för tiden fram till huvudförhandlingen så brukar man få det ganska snart efter den muntliga förberedelsen.
  • Anonym

Om en av parterna har yrkat på interimsistiskt beslut så måste domstolen fatta ett sånt beslut.

Så det är alltså upp till parterna att avgöra om de vill ha ett interimistiskt beslut eller inte.

• Anonym

Ok, men kan de bestämma interministiskt att det inte ska vara ett umgänge till exempel?
    Jag trodde att det var så att de inte var tvungen att ta ett interministiskt beslut. Det är dom uppgifterna jag fått iaf.

Anonym skrev 2008-09-23 12:13:08 följande:
    Om en av parterna har yrkat på interimsistiskt beslut så måste domstolen fatta ett sånt beslut.Så det är alltså upp till parterna att avgöra om de vill ha ett interimistiskt beslut eller inte.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-09-23 13:05:30 följande:
    Ok, men kan de bestämma interministiskt att det inte ska vara ett umgänge till exempel?Jag trodde att det var så att de inte var tvungen att ta ett interministiskt beslut. Det är dom uppgifterna jag fått iaf.
    Enligt lagtexten så får tingsrätten fatta ett interimistiskt beslut "om det behövs".

När det gäller umgänge och den ena parten har yrkat på interimistiskt beslut om umgänge så blir det ju ett beslut antingen om att umgänge ska ske eller inte ske. Alltså blir det ju ett interimistiskt beslut hur domstolen än vänder sig. För om den ena vill ha umgänge och den andre inte så blir det ju någon som inte får som den vill. Eller hur?

Sen kan domstolen behöva tid på sig även för att fatta ett interimistiskt beslut. Dvs. domstolen kan behöva få fram tillräckligt underlag för att säkerställa att rätt beslut fattas. Detta kan t ex ske genom att man begär in ett snabbyttrande från socialtjänsten i frågan om t ex umgänget eller boendet och det brukar ta ca 6 veckor.
  • Anonym

Ok, familjerätten har ringt mig ang. snabbupplysning, men hon sa att hon skulle fundera på om hon skulle inhämta info från soc. Ett av mina barn ligger under utredning på soc för övergrepp som han är misstänkt för.

Anonym skrev 2008-09-23 13:14:49 följande:
    Enligt lagtexten så får tingsrätten fatta ett interimistiskt beslut "om det behövs".När det gäller umgänge och den ena parten har yrkat på interimistiskt beslut om umgänge så blir det ju ett beslut antingen om att umgänge ska ske eller inte ske. Alltså blir det ju ett interimistiskt beslut hur domstolen än vänder sig. För om den ena vill ha umgänge och den andre inte så blir det ju någon som inte får som den vill. Eller hur?Sen kan domstolen behöva tid på sig även för att fatta ett interimistiskt beslut. Dvs. domstolen kan behöva få fram tillräckligt underlag för att säkerställa att rätt beslut fattas. Detta kan t ex ske genom att man begär in ett snabbyttrande från socialtjänsten i frågan om t ex umgänget eller boendet och det brukar ta ca 6 veckor.
  • Anonym (?)

TS, hur kommer det sig att han bara vill ha det ena barnet? Jag har svårt att tro att Tingsrätten kommer att dela på helsyskon.

• Annicaappelo

Ofta brukar pappor yrka på ensam vårdnad då mammorna umgängessaboterar....säger inte att så är det i ditt fall,men ofta...

• Anonym (mamma)

Han vill ha yngsta dottern pga att den älsta går i ettan. Plus att han säger att han tror att jag kommer påverka den yngsta negativt så att hon inte vill vara hos honom. Detta menar han bara för att den älsta dottern har haft svårt i en period att åka till pappa inte velat m.m. Tror hon tog separationen hårt då han direkt skaffade en ny familj. Dock har jag aldrig påverkat vare sig den yngre eller äldre. När den älsta dottern började må dåligt så tog jag kontakt med både bup och familjerätten. För att vi skulle lösa detta problem och att hon skulle må bra utav att vara hos pappa. Nu fungerar umgänget bra de är där varannan helg, plus längre på lov och så. De var där tre veckor i sommras, så jag försöker absolut inte hindra något umgänge. Har också svårt att tro att de kommer dela på barnen. Det jag är rädd för är om han kommer försöka kasta skit och utmåla mig som en dålig mamma. Vi har inte den bästa kontakten i dag, men barnen har sitt umgänge så som vi reglerade det på socialkontoret.

• carrobarro84

en muntlig förberedelse är för att reda ut alla oklarheter, s vad som ni är överens om och vad ni är oense om. sen så är dt precis som en annan sa förut, man gtar upp yrkanden och grunder för sin talan och bevisningen. Som ett intro till själv huvudförhandlingen.

Svar på tråden Muntlig förberedelse..