• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8
  • mammawannabe

Idun: Kul med dansen och inte ska vi tro att det är någon fara med mini, egentligen ska det ju inte vara någon fara alls att röra på sig. Tänk att du fick en skjuts endorfiner i kroppen som mini oxå fick surfa på.

Tror att förhöljd prolaktinnivå kan störa utsöndringen av FSH och LH men jag har dålig koll, har inte hunnit läsa in mig på det än. Tror i alla fall att man får medicin som hämmar prolaktinproduktionen om värdena är för höga. Jag lever ändå på hoppet att det var ett felvärde. Prolaktin är tydligen känsligt för stress och när det tas på dagen (återigen ingen som sagt, provtagningsstrulet fortsätter förfölja mig). Provet ska helst tas 4 tim efter man vaknat och minst 2 tim efter måltid. Jag tog det på em och en timme efter fika och dan innan vi åkte till Rom och jag hade flängt runt på stan och gjort ärenden. Tror jag prickade in alla fel .

Aha Lycka, jag fortsätter hålla tummarna en vecka till då . Känner så igen mig i dina tankegångar, rädslan för hur man ska må om det skiter sig igen och den oron under en graviditet.

Bling: Du har så rätt i att man måste våga!

• Idun 78

MW, ja då får du nog ta om provet. Hur gör ni just nu? Väntar ni in alla provsvar eller har ni börjat försöka igen?

• ginkgo

Hej på er!
    Känner att jag har ett behov att ta del av den här tråden, om det är ok.
    Jag har ju stött på dig, Poppy, i försöker-tråden i änglarummet, om du minns mig. Vi förlorade vår lille pojke i v. 22 i september förra året och efter det har jag haft tre mf på raken. Superjobbigt! Känner mig otroligt vilsen och uppgiven och sorgen över vår pojke rivs upp och blir extra tung vid varje mf. Mf:n har varit tidiga, två i v.7 och det senaste nu i september i v.8. Jag vill verkligen få till en utredning för något måste vara fel. Samtidigt har jag ju förstått att de inte alltid hittar något eller att de inte vill göra en sådan när man har barn sen tidigare. Hoppas få råd och stöd av er fina kämpartjejer! KRAM!

• mammawannabe

Idun: Jag har brottats med feghet att inte våga försöka igen just med tanke på det här med att inte ens våga tänka på hur det skulle kännas om det skiter sig igen och ångest och oro under ev graviditet.

Sen har det oxå varit lite väntan på att Levaxinet skulle hinna verka. Sen kom nu penicillinet och ställde till det. Det är ett kategori B-läkemedel, vilket tydligen innebär att det inte är kliniskt testat att det inte ger fosterskador. Vill inte ta den lilla chansningen heller. Så sammantaget - vi kommer börja försöka nästa cykel, dvs mitten av nov (om nu inte prolaktinet ställer till det).

Då ska jag ha hunnit samla tillräckligt med mod och har jag inte det kommer vi köra ändå .

• mammawannabe

Idun: När är nästa VUL för dig och hur är det med symtom (förutom träningsvärk efter dansen kanske ), mår du ngt illa?

• Poppy Lee

BP: söta gumman, nu måste du ta det lugnt. Alla får inte symtom, jag har ju nästan inga alls, och de första pyttesmå jag märkte av (grötkväljningen om du minns ) kom i vecka 8! Det är så tidigt för dig ännu. Försök att förtränga graviditeten fram till vul om det är möjligt, "glöm bort" den så att säga. För att slippa nojja... men jag vet, det är svårt.

lycka: vad jobbigt med ångesten och oron. Men det är inte långt kvar till vul nu. Och nu har du mycket goda förutsättningar att lyckas, med ny behandling och allt.

mwb: vad läskigt med katten! Freakade hon ur tillfälligt, eller är hon lynnig jämt?

Jobbigt med prolaktinvärdet också, men det behöver ju som sagt inte vara någon fara. Har för mig att det påverkas av TSH också, minns att jag hade för högt prolaktin när jag fick överproduktion av sköldkörtelhormon efter förlossningen av Astrid. Läkaren sänkte därför min Levaxindos, men i efterhand har det konstaterats att det var dumt gjort, fick ju mf sedan också. Hur som helst har jag för mig att prolaktin och TSH hänger ihop på något sätt och det har att göra med hypofysen (a80, läkargumman, hjälp mig! ). För mig sjönk värdet utan att någon medicinering var nödvändig.

ginko: välkommen till tråden, men beklagar samtidigt dina mf. Vilket elände rent ut sagt att du fått tre mf efter förlusten av er son. Men: det finns hjälp att få, och läkare som gör utredningar. Var bor du någonstans? kram!

• Krusbär

MW: Problemet med förhöjt prolaktin är väl om det gör så att äl uteblir? Eller finns det andra problem om man trots prolaktinet får normal äl?

• Idun 78

MW, Låter väl som en ganska god idé!

Gingko, beklagar så vad du gått igenom. Jag hoppas att du här inne ska få den hjälp och det stöd som du känner att du behöver.

• mammawannabe

Poppy: Jag det var lite otäckt och ledamt med katten . Vet inte riktigt vad det beror på. Har varit hos veterinären och eventuellt har han ont i bakbenen, så han ska få medicin. Han bet mig när jag lyfte honom. Eller så har han det lite jobbigt mentalt (2-års trots ). Jag hoppas att det var en engångsföretelse.

Tack ang p och TSH. Dr B nämnde att p och sköldkörteln hänger ihop men jag har inte koll på hur heller. Hoppas nu inte att jag behöver gå ner i dos på Levaxinet, jag mår ju super av det nu. (TSH var 1.18 och T4 14, ref 11-18) *håller hårt i mina Levaxinburkar*

Nu ska jag iväg och shoppa ny cykel!

Kram på er!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8