Inlägg från: Lisabettan |Visa alla inlägg
  • Lisabettan

Umeåmammor januari-februari?

Hejsan svejsan,

vilken aktivitet som råder här inne. Jag hoppas att ni tar med en kamera och fotar när ni tar fikat så att vi som önskar att vi kunde vara med får se...

Missboss: vad häftigt att du kan känna den lill*. Ibland när jag lägger mig på kvällen känns det som någonting rör sig, men jag har fått för mig att det bara är inbillning.

Sen har jag en fråga, är det fler av er som börjat bli lurviga? Konstig fråga kanske, men jag ser nog ut som skäggiga damen snart

• Lisabettan

Tjenixen!
    Nu sitter jag i ett dimmigt Kalifornien och önskar att jag också var på Mekka... Hoppas ni har det skoj allihop! Ser framemot att få se bilderna!

Igår så åt jag, äntligen, något delikat i detta "low-fat-organic" aternativt "super-extra-size-McDonald-style" blandat med donut land... Jag lagade palt! Gissa hur gott det var, och idag så blir det uppstekt palt = ännu godare! Mjölken smakar urk, så istället drack jag pressad citron till. Av någon anledning smakar citron och lime väldigt gott så jag äter dem som apelsiner.

Har hunnit vara på fler småutflykter, och det finns verkligen mycket att se. I lördags gick vi i ett naturreservat med reedwoodskog. Mäktigt. Men mäktigare var att igår när jag hade paltkoma så kände jag den lill* på riktigt!

Missboss: min mage varierar också lite i storlek, det är nog nemas problemas...
    Mjölk: Grattis!!!!

• Lisabettan

Har tjuvkikat i Missboss´s galleri och jag måste bara säga:

Vilka tjusiga magar

• Lisabettan

Tjenixen,

nu har jag kommit hem från en superdag! Jag har inhandlat tre mammatröjor för den otroliga summan av 20$ = 150kr. Sen har det kliat i fingrarna när jag har sett alla söta barnsaker :) Och som om inte det var nog så har jag träffat en supertrevlig dam. Vi tog en fika på cafe- satt och njöt i den Kaliforniska solen när vi började prata om cravings. Jag berättade att det var hårdbröd, leverpastej, citroner och potatis för min del, men att maten här inte var någon höjdare. Och gissa vad damen gör, hon skjutsar mig till IKEA i grannstan så att jag får handla köttbullar, hårdbröd, svensk ost, lingonsylt, fiskbullar m.m. och sen till en annan affär där de har leverpastej som smakar som hemma! Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på hur otroligt snälla människor det finns här i världen! Jag har ingen bil själv här så jag hade aldrig kunnat ta mig dit för att handla på egen hand! Nu är jag bara så glad (och mätt, köttbullarna var jättegoda!)!

Missboss: krya på dej!
    Fia: Erbjuder lite telepatisk hjälp med arbetet på huset...

• Lisabettan

Hejsan tjejer,

nu har jag varit på första besöket hos en BM här i USA och det var... annorlunda... De vill att man skall gå jätteofta (har gått i v10, v14, v18 och nästa v22). Klev in i ett knallrosa rum med nallebjörnar och gosedjur lite varstans. Där den chockrosa väggen inte syntes var fullt med bilder på små nyfödda bäbisar och barnmorskan var mest intresserad av att prata om jag möjligvis var rädd för att amningen inte skulle fungera, om vi hade inrett ett barnrum, om jag ville föda med kjejsarsnitt... Sen när jag frågade om mitt ryggont så gav hon inte tips på övningar utan kramade om mig och sa att hon minsann önskade att hon kunde trolla bort värken... Vad hjälpsamt! Nu mår ryggen mycket bättre! Ja,ja, fick i alla fall höra hjärtat ticka och alla värden var bra (utom järnvärde, de kollar man inte förrän i vecka 30 här, så det blir väl till å knapra järntabletter utifallatt).

Annars har jag kommit i ordning här. Börjat tänka på engelska (läskigt!). Ser framemot att maken kommer hit på besök om ynka fem veckor :) Men jag håller mig sysselsatt under tiden. Mycket jobb och mycket att se!

Missboss: de har superbilliga mammakläder, men byxorna har bara vanlig resår (inte ljusterbar =värdelöst)

Mjölk: Grattis! Hoppas ni haft en trevlig smekmånad

• Lisabettan

Hejsan allihopa!

När man hör om Missboss humör så är man lite gla att man är så gott som på andra sidan jordklotet :) Hur är det med er andra och tempramentet? Själv har jag blivit mycket lugnare och jämnare i humöret sen jag blev gravid och det håller i sig än så länge. Lite konstig för i vanliga fall är jag en PMS häxa...
    Och vad bra man såg på icas bilder! *vill oxå*
    Blir lite avis på tupperwarebruttorna. Man kan inte få beställa en sån där degbunke som ploppar till när degen jäst färdigt?
    Och för att göra er lite avis, idag har jag varit och simmat och legat och solat under en klarblå himmel! som om inte det var tillräckligt så är måndag en röd dag här så jag har långhelg!

• Lisabettan

Mjölk: vilka fina bröllopsbilder! Trillar en tår nerför kinden, så fina var ni!

Äntligen bebis: va bra man kunde se på era bilder! Förstår att du och maken varit lyriska hela dagen. Hade ni varit på UL innan?

• Lisabettan

Fia: Visst är citroner gott! Äter massvis av dem och dricker pressad citron till maten.mums.

Missboss: Vad skoj att ni fått höra hjärtljuden. Det är ju sååå himla häftigt.

Igår så kände jag en spark utanpå magen för första gången. Låg och vilade i sängen och knodden rörde på sig och mitt i allt avfyrades karatesparken :) Gissa om man låg vaken länge igår, var jättetrött på jobbet idag!
    Jag trivs här i Kalifornien, har kommit in i språket nu och klarar av maten (snarare har hittat trevliga italienska, kinesiska, indiska, mexiknska m.m. restauranger). Under veckorna jobbar jag och orkar inte med desto mer, men på helgerna har det alltid blivit lite utflykter. Det är jättespännande på jobbet, min "sponsor" under besöket är kanon! Sen har maken bokat sin flygresa hit, fyra veckor kvar. Blir så skoj att ha honom här. Jag har bestämt mig för att åka hem till Umeå med honom efter ytterligare dryga 3 veckor. Då har jag vart här i tre månader och det får räcka. Vill komma hem och vila upp mig/pyssla och dona innan julrushen och bäbisankomsten.

• Lisabettan

Fia: va synd att det var värktabletter och inte citroner. Tror inte citronerna hjälper då...

• Lisabettan

Hejsan,
    sicken fart det var på denna tråden nu! Skojigt att läsa ikapp! Ni som har trög mage kan jag ju tipsa om äckligt kranvatten i Kalifornien, lite svårt med transporten bara... Höll på att garva ihjäl mig när jag läste Jummies inlägg om vinterkläder... så vackra vi kommer att vara! Själv har jag tänkt låna gubbens och räcker inte den till så blir det halsdukar och stickade tröjor. Känns så onödigt att köpa en jacka för bara nån månad.
    Tupperwarepartyt, det kan möjligvis inte placeras tidigt i november. Kommer tebax sista veckan i oktober och vill så gärna ha en brödbakshink. *tindrar med ögonen*

• Lisabettan

Jag uppdaterar jag med... vart anmälde ni er till yogan? Nån som vet om det finns platser kvar i gruppen som börjar 9/11?

December:

11. MME (28 år (hjälp är jag redan så gammal) Centrala Vännäs, 2:a barnet)
    15. FiaÅkotten (25 år from 1 Oktober bo i Vännäs, ga tväråbäck första bebben!!)
    15. Alise (20 år, Vännäsby, 1:a barnet)
    15. buebo (37 år,Utanför Umeå,5:e barnet)
    18. fjunfjunet
    20. abby78 (27 år, Ersboda, 1:a barnet)
    31. Srattmoster (33 år, Gimonäs, 2:a barnet)

Januari:

4. Ana1979 (26 år, teg, 1:a barnet)
    5. Mie (28 år, Tomtebo, förstagångsmamma)
    6. Auroraborealis (32 år, Öst på Stan, 1:a barnet)
    8. lenfre
    14. Idapida(27 år, Haga)
    20. Bergeli (27 år, Umedalen, 1:a barnet)
    21. sofia 76 (29 år, Röbäck, 1:a barnet)
    23. Elsakling (25 år, Tomtebo, 1:a barnet)
    31. Mjölk (30 år, V. Ersboda)

Februari:

3. Äntligen bebis (25 år, Marieberg, 1:a barnet)
    5. Icas (36 år, H-sund, 2:a barnet), Lisabettan (24 år, 1:a barnet)
    12. Missboss (28 år, Teg; 1:a barnet)
    13. blåbärspappa, 30 år, med fru, 31 (Ersboda, 1:a barnet)
    14. Sussieohl
    14. spes (26, Nydalahöjd, 1:a)
    19. Jummie (30 år, Teg, 2:a barnet)
    20. valtrina (21 år, Tomtebo, 1:a barnet)
    25. Pussmun
    26. blond lucia
    28 Mor Lina (H-sund)

• Lisabettan

Tack Srattmoster! Har mailat och hoppas det finns platser kvar!

• Lisabettan

FiaÅKotten: Vi hyrde en elantra för något år sedan (typ 2002 tror jag). Den var helt ok att köra, men kanske lite litet bageutrymme tyckte vi (som åkte med massor av julklappar till tjocka släkten). Men det beror väl på vilken modell. Om du går in på konsumentverkets hemsida, www.ko.se, så står det väldigt bra om olika bilmodeller, vad för fel de brukar drabbas av och vad man skall tänka på. Antar att elantra också står där.

Missboss: Vad tråkigt med allt strul. Tur att ni får en ny resa!

• Lisabettan

Halloj,
    nu när ni talar om indisk mat, vad brukar ni beställa för något? Jag är insnöad på chicken tikka masala, men det måste ju finnas fler goda rätter! Äter på en supersmarrig indisk restaurang här åtminstone en gång i veckan... mums...

Vet någon här något om modi vagnarna? Har sökt efter kommentarer, men de som kommenterar är oftast folk som köpt vagnen men inte använt den än. Jag vill ju åt förstahandsinformation från flitiga användare av modi vagnar...

• Lisabettan

Jummie: Japp. En som är igång nu med massor av inlägg+ flera. Men då klagar folk på att liften har en minisufflet och sånt typ. Det behöver man ju bara titta på vagnen för att se! De flesta missnöjda där verkar ha beställt vagnen utan att först ha tittat på den och det blir ju då många onödiga klagomål, sånt som man vetat om man tittat, klämt och kännt på den först. Är lite svårt att veta hur seriöst man ska ta de klagomålen om du förstår vad jag menar.

• Lisabettan

ica: fy vad hemskt. Kommer det att läka ihop?

Ang. vagn så skall vi åka till modi återförsäljaren i nordmaling när jag kommer hem. Får väl klämma på lite andra vagnar också. Men det kliar ju i fingrarna när det skiljer så mycket i pris.

Och indisk mat... mumma... Fia- mangojuice? Har jag aldrig smakat. Brukar nästan alltid dricka te till (och speciellt sen jag kom hit för teet till maten är gratis )

Måste bara berätta att jag kommit hem från en underbar utflykt alldeles nyssens. Har åkt genom vindistrikten (provsmakade inga viner, men druvor...) och på tillbakavägen stannade vi längs med highway 1 och såg solnedgången över stilla havet. Det var så otroligt vackert!

Hur har ni andra det med era magar? Känner ni av de små liven? Är det någon om vet om det blir en pojke eller flicka? Har pappan kunnat känna sparkar? *nyfiken*

• Lisabettan

Var tvungen att lägga in en bild på solnedgången och på en smarrig klase cabernet sauvignon

• Lisabettan

Srattmoster: Jag tror att byn heter Mullsjö, men jag är inte säker. Herrn som säljer vagnarna annonserar via blocket så du kan ju gå dit och snoka.

Vad spännande att höra om era magar! Idag såg jag en spark utanpå magen för första gången. Satt ute i trädgårn och läste när det puffade till. Först trodde jag att jag sett en gigantisk spindel i ögonvrån och hoppade till, men så kom en puff till och det var bara mitt svarta linne som rörde på sig...

• Lisabettan

Srattmoster: Läskigt det där. Hoppas allt går bra imorgon!

Ana1979: De har hur mycket söta saker som helst på Sagolika ting, helt klart värt ett besök!

Måste bara fråga en sak, slemproppen som alla talar om, vad sjutton är det? Och blöder man verkligen i 1-2 månader efter förlossningen, jag trodde typ att det var ett par dar... Jag har verkligen noll koll känns det som. Hur får man reda på sånt? (så man inte sitter där och tror man håller på att förblöda ) Över huvud taget, hur sjutton skall man kunna ta hand om knodden, vi vet ju INGENTING... ihhh... börjar få lite panik...

• Lisabettan

Fia: vad spännande med flytten ,även om det är mycket som är jobbigt också. Jag tror iaf att du kommer trivas superduperbra här uppe när du kommit in i det!
    Jag kommer tillbaka till sverige den 28 oktober. Känns som jättesnart och jag vet inte hur jag skall hinna med allt jag vill göra innan flyget hem...

Mjölk: tack, det var en braig beskrivning.

Buebo: hur länge ungefär är det som man har kraftigare blödningar? Om trosskydd räcker är det ju nemas problemas om än lite otrevligt, men jag läste någonstans att man skulle ha med sig extra stora bindor till BB. Ser framför mig hur jag blöder som en stucken gris...

Svar på tråden Umeåmammor januari-februari?