Övervintra pelargoner
Har ett gäng pelargoner på balkongen- kan man övervintra dem på något bra sätt i krukan? Går det på balkongen? Tyvärr har jag ingen mörk, sval källare att ha dem i...
Tack!
Har ett gäng pelargoner på balkongen- kan man övervintra dem på något bra sätt i krukan? Går det på balkongen? Tyvärr har jag ingen mörk, sval källare att ha dem i...
Tack!
nä de behöver komma in. om du inte har inglasad balkong.
jag har ställt mina i trapphuset, i fösntret. de ska inte ha mycket vatten i vinter och ingen växtnäring. plocka bort alla fula blad. i februari brukar jag klippa ner dem så det bara är lite stubbar kvar. när de börjar blomma börjar du med växtnäring men knipsar bort alla blomknoppar fram tills du ställer ut dem för sommaren. då blommar de bättre i sommar. ny jord när du ställer ut dem på balkongen igen. mina pelargoner har jag haft i flera år och får jag säga det själv så är de de finaste jag sett...... *stolt*
pelargoner är inte svåra att övervintra... en liten gnutta vatten, och helst svalt... men har man inte tillgång till svalt(frostfritt måste det naturligtvis vara) så är det inga större svårigheter att få dem levandes genom vintern i vanlig bostads-värme.. Även om elink har jättefina exemplar, så tycker jag nog ändå att , att på våren när man börjar driva dom igen, så klipper man ner dom, sätter dem i ny jord och så gödslar man... då får man en kraftig fin planta, som gläder en hela sommaren..
är dessutom det du klipper bort, grönt, så har du sticklingar där!
Hej!
Jag har oxå en fråga om övervintring av pelargoner. Jag har ett par jättefina, kraftiga i min balkonglåda. Kan jag ha kvar dem i den eller måste jag ta upp dem och plantera om dem i vanlig kruka? Om jag kan ha kvar dem, planterar jag bara om dem i ny jord till våren/sommaren då? Är ganska ny på blommor.
menar du om du kan ta in hela balkonglådan? ja det kan du.. om du har plats.. vattna ingenting under vintern, eller kanske en liten gnutta nån gång så dom inte helt torkar bort, och så klipper du bara ner blommorna till våren, (då är dom förmodligen jättefula ) fyller på med ny jord, inte helt nödvändigt med omplantering.. gödsla och vattna, och du har en ny fin balkonglåda igen
oj, jag menade inte det heller... det går lite fort att skriva ibland
Jag har kört den hårda varianten i flera år, med lite värme, lite ljus och väldigt lite vatten. De flesta har klarat sig bra, men jag tycker de har blivit sena i starten när det väl blivit vår.
Efter att ha läst Veronica Wägners bok Älskade Pelargoner ska jag i vinter försöka behandla pelargonerna som vanliga krukväxter istället. Enligt Wägner ska det vara bättre - och hon är ju expert! Vi får väl se!
Du menar ha dem inne och vattna som vanligt?
Javisst kan man göra så mormor hade köksfönstren fulla med pelargoner när jag var liten
Men som med alla blommande växter, så vill de ha en viloperiod efter blommningen, med mycket sparsam vattning.
varför jag inte övervintrar mina på det sättet, är väl att jag inte gillar att ha pelargoner inne, tycker dom hör hemma där ute men det är ju en smaksak
sen är de ju inte så fina på vintern. de blommor som står på "vila" vill man kanske ställa undan.
Precis. Behandla dem som vanliga krukväxter.