• Tusentand

rosfeber?

Någon som haft rosfeber?
    var till vårdcentralen med mitt ben igår och läkaren hade väldigt bråttom och mumlade rosfeber och sen fick jag penicillin utskrivet.. men när verkar det? Har haft feberfrossa i 4 dagar snart och jag får pumpa mig full me alvedon för att inte bli helt galen.. det inflammerade området har blivit lite större idag, vet någon när man kan förvänta sig att det ska bli mindre? Penicillin ska väl stoppa bakterierna från att växa och bli mer?
    Jättetacksam för svar då jag snart inte orkar mer!

• Svar på tråden rosfeber?
  • Lundby87

Jag hade ring sjukvårds upplysningen för att få så bra svar som möjligt

• Tusentand

jag ringde sjukvårdsupplysningen men dom hänvisade mig till vårdcentralen =/

• Lisenfisen

Rosfeber är inte att leka med... kan leda till blodförgiftning, men penicillinet bordet hjälpa dig. Min sambo hade rosfeber och 40 graders feber i nästan en vecka och fick samtidigt scharlakansfeber som tydligen inte är helt ovanligt att få samtidigt som rosfeber. Så han "ömsade" allt skin på handflatorna och under fötterna. Allt började liksom du med ett sår på knät, som sedan blev större och varfyllt. Vi tömde varet och med mycket rengörning så blev det till slut bra.

Lycka till!

• Tusentand
    Lisenfisen skrev 2008-09-23 22:21:09 följande:
    Rosfeber är inte att leka med... kan leda till blodförgiftning, men penicillinet bordet hjälpa dig. Min sambo hade rosfeber och 40 graders feber i nästan en vecka och fick samtidigt scharlakansfeber som tydligen inte är helt ovanligt att få samtidigt som rosfeber. Så han "ömsade" allt skin på handflatorna och under fötterna. Allt började liksom du med ett sår på knät, som sedan blev större och varfyllt. Vi tömde varet och med mycket rengörning så blev det till slut bra.Lycka till!
    Usch, det lät otäckt!
    Nu har ju jag inget sår på benet, utan misstänker att det kanske kan komma från mitt kejsarsnitt som jag fick för 5 veckor sedan även om det ser ut som det läkt bra, iaf på utsidan. Det är det enda sår jag har på kroppen nu, och det kan jag ju inte tvätta rent heller tyvärr eftersom det läkt ihop fint..
    Nej, jag vet faktiskt inte vad jag ska göra längre! Foten har börjat svälla upp nu med och det kliar i hela benet... =/
  • Rosagul

nej rosfeber är verkligen inget att leka med
    Svärfar höll på att dö i akut blodförgiftning, fick ligga på intensivvårdsavdelning med mediciner direkt in i blodet och första veckan satt en LÄKARE hos honom dygnet runt.
    han fick fel medicin då han var hos vårdcentralen och redan då måde han riktigt dåligt, kunde knappt gå samt skakde i hela kroppen.

Så åk in igen eller ring åtminstone om du inte känner ngn skillnad!

Riktigt läskigt!

• Tusentand

Ja, det har blivit värre nu på kvällen så jag får ringa imorgon och få en tid igen så att någon får kolla på det!

Svar på tråden rosfeber?