• Mela1986

ormsäsong?

jag har sån ormfobi, och den blev tusen ggr värre när jag såg en nu i somras som slingrade sig över cykelvägen. fyyyy. jag kan knappt titta på daggmaskar längre. usch.. tror dom är överallt dom äckliga varelserna.

men, vilken tid på året kan man 100% säkert inte träffa på en orm? vintern vet jag ju ;) men vår och höst.. när går gränsen liksom?

jag går inte mina långpromenader längre pga allt det här. känner mig så irriterad på mig själv.. gick 2 timmar om dagen runt området vi bor i. men jag kan inte längre. det tar stopp..

• Svar på tråden ormsäsong?
  • finntroll

beror ju vars du bor, men här uppe börjar det nog bli ganska fritt. Har då ingen orm fobi, hat tillomed blivi biten av en huggorm. vart akuten

• Mela1986

biten? först SE en.. sen bli BITEN? jag skulle hamna på psyk :P
    bor i dalarna så de e ju mitt i. vad tror du där?

• finntroll

såg den inte fören efteråt. haha, ne ormar är söta.
    beror ju på hur långt hösten har hunni o hur kallt det börjar bli

• Odetta

Jag bor en bit utanför Västerås och när vi var ute och gick förra helgen så såg vi faktiskt 4 stycken!!! Först såg vi en liten huggorm, sedan 2 levande snokar och sisst en överkörd snok.

Jag tror att anledningen till att man kan se fler ormar jusst nu är att det börjar ju bli lite kallt och då kommer dem fram för att värma sig i solen. Visst syns dem mera då, men å andra sidan gör kylan också så att dem blir mer slöa.

Vintern är nog den enda "ormfria" säsongen.

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Mela1986

4 ormar?? huuu.
    bor ju i ett litet villaområde med skogen ganska nära, men tänkte att dom inte brukar vara så nära bebyggelser.. men jag hade fel.
    är ett elljusspår alldeles intill.. brukade jogga där eller gå promenader. men vågar inte det heller nu.
    jag trivdes så himla bra här och var glad när jag flyttade ifrån min lägenhet i stan. älskar det här området.. men ibland vill jag flytta tillbaks.. pga ormarna bara.
    börjar bli rädd att jag blir "galen" också. sjukligt rädd eller vad man ska kalla det.

• nilla 1972

har sett 2 överkörda ormar, huggormar.
    jag tycker också att ormar och maskar är äckliga djur. men samtidigt är ormar fachinerande kräk..intressant att se dom vidriga krypen på tv. min stora skräck är att trampa på en orm som ringlar sig runt benet....

har trampat på en liten essing en gång, trampade den på svansen lite lätt den vände sig och kröp över foten. jag var på semester hade tre små barn med mig. vi kom fram till stugan och var jätte kissnödiga vi skyndade till utedasset gräset var inte klippt ca 10 cm högt. jag tog det konstigt nog lugnt ändå och barnen märkte inget!!! då hade dom inte vågat gå på dass på hela veckan ! men gräset klipptes och vi sa till ungarna att klampa när dom gick dit. =

• Mela1986

nilla: okej :S då¨skulle jag varit som barnen.. inte vågat gå där :P

min värsta tanke är att komma nära en orm eller trampa på en och den ställer sig.. eller blir sådär rak och stel kommer emot en.. väser sen hugger. fy för den tanken..

• FruStolpe

Ja fy f*n för orman... Jag avskyyyr dem. Och nu i somras när vi bodde på stugan vi köpt(som vi ska bygga ut till vårt riktiga hus) så hade vi först en under bilen, sen en uppe i backen på vägen, sen en i rabatten och värst av allt....en av dessa j*vlar som simmade i MITT vatten. Blev så äcklad så jag kunde inte simma mera. Och vet inte hur jag ska kunna det nästa år heller. Och ibland funderar jag hur jag alls ska kunna bo där... Men platsen är vår dröm, så jag måste fixa det. Ormarna lär ju inte försvinna p.g.a mig....
    Har nu skaffat en katt, som vi tar med till stugan sen, och hoppas på att vår Kurrbitz blir en duktig jägare.

Sen var det en tant här i by som sa att man ska ta livet av en orm och sen bränna upp den och lämna den framme...då ska resten av ormarna försvinna. Om det stämmer vet jag inte....

• Kickans mamma

här stängde de ett dagis pga orminvation men det var i juni/juli. vi bor i radhusområde o det äromar på våra tomter.

• Mela1986

FruStolpe: men vad hemskt.. :S vi har tittat på en massa hus/stugor också.. men jag funderade riktigt över det och kom fram till att jag inte pallar med att bo avlägsnare eller närmare skogen än vad vi gör nu. mest på grund av ormar.. men också andra idéer jag har som att det är folk utanför huset när det är mörkt (nu bor vi i ett hus där det är gårdar om 4 hus som står mittemot varandra och en lyktstolpe emellan) och även då kan jag bli lite nojjig när maken jobbar natt. (som inatt. huuu) ;)

men oj.. bränna en orm.. då ser man ju den om den ligger framme. de skulle jag aldrig våga testa :)

den här ormen jag såg.. den var mörkgrå/silvrig och smal. vad kan det ha varit för en? nån som vet?

• Mela1986

Kickans mamma: vahh?! vart bor ni? verkar vara vanligare än vad jag trott/hoppats på :S

• FruStolpe
    Mela1986 skrev 2008-09-24 21:38:04 följande:
    FruStolpe: men vad hemskt.. :S vi har tittat på en massa hus/stugor också.. men jag funderade riktigt över det och kom fram till att jag inte pallar med att bo avlägsnare eller närmare skogen än vad vi gör nu. mest på grund av ormar.. men också andra idéer jag har som att det är folk utanför huset när det är mörkt (nu bor vi i ett hus där det är gårdar om 4 hus som står mittemot varandra och en lyktstolpe emellan) och även då kan jag bli lite nojjig när maken jobbar natt. (som inatt. huuu) ;) men oj.. bränna en orm.. då ser man ju den om den ligger framme. de skulle jag aldrig våga testa :)den här ormen jag såg.. den var mörkgrå/silvrig och smal. vad kan det ha varit för en? nån som vet?
    På landet bor vi nu också, mitt inne i skogen faktiskt. Är uppväxt på en bondgård och bor kvar här. Stugan vi köpte är bara 1.5km härifrån.. Det konstiga är att här som jag bott i 23år har jag bara sett EN enda orm på alla dessa år... Kan ju bero på att här finns katter som tar hand om det, och att stugan ligger vid vattnet...ormar vill väl också svalka sig. Men tycker bara att de kunde gå till nån annans strand. blä!

Det var säkert en sorts huggorm du såg...de finns väl i olika färger?? Har jag för mig..
Svar på tråden ormsäsong?