• Greger

Brukar man anordna sin egen Babyshower? Vilka erfarenheter har ni?

Alltså, jag har varit på en babyshower i mitt liv. Ett överaskningsparty för en gravid vän som jag och några kompisar anordnade.

Nu har jag hört talas om en tjej som bjöd in sina vänner på sin egen babyshower, brukar det gå till så?
    Tjejen ifråga bjöd alltså in ett helt gäng med folk, till och med såna hon inte kände alls väl. Gästerna fixade fika och paket, alltså rubbet. Värdinnan stod, vad jag förstår, själv inte för ett dugg.

Jag skulle aldrig få för mig att anordna en egen till mig själv.. Det känns lite sniket; "Hej, ge mig och min bebis paket NUU!"

• Svar på tråden Brukar man anordna sin egen Babyshower? Vilka erfarenheter har ni?
  • Cornellia

Babyshower är väl ingenting man fixar alls om man bor i sverige, har iaf aldrig hört talas om nån sådan.

Här brukar man väl uppvaktas med paket när babyn är född, eller?

• Greger

Nej, inte så hemskt vanligt här. Men vad jag förstår så blir det mer och mer populärt här i Sverige.
    I mitt fall så gav jag present både innan och efter bebis kom.

Cornellia skrev 2008-09-24 00:02:36 följande:
    Babyshower är väl ingenting man fixar alls om man bor i sverige, har iaf aldrig hört talas om nån sådan. Här brukar man väl uppvaktas med paket när babyn är född, eller?
  • kidA

jag kollade det där när jag väntade min 2a.

men det var inte alls poppis att prata om sånt.
    tiggartillställningar tyckte svenskarna jag pratade med.

• Ronjan709

I Tanzania är det vanligt men det är kompisarna som ordnar. Man kan lixom inte själv bjuda in människor när de är de som ska stå för käk och dessutom ha med presenter

• Queequeg

Traditionelt sett så ät det vänninorna som ska ordna ens babyshower och alltså inte än själv. Precis som vänninorna anordnar ens möhippa.

• Romii

någon annan fixar det åt dig... annars kan det kännas som tiggeri.. men om du fixar o du bjuder för allt...

• Psychobilly

Ja det brukar väl vara vännerna som anordnar det hela. Men jag tycker det är en löjlig och onödig fest. Allt för att få presenter och uppmärksamhet. Jag förstår att man köper nått litet när bebis väl kommit, och vi dop och sådant. Men Babyshower är ju bara löjligt, enligt mig!

• Greger

Jag håller med er. Det skulle verkligen kännas som att tigga. Men eftersom jag som sagt bara varit på en, den jag anordnat, så undrade jag hur det så ut i andra kretsar.

• Psychobilly
    Greger skrev 2008-09-24 00:12:27 följande:
    Jag håller med er. Det skulle verkligen kännas som att tigga. Men eftersom jag som sagt bara varit på en, den jag anordnat, så undrade jag hur det så ut i andra kretsar.
    Min kompis hade en babyshower. Jag kom mest dit för att äta gott och umgås. Hon fick en pyttttteliten present. Men det hela kändes väldigt väldigt löjligt.
  • Swedish Aqua

I USA där jag bor så är denna tillställning nästan ett måste om man väntar barn, folk frågar när man ska ha den, vanligtvis i 7:e månaden och om de får komma, mamman bestämmer vilka hon vill bjuda, men det ska vara kompisar som tar hand om hela arrangemanget, mamman ska inte behöva göra något, vännerna dekorerar, planerar aktiviteter, fixar mat eller tilltugg, skickar ut inbjudningar och man ses antingen hemma hos någon eller att man hyr ett ställe eller att man är på en restaurang eller liknande, här ses detta inte som tiggeri då det är tradition.

Det ska vara som en överraskning för mamman, ofta så vet man vad det blir då de talar om det för en på sjukhuset om man vill veta kön så då kan vännerna dekorera i pojk eller flick tema med tex girlanger och ballonger.

Man kan bjuda in nästan vem som helst som tex jobbarkompisar som man egentligen inte umgås så mycket med, men folk gör det ändå för att få grejer antar jag.

Om man inte kan närvara så hör det till i god ton att man ändå köper något och ger till mamman vid ett annat tillfälle eller skickar det med post.

Man har t.o.m registry för babyshowers, där föräldrarna får bestämma i förväg vad de önskar sig från en viss affär och sen kan folk handla från deras önskelista så att föräldrarna inte får dubbelt av grejer, men man får oftast ett gåvokvitto med så att man kan byta om det skulle hända.

Man kan ha en shower med enbart kvinnor, som är det vanligaste, eller med par om man nu vill det, skulle själv vilja ha en med par då man kan göra roliga frågelekar osv, men min man tycker att det hela är en kvinnofest så vi får väl se hur det blir, ska ta mig till månad 6-7 först innan jag börjar fundera alltför mycket på det.

Det är som sagt väldigt amerikaniserat och egentligen inget man gör i Sverige vad jag har hört, man får ju ofta presenter när bebisen har kommit ut istället.

• Eelle

har inte ens hört talas om nått sånnt här i sverige... ingen av mina vänner som fått barn har gjort något sånnt alls.
    vi är väl lite tråkiga här i sverige kanske...
    men är det verkligen nödvändigt?

• Balehead

Amerikanskt konsumtionspåhitt. Snälla - låt bli! Det lät som ett väldigt sniket påhitt av tjejen i TS.

• Loren

Har bott i USA länge, och det är ju kompisar/mamma/syskon som brukjar fixa sådant - man bjuder inte in själv till babyshower. Håller med Balehead att det är konsumtionsorienterat, men kul ;)

• Mallyx

Jag ääälskar babyshowers, som en liten babyhippa!!

Nu har jag själv aldrig fått nån o jag har tre barn(det gör faktiskt inget) men har som oftast anordnat till väninnor i min närhet.. självklart ska det vara fika, presenter (såna småsaker man själv inte tänkt på att köpa) och så brukar jag planera nåt kul att göra. Sist köpte jag fingerfärg så att alla barnen på partyt fick kladda in den blivande mammans mage- rita bilder o så tog jag massor med kort- skitkul nu efteråt... gången innan gjorde vi gipsmage... ja man kan hitta på mycket.

Men jag håller med om att det låter liiite bizarrt att bjuda in till sin egen

Svar på tråden Brukar man anordna sin egen Babyshower? Vilka erfarenheter har ni?