Inlägg från: mimmi 1 |Visa alla inlägg
  • mimmi 1

Övervintra pelargoner

pelargoner är inte svåra att övervintra... en liten gnutta vatten, och helst svalt... men har man inte tillgång till svalt(frostfritt måste det naturligtvis vara) så är det inga större svårigheter att få dem levandes genom vintern i vanlig bostads-värme.. Även om elink har jättefina exemplar, så tycker jag nog ändå att , att på våren när man börjar driva dom igen, så klipper man ner dom, sätter dem i ny jord och så gödslar man... då får man en kraftig fin planta, som gläder en hela sommaren..

är dessutom det du klipper bort, grönt, så har du sticklingar där!

• mimmi 1

menar du om du kan ta in hela balkonglådan? ja det kan du.. om du har plats.. vattna ingenting under vintern, eller kanske en liten gnutta nån gång så dom inte helt torkar bort, och så klipper du bara ner blommorna till våren, (då är dom förmodligen jättefula ) fyller på med ny jord, inte helt nödvändigt med omplantering.. gödsla och vattna, och du har en ny fin balkonglåda igen

• mimmi 1

oj, jag menade inte det heller... det går lite fort att skriva ibland

• mimmi 1

Javisst kan man göra så mormor hade köksfönstren fulla med pelargoner när jag var liten

Men som med alla blommande växter, så vill de ha en viloperiod efter blommningen, med mycket sparsam vattning.

varför jag inte övervintrar mina på det sättet, är väl att jag inte gillar att ha pelargoner inne, tycker dom hör hemma där ute men det är ju en smaksak

• mimmi 1
    mlsa skrev 2008-09-25 23:01:40 följande:
    Precis. Behandla dem som vanliga krukväxter.
    men med mindre vatten
Svar på tråden Övervintra pelargoner