• lilis74

Gång och cykelväg

På vilken sida ska man gå resp. cykla????

Saga 020916 och Isak 080811
  • Svar på tråden Gång och cykelväg
  • Lilla Mimsan

Cykla på cykelbanan

Om det finns en cykelbana ska du normalt använda den. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster

utdraget från vägverket
  • Caranlachiel

Är det en kombinerad gång- och cykelväg så brukar det vara utmarkerat var cyklarna ska hålla sig och var gående ska hålla sig.

Vecka 15 - and counting!
  • Nightswimmer

Åååh, min favoritsak att vara irriterad på!

Såhär tycker JAG att det ska vara på en gång- och cykelväg utan mittstreck: Man går på vänster sida och cyklar på höger.

Om det bara är en gångbana ska man däremot gå på höger sida.

Alla som inte gör så stirrar jag argt på tills de går över på det som jag tycker är rätt sida

• sahara

Många tror dessutom att vanliga trottoarer är cykelbanor.
    Jag har många gånger varit nära att bli påcyklad när jag gått på en trottoar i stan.Jisses !! Hur korkad får man bli !

• Tecken

AlmaMatilda: Men beror inte det på vilket håll man kommer ifrån? Vad som är vänster och höger, alltså? Så om du möter någon som du tycker är på "fel" sida, så kan det i själva verket vara du som är på "fel" sida...?

• GoldDigger

Men finns det nåt värre än mopeder som kommer på gång/cykelbanorna i HÖG hastighet. Fy vad arg jag blir!

• signaturbyte
    Tecken skrev 2008-09-23 17:04:20 följande:
    AlmaMatilda: Men beror inte det på vilket håll man kommer ifrån? Vad som är vänster och höger, alltså? Så om du möter någon som du tycker är på "fel" sida, så kan det i själva verket vara du som är på "fel" sida...?
    Nix, om alla cyklar på sin högra sida, och alla som går går på sin vänsta sida så möts alltid cykel och gående, eller går/cyklar sida vid sida.
    Underbart system
  • Nightswimmer
    signaturbyte skrev 2008-09-23 21:45:52 följande:
    Nix, om alla cyklar på sin högra sida, och alla som går går på sin vänsta sida så möts alltid cykel och gående, eller går/cyklar sida vid sida.Underbart system
    Jepp! Där svarade du alldeles utmärlt innan jag sett frågan!
  • lilis74

Vad bra då har vi rett ut detta. Så om jag går med vagnen o Saga cyklar då ska jag gå på vänster o hon cykla på höger sida.

Saga 020916 och Isak 080811
  • Madeleine79

Här vi bor så har dom märkt ut cykelbana och gångväg med vit markering på gatan utanför sjukhuset.
    Vågar knappt gå där med alla våra barn, gågatan är smal, närmast bilvägen och cykelbanan är jättebred och dom cyklar närmast gräset! Tycker det är helsjukt!

• septbebis

Jag möter dagligen cyklister som inte vet vilken sida man ska cykla på.

• Garderobshylla

Här där jag bor så är det markerat att man ska gå på ena sida och cykla på den andra, alltså att cyklisterna håller sig närmast trafiken.
    Tyvärr är det nästintill ingen som följer detta, så cyklisterna som för övrigt cyklar för brinnande livet måste köra slalom...

Om det nu är märkt ut så kan det väl inte vara så s¨vårt att följa, men tydligen är det det.
    Dock förstår jag inte varfö dom flesta cyklisterna har så himla bråttom, man blir ju livrädd när dom susar om en och man har inte ens märkt att det är någon bakom en.

ytterligare en grej. varför propsar cyklisterna på att cykla på övergångstället på den sida man ska GÅ över? det är ju oxå en särskild sida man ska cykla/gå över, är det så svårt att följa detta?

Svar på tråden Gång och cykelväg