• buebo

Umeåmammor januari-februari?

Åh här hittar jag en aktiv Umeåtråd som jag har missat! Jag hoppar helt fräckt in!
    Catrine heter jag och vi väntar vårt 5:e barn med BF 15 december. Fast det blir snitt men jag har inte fått snittdatum än. De andra barnen är födda -93,-95,-98 och Pontus blir 1 år den 18 augusti.

Såg att nån funderat på syskonvagn och det har väl jag oxå. Men vi köper nån begagnad som går in i bilen ,känns inte så jättenoga då jag har tänkt bära bebben i sjal. Det har jag börjat med nu när Pontus va ganska stor och ångrar bittert att jag inte börjat med det tidigare. Det är något som jag rekomenderar varmt! Fast en vagn ska vi ha endå för maken är inte lika sjalsugen som jag men ändå inte helt främmande.

Lägger till mig på den lista jag hitta sist,är den fel så kan nån vänlig själ väl ändra den.

December:

15. FiaÅkotten (25 år from 1 Oktober bo i Vännäs, ga tväråbäck första bebben!!)
    15. Alice (20 år, Vännäsby, 1:a barnet)
    15. buebo (37 år,Utanför Umeå,5:e barnet)
    18. fjunfjunet
    28. Srattmoster

Januari:

5. Mie (28 år, Tomtebo, förstagångsmamma)
    6. Auroraborealis (32 år, Öst på Stan, 1:a barnet)
    8. lenfre
    11. ana1979 (26 år, Teg, 1:a barnet)
    12. Bergeli
    14. Idapida(27 år, Haga)
    23. sofia 76 (29 år, Röbäck, 1:a barnet)
    26. Lisabettan (24 år, 1:a barnet)
    30. Mjölk (30 år, V. Ersboda)

Februari:

2. Äntligen bebis
    5. Icas (36 år, H-sund, 2:a barnet)
    11. Missboss (28 år, Teg; 1:a barnet)
    13. blåbärspappa, 30 år, med fru, 31 (Ersboda, 1:a barnet)
    14. Sussieohl
    14. spes (26, Nydalahöjd, 1:a)
    19. Jummie (30 år, Teg, 2:a barnet)
    25. Pussmun
    26. blond lucia
    28 Mor Lina (H-sund)

• buebo

Hej Srattmoster,om jag hade läst listan hade jag ju sett dig. Men jag är ju sån,har alltid lite väl bråttom. Och inte har jag iddas läsa hela tråden heller,bara några sidor.
    Hej icaS oxå förstås. Och alla andra.

• buebo

Himmel vad ni skriver!! fast det är ju kul. Jag har fullt sjå att hinna läsa allt.

Härligt för er som börjat känna av bebben,jag kände den här i v 15 men sen hade den en lugn period fram till för några veckor sen och nu är det full rulle där inne. Den sparkar och far runt. Och det är lika kul varje gång! Synd bara att det här är sista gången.

Ser att ni ska ha fika men tyvärr kan jag nog inte komma,jag har börjat jobba och så börjar de stora barnens aktiviteter då så vi har inte så mkt tid över. Och jag ser att Blåbärspappa gett förslag att ni ska fara till gammlia,kom gärna nu på fredag då kl 14,om ni är intresserade av att kolla på sjalar och andra bärredskap. Vi ska ha en sjalträff (inställt vid regn,då blir det på lördan i en kvarterslokal,minns ej var) och där är alla välkomna! Ta med eget fika eller som Blåbärspappa skrev,köp där.

Och till er som känt av fogarna och ligamenten,ta det lungt men rör på er endå. Skaffa ett bälte hos sjukgymnasten eller köp ett det är vär0t sina kron,,,,or!3 (Pontus hälsar! )Tänk på hur ni rör er håll ihop knäna vid tex i och ur bilen,sängen osv. Talar av egen erfarenhet tyvärr

Nej nu vill somen äta så..

ha det gott!

• buebo

Ja vi ska träffas vid ankdammen sen går vi väl till nån lagom plätt där vi kan vara. Hon och alla andra förståss är alla välkomna!
    Nu måste sonen få mat innan han äter upp toarullen.....

• buebo

Min mage har sett himla olika ut vid varje graviditet och jag har bara haft en åt gången Och nu är jag en tjockis redan innan men mage har jag fått,fler än en har undrat hur många man haft däri. Nu ser jag snart ut som då jag va höggravid (ja nästan iaf) med Pontus och är ju bara i v 23. Vart ska detta sluta..? Fast den är inte så rund nu utan mest högt upp,kan snart inte bära han i sjalen på magen längre Han får som sitta ovanpå.....

Här har vi ettårs firande för lilleman idag Tänk att för ett år sen låg jag på operationsbordet (snittad) med en "arg" liten kille på bröstet. Och idag tultar han runt här hemma och lever rövare. Är lika fashinerad varje gång.
    Sen när man ser på de äldre barnen så inser man att allt går jättefort. Äldsta tjejen är nu en hormonstinn tolvåring som inte alltid är så lätt att tas med Det va ju alldeles nyss hon va bebis.

Nej nu ska jag städa så det ser lite fint ut här idag.

• buebo

Fia,kom upp en sväng till Rogers kläder en nyöppnad klädbutik i Rödåsel där jag bor.(inte så långt från Vännäs) Va där igår och shoppa en hel del för bara några hundra. Fast nog fanns det sånt som jag inte ville ha oxå men det kanske passar nån annan.
    Ja ni är ju alla välkomna hit!

Tycker synd om dig Missboss ,men snart ska du ju må bättre iaf.

Grattis till er som köpt vagn och jag håller med de andra det finns så mkt annat man kan lägga pengarna på.

Har haft stängdag/planeringsdag idag. Men fy vad jobbigt att lämna lilleman hela dan och hur jobbigt som helst att sitta på rumpan still. Det är jag inte van vid. Och lillebäsen i magen protestera när jag satt och skrev och lutade mig framåt,sparkade massor och jag va tvungen att ändra ställning.

Nej nu ska jag gå och äta!

• buebo

Nja jag vet inte om det finns nå mammakläder så direkt. Jag köpte linnen,toppar och byxor med resårmidja som funkar hur bra som helst för mig och de är ju toppen att ha sen när man nyss har fått för inte är ju magen så snäll och försvinner på en gång Och jag som ska snittas kan inte ha nå hårda byxor som trycker på såret,det gör nog ont endå.... Men jag menar att ni kan ju komma hit ut och kolla in den affären iaf om ni lix är på språng. Lite reklam för de bara

Missboss har gett en bra beskrivning om man kommer E12 från stan. Men det går oxå att komma från Tväråbäck hit på nå grusvägar. Det är skyltat.
    Hoppas att inte väggen mår så dåligt att det blir en massa extrajobb för er.

Nu måste jag gå ut och fixa hagen till pållarna så de får komma hem nångång.....

• buebo

Mjölk;De kostar 30 kr /styck bara så du vet om du vill köpa flera. Och ta med jämna pengar. Och grattis till bröllopet i efterskott!!!

Ska till bm idag,ska ha med min vilde ettåring men det borde väl gå bra ändå,han va med sist men då kunde han inte gå och det kan han ju nu....Och är mkt duktigare på att klättra

• buebo

Jag var in på förlossningen igår. Har haft ganska mkt flytningar ett tag och mkt vattniga. Så igår när jag vakna och satte mig upp "rann" det ut vätska och då blev jag orolig. Ringde på förlossningen och de tyckte jag skulle komma in och kolla så att det inte va fostervatten som läkte. Men när vi var där och de kollade upp vad som kom så va det ju inte så mkt utan de ville göra en gyn koll och då upptäcker hon att jag har en svampinfektion. Nog har jag haft svamp förr men då har det iaf kliat rejält men inte den här gången. Ja tur att det inte va värre iaf men det kändes ju lite konstigt att fara dit bara för det. Men bebben mådde bra Fick köra en CTG kurva och allt va ok! Och det är ju alltid lika kul.

IcaS. Hoppas på en redogörelse för vad ni tyckte om badet. Det är ju klart mkt närmare dit än till övik iaf,även om det blir drygt 5 mil för oss.

Nä nu ska jag baka,tunnbröd i stekpanna och nå gofika till em.

• buebo

Låter kul med badet. Då kan ju mina stora fara runt och åka själva om jag ska sitta i barnpoolen med Pontus. Låter som om det vore värt ett besök. Kul om inte annat att prova nåt nytt Jag gillar ju oxå att åka kana men avstår nog nu under graviditeten.

Ja det känns skönt att det bara va svamp men aldrig att jag har varit med om att få det utan att det kliar?? Knepigt,man läkaren gjorde ju en gyn koll så hon vet väl vad hon pratar om. Jag har alltid fått svamp när jag varit gravid men aldrig så här "konstigt" Och jag kan ju säga att igår har jag inte haft några vattniga flytningar som jag hade då men sen blir det ju kladd av vagiatorerna *ursäkta* Idag har jag inga heller,än iaf.

Ja det med fosterrörelser kan ju bli jobbigt om man är van att känna de och så blir det ovanligt lungt. Men som du skrev så bruka det ju kännas ordentligt sen.

Nej nu ska jag ta sonen från toan innan han far däri!

• buebo

Missboss: Kronisk svamp!???? Hu vad det låter hemskt. Inget vidare alls. Hoppas man slipper. *ryser*

Mjölk: Trist med kören,men klarade du dig från tårar då? Jag gråter massor!! För inget alls. Förra veckan grät jag bara för att min gubbe prata så länge i telefon då jag tyckte att vi hade annat viktigt att göra(minns ej vad ). Fick ett utfall! Och när min shettis rymde och stog på gården så rann tårarna hejdlöst för att han hade haft sönder en bräda!

sÅ KUL DET ÄR MED GRAVIDITETSHORMONER VA !!!!!

• buebo

Abby78: så du va oxå på glukosbelastning idag? Kanske vi låg bredvid varandra då? Det va en annan gravid tjej på andra sidan skynket så. Ja nu va det gjort och jag lär väl få neg besked på det . Mitt blodsocker har åkt jojo senaste veckan så jag är inställd på att det snart är bekräftat att det är grav diabetes. Hade det med Pontus men fick det bara sista månaden och nu är det ju bara drygt två månader kvar så jag är glad så länge jag klarar mig.

Middag den 7:e. Jag har dagbarn till 16.45,har minst 30 min i resväg och sen är jag ensam med alla barnen,men _om_ jag kan hitta på nån bio eller nåt åt de större så _kanske_ jag kan komma. Då måste jag iofs ha med mig Pontus. Ja jag ska fundera,skulle va kul att träffas nån gång iaf.

Idag har jag varit och snusat 1 månaders bebbe Fast han va riktigt stor! Men ändå så liten. Runt 4 kilo nu. Jag visade mamman sjal att bära och hon vart jättelycklig,fick inte ont av den som av selen. Även hennes syster prova med sin 8 månaders och tyckte det kändes bra.Kul att kunna visa fler detta underbara bärverktyg.

Ska se om jag hinner titta runt i era krypin så småningom. Har nog inte varit till alla.

• buebo

Abby78,Joops jag va oxå där då,eller jag va lite sen för mitt Volvokort funkade inte i automaten så jag fick ha genomgåmg av bilen i jakt på småpengar Synd att jag inte visste att det va du,kunde ju ha hejat iaf.

Fia: ja det finns många som syr själva och en del säljer vidare.Så man kan ju få tag i en bra sjal hemmagjord till billigare pris än en "köpesjal" Men jag tycker att det är väl investerade pengar och om man jämför med vad en BBsele kostar och har så mkt kortare anv tid så är det klart värt det.Andrahandsvärdet är ganska bra. Nu har ju du fått en sele så det går ju inte att jämföra,men kom gärna på en sjalträff eller förbi hos mig så kan du få testa. Kanske tom efter att du fått så du kan jämföra hur det avlastar. Ja det får ju ni alla förståss
    Och ja visst är det kul att vi är flera som har BF den 15:e,men jag kommer att snittas så jag blir hursom tidigare än det. Men nån av er kanske får före BF oxå,en del har ju den turen

• buebo

Klart jag kan visa sjal,bara jag kan komma på nåt fika nån gång så.... Just nu har jag lånat ut den så hon ska få prova i lugn och ro några dar men javisst,jag visar gärna

• buebo

icaS,låter inge kul med din knöl men samtidigt bra att veta vad det är och att de kan hjälpa dig med den.

• buebo

abby:nej man mosar inte ihop bebben. Jag lovar! Men jag visar gärna nån gång

• buebo

Lisabettan: ja man blöder efter förlossningen,det blir ett sår där moderkakan suttit och det tar olika lång tid för var och en hur länge man har avslag. Jag har haft mellen 4-8 veckor men på slutet så klarar men sig ju med trosskydd. Slemproppen sitter som skydd för livmodern när den börjar lossna så är det ett tecken på att livmodertappen förändras och oftast är förlossningen på g inom ett tag. Den kan tydligen variera i storlek,för mig har det varit jättemkt slem och klumpar som kom men en del har tydligen mkt mindre.
    Det finns mkt bra litteratur att läsa och sen finns ju internet så här kan du ju finna svar på det mesta. Ska ni gå på föräldrautb som de brukar ha på BVC så får du mkt svar och info där. (ja jag hoppas då det,så va det för 13 år sen ) Sen får du hjälp och så på BB. Med bad och amning och sånt. Men oroa dig inte det löser sig!

Svamp,ja här är det på g igen men denna gång har jag iaf klåda så bara att börja ny behandling. Blä!

Nä nu ska Pontus och jag fara och handla nå mat,det ekar i kylskåpet!

• buebo

Lisabettan. Som Jummie skriver så behöver du inget med till BB men ha hemma i förväg!

Jag har blött väldigt olika med alla barnen. Med första fick jag ju oxå tillbaka mensen 4 veckor efter hon va född Och då den kom hade jag inte så mkt avslag men fortfarande så hade jag nog binda av tunnare variant om jag inte minns helt fel. Efter de två snitten har jag blött mkt mindre,de "städar ju rent" innan de syr igen en så det kan bero på det. Knappt behövt binda mer än första veckan. Men det är som sagt olika. Minns iaf när jag skulle sätta mig upp när jag fått första tjejen och det rann ur mig,jag blev jätterädd och trodde nåt va fel men de lugnade mig snabbt. Helt normalt.

Lycka till med flytten Fia!

• buebo

Åh,hoppas att det går bra för er Missboss. Sånt är aldrig roligt Jag håller tummar och tår att allt går bra. Kan bara nämna att min vän oxå fick sammandragningar och började öppna sig runt v 20 men allt gick bra och 10 dagar över tiden fick hon en kille. Men hon vart sjukskriven och fick inte göra mkt. Lycka till!

• buebo

Vad skönt Missboss. Nu tar ni hand om varandra,bebben och du,så ni inte ska behöva göra fler såna här utflykter. Jag har sovit en stund och faktiskt drömt om dig och bebben fast jag inte träffat er. Kram på dig!

Svar på tråden Umeåmammor januari-februari?