I USA där jag bor så är denna tillställning nästan ett måste om man väntar barn, folk frågar när man ska ha den, vanligtvis i 7:e månaden och om de får komma, mamman bestämmer vilka hon vill bjuda, men det ska vara kompisar som tar hand om hela arrangemanget, mamman ska inte behöva göra något, vännerna dekorerar, planerar aktiviteter, fixar mat eller tilltugg, skickar ut inbjudningar och man ses antingen hemma hos någon eller att man hyr ett ställe eller att man är på en restaurang eller liknande, här ses detta inte som tiggeri då det är tradition.
Det ska vara som en överraskning för mamman, ofta så vet man vad det blir då de talar om det för en på sjukhuset om man vill veta kön så då kan vännerna dekorera i pojk eller flick tema med tex girlanger och ballonger.
Man kan bjuda in nästan vem som helst som tex jobbarkompisar som man egentligen inte umgås så mycket med, men folk gör det ändå för att få grejer antar jag.
Om man inte kan närvara så hör det till i god ton att man ändå köper något och ger till mamman vid ett annat tillfälle eller skickar det med post.
Man har t.o.m registry för babyshowers, där föräldrarna får bestämma i förväg vad de önskar sig från en viss affär och sen kan folk handla från deras önskelista så att föräldrarna inte får dubbelt av grejer, men man får oftast ett gåvokvitto med så att man kan byta om det skulle hända.
Man kan ha en shower med enbart kvinnor, som är det vanligaste, eller med par om man nu vill det, skulle själv vilja ha en med par då man kan göra roliga frågelekar osv, men min man tycker att det hela är en kvinnofest så vi får väl se hur det blir, ska ta mig till månad 6-7 först innan jag börjar fundera alltför mycket på det.
Det är som sagt väldigt amerikaniserat och egentligen inget man gör i Sverige vad jag har hört, man får ju ofta presenter när bebisen har kommit ut istället.