Lavendel
När är det man ska klippa ner lavendern och hur mycket ska man ta ner den.
När är det man ska klippa ner lavendern och hur mycket ska man ta ner den.
en lavendel beskär man på våren. Man kan ta ner dom helt om de är väldigt risiga annars tar man ca en tredjedel har jag lärt mig. Beskär man dom inte riskerar man att dom tillslut blir glesa nertill och risiga. Men som sagt, våren är tiden att beskära lavendel.
Hade för mig att det va hösten, gjorde det förra året, och de blev så fina.
Jag fick tipset av ta bort blomställningarna efter att de blommat ut och att de då skulle komma igen. Det gjorde de inte... Hur långt ner ska man klippa dem? Gör man det varje år eller bara när man tycker de blir risiga?
Jag skulle avvakta till våren. Mina lavendel kan se väldigt risigt ut, men det kan komma små gröna knoppar på de risiga grenarna på våren och då är det synd om man klipper bort för mycket för tidigt. När knopparna spruckit upp så ser man hur långt ned man kan klippa.
Lavendel bryter från gammalved alltså kan få skott från den vedartade stammen så ser de hemskt risiga ut kan man alltså beskära dom hela vägen ner. Du kan säkert ta dom på hösten oxå men de är ingen fördel med de utan mars, april,maj ja beroende på var du bor förståss brukar vara en bra tid. Då ser du oxå vad som tycks ha överlevt vintern. Om plantan är fin kan du ju bara toppa den.