• gottelisa

När börja använda napp?

Har en dotter som är enormt behov av att suga. Undrar hur tidigt man kan börja ge napp. När gav ni nappen första gången till ert/erat barn?

• Svar på tråden När börja använda napp?
  • Winterfresh

Gav den när sonen var 2 dagar, fick tips från en barnmorska på bb som sa att barn med stort sugbehov behöver en napp och att det inte ändrat något sug efter bröstet.
    Dock kom min amning aldrig igång och sonen fick ta flaska istället.

• svalan77

tidigt typ andra dygnet. Det störde aldrig amningen, det verkar som om man väntar för länge så tar de inte nappen.

• Melly

Amningscentrum på Karolinska sjukhuset rekomenderar att man väntar med napp tills att amningen är etablerad ordentligt. Kan ta upp till två månader. Amningshjälpen rekomenderar samma.

Starkt sugbehov är bra att din bebis har det har ju bebisar för att dom ska amma ofta Det är viktigt att amma fritt för att få så ställer mjölkproduktionen in sig lagom efter bebisens behov.

• skytten06

MAn kan börja ge de samma dag som barnet är fött på bb. Har sett många som har gjort det.

• Winterfresh

Att ge napp stör inte barnets amningstektik alls...Man kan amma utan problem fast att bebis tagit napp tidigt...

• MikaelaF

Ammar du så skulle jag rekomendera att det ska fungera innan du tar till napp. Är ju olika sugteknik.. Lycka till!

• jannah

Vi började med napp när Othilia var en vecka gammal...

¤ Othilia 080524 ¤
  • gottelisa

Tack för alla svar ! Amningen fungerar jätte bra. Ska prova med nappen.

• Klotlisa

barnmorskorna säger ju som sagt att amningen ska funka bra först pga att barnet använder en annan sugteknik på nappen än på tutten. Så se till att amningen funkar och sedan kanske du kan prova med napp. Vi väntade ett par veckor pga detta och vid behov stack vi in ett lillfinger (rent!), sedan började vi ta med oss "panik-nappen" som vi kallade den och började sedan använda den när inget annat funkade. Amningen har funkat utmärkt men hade kanske gjort det ändå, fast hade inte velat riskera att det inte funkat genom att använda napp för tidigt! Men alla hittar ju den lösning som passar dem bäst!

• LindaSundberg

Vi gav Mio napp första dygnet, amningen stördes inte på något vis.

• Bums

Vi började dan efter han föddes.
    Varken nappen eller nappflaska har stört våran amnin, men det är väl olika från barn till barn.

• Melly
    Winterfresh skrev 2008-09-22 19:30:37 följande:
    Att ge napp stör inte barnets amningstektik alls...Man kan amma utan problem fast att bebis tagit napp tidigt...
    Det är inte vad dom säger på Amningscentrum på Karolinska sjukhuset iallafall. Där jobbar expertbarnmorskor inom amning som har lång forskning om amning och amningsproblem bakom sig.

Här är ett par länkar ifrån Amningshjälpen där det står att tröstnapp kan störa amningen:

www.amningshjalpen.se/radgivning/trostnapp.htm
    www.amningshjalpen.se/tiosteg/stegnio.htm

Alltså det är upp till var och en om dom vill ge napp eller inte. Men att jag tycker att om man gärna vill amma så kanske man kan vänta lite med nappen. Det är ju meningen att nyfödda bebisar ska få amma så ofta som dom vill. Amning är inte bara mat det är trygghet och tröst oxå.

Om man börjar tidigt med nappen så kan bebisen få sämre sugteknik vid bröstet det hände för min dotter tyvärr. Vi fick sluta med nappen på grund utav det.

Och desutom är risken att dom suger sig så trötta på nappen så dom inte orkar amma tillräckligt ofta eller tillräckligt efektivt.
  • gottelisa

Melly: Ska läsa länkarna. Och tack för infon!

• snuttiskakan

vi började på bb eftersom han hade sådant sugbehov. hade alltid mitt lillfinger i hans mun

• Chanie

Vi gav vår son napp när han vart 1 vecka, han älskade den några dagar men efter det ville han inte mer, nu är det bara fingrarna som duger (och tutte), nappen ratar han... :-/

• twistedtofit

Jag provade då lillen var ca 4-5 veckor och fick mer sugbehov. Han tar napp ibland kortare stunder, men vill helst ha finger att suga på. Han har inte fullt så mkt sugbehov nu då han är 10 v som han hade ett tag.

Svar på tråden När börja använda napp?