Kassler i form??
Hallå,
Jag söker ett recept som är med kassler och ris, sen skulle man ha allt i ugnen, så man slipper att ha ris för sig å kassler för sig. Tror det va annanas å grädde med åxå.
Nån som vet???
Hallå,
Jag söker ett recept som är med kassler och ris, sen skulle man ha allt i ugnen, så man slipper att ha ris för sig å kassler för sig. Tror det va annanas å grädde med åxå.
Nån som vet???
Koka ris (4 portioner), strimla kassler och blanda ihop med riset. Lägg i ugnsfastform, koka currysås och häll över. Y
Toppa med ananas. In i ugnen (osäker på gradantal) i en kvart.
en favorit för mina barn är: bryn kassler, paprika coh lök i en panna. Sedan varvar du med riset i en form, och sedan brukar jag blanda matlagningsgrädde m cremefraiche och krydda med chilipulver, paprikpulver och lite curry, som jag häller över...mums!
jag brukar göra följande...koka ris,skär kassler. lägg riset runt om i en form,i mitten varvar du kassler å ananas skivor (typ stående)sen blandar du grädde,c.f ,salt,peppar ev lite spad av ananasen, å häller det på kasslern å ananasen,ev lite på riset,riven ost över hela =) sen in i ugnen,lättsamt å gott
Kasslerkalas
2 dl ris
400 g kassler
150 g ost
2 st röda paprikor
2 msk vetemjöl
4 dl buljong
½ msk pressad citron
½ dl grädde
2 krm salt
½ krm vitpeppar
2 msk smör
2 tsk paprikapulver
Ugnsvärme: 225° 15-20 min
Såsen:
Hacka paprika i lagom stora bitar
Ta i smöret i en kastrull och smält
Ta i paprikapulvret och rör om
Ta i den hackade paprikan.
Ta i vetemjöl och rör om
Ta i buljongen
Ta i grädden
Ta i citronen
Salta och peppra
Låt koka i 3-5 min
Koka riset
Smöra en ugnsfastform
Ta i riset
Skiva kasslern
Lägg över kasslern
Ta över osten
Häll över såsen
In i ugnen
Kassler och risgratäng
mmmmmm, tackar så mycket för alla bra tips.
Nu har jag fått en hel kokbok, tänkte göra något idag som ungarna gillar, får se vad det blir?!
(fast ingen som vet receptet med OKOKT ris i form å sen kassler å annansa)
lägg kokt ris i en ugnsform..
Skär kassler och ananas i bitar, och blanda det och lägg över riset..
Vispa ihop grädde och chilisås (3dl grädde 1½dl chilisås), slå det över, strö över riven ost..
25 min i ugnen..
Gör så här
Sätt ugnen på 225º. Smörj en ugnsfast form. (ca 22x32 cm.)
Varva okokt ris och skivad purjo med salt och vatten i formen. Täck med foliepapper. Sätt in i mitten av ugnen i 30 minuter.
Under tiden: Skiva och strimla kasslern (eller använd grillrester, ca 6 fläskkotletter eller motsvarande).
Vispa grädden tjock, blanda i currymangosåsen och crème fraiche. Späd med mjölk till halvtjock konsistens. Riv ost. Skiva ananasen.
Tag ut riset och höj ugnsvärmen till 250º. Fördela kassler och ananas över det färdiga riset, bred över gräddsåsen och strö över ost. Gratinera i 10-15 minuter
Ps receptet glömde jag...detta behövs
För 6-8 personer.
Ingredienser
Ris:
4 dl ris
6-7 dl vatten
½ purjolök
1½ tsk salt
Kött och sås:
500 g kassler
ananas
3 dl grädde (att vispa)
1 flaska CurryMangoSauce (Heinz)
1 dl crème fraiche
1 dl mjölk
1 dl riven ost
Blanda mjukost en hel ask med 1 burk gräddfil
häll över skivade kasslern i formen och in i ugnen i ca 25 min i 225 grader.
Nu ska man ha riset bredvid men det är gott ändå
Tack tack!!!
Nu får jag gå upp å börja att förbereda..
många trevliga recept blev det.