Låter som en jobbig situation. Det jag främst reagerar på är att din man verkar förutsätta att du skall ställa upp som barnvakt så snart han själv inte kan ta hand om barnen, detta trots att relationen mellan dig och barnen inte är speciellt bra och trots att du egentligen inte har lust att göra det. Detta är helt fel. Du har ingen som helst skyldighet att ta hand om din mans barn oavsett vad anledningen är. Jobbar han så får han skaffa barnvakt åt sina barn eller komma överens med barnens mamma om ett umgängesschema som innebär att han bara har barnen då han har möjlighet att ta hand om dem. Du måste få din man att förstå detta. Kanske behöver du hjälp av någon utomstående som kan förklara att det faktiskt inte är på grund av att du hatar barnen utan helt enkelt för att det inte är ditt ansvar och eftersom du inte känner att det fungerar så vill du inte heller ställa upp på detta. Jag hade inte ställt upp på att vara barnvakt åt min mans barn regelbundet för att han t ex skulle jobba/resa bort och då fungerar ändå min relation med mina bonusbarn bra.
Att ta hand om sina barn är mammans och pappans ansvar, inte bonusmammans. Som bonusmamma kan man ställa upp om man vill det och tycker att det känns ok, annars kan ingen kräva det. I ditt första inlägg skriver du också att din man inte litar på dig så pass att han kan ställa sig på din sida när det blir konflikter mellan dig och bonusbarnen. Detta tycker jag gör det ännu mer konstigt att han är beredd att låta dig ta ansvaret för barnen då han inte är hemma. Antingen litar han på att du kan ta hand om dem på bästa sätt och att han kan lämna dem med dig eller så gör han det inte. Men OM han litar på dig måste han också visa det genom att ställa upp för dig när det blir konflikter och inte bara komma med ursäkter om att ord står mot ord osv.
Samma sak är det egentligen med biomamman. Om hon inte litar på att du kan ta ansvar för hennes barn på ett bra sätt så borde hon inte tillåta att hennes barn lämnas ensamma hos dig när pappan t ex jobbar. Då borde hon jobba för att barnen vid dessa tillfällen istället är hos henne.
Jag vill med detta absolut inte säga att du inte tar ansvar för dina bonusbarn eller att du gör någonting fel. De som gör fel är barnens biologiska föräldrar som ställer helt orimliga och felaktiga krav på dig, det är det jag vill få dig att se. Jag vet dock att sådana här konflikter lätt blir väldigt infekterade och därför är de svåra att lösa på egen hand. Kanske skulle ni kunna vända er till kommunens familjerådgivning eller föräldrarådgivning om de har någon sådan. Det blir alltid mycket lättare om någon "utomstående" kan hjälpa till att få rätt perspektiv på saker och ting.