• Åsa

problem med tvättnötter, tips?

Jag köpte en liten påse tvättnötter för att testa och skulle behöva råd från mer vana användare.
    När jag använt dem när jag tvättat upp ylle och liknande har de fungerat utmärkt; de har iofs inte varit direkt smutsiga.
    Däremot upplever jag att de lämnat kvar smuts på ljus 60-tvätt (strumpfötter etc) och att jag fått som "fettfläckar" av dem på enfärgad färgad tun bomull. Något fel jag gör? Jag har ökat doseringen lite då jag antagit att den angivna syftade på hushållsmaskiner och våra i tvättstugan är större.

• Svar på tråden problem med tvättnötter, tips?
  • sötäpplet

jag är också nyfiken. Funderar på att börja använda sådana, så jag vill verkligen ha svar!

• Blå Flygare

Jag får rent med tvättnötterna, men de håller inte lika länge som vissa anger. Jag har 5 nötter och de räcker i ca 5 tvättar.
    Är det hårt smutsat så blir det inte alltid helt rent om det är mot slutet av tvättnötternas "liv".

På fettfläckar tar jag lite yes handdiskmedel.

• sötäpplet

vad kostar tvättnötter?

• Vasen

Jag köper i butik, då kostar de 220 kr för ett kilo. Då får man med påsar att ha nötterna i maskinen också.

Ska testa yes på fruktfläckar. Bananfläckar framförallt tycker jag är hopplösa, men det var de med vanligt tvättmedel också iofs.

• Blå Flygare
    Vasen skrev 2008-09-24 11:34:08 följande:
    Jag köper i butik, då kostar de 220 kr för ett kilo. Då får man med påsar att ha nötterna i maskinen också.Ska testa yes på fruktfläckar. Bananfläckar framförallt tycker jag är hopplösa, men det var de med vanligt tvättmedel också iofs.
    På frukt kan man ta flytande galltvål. Inget vatten alls. Och så låter man det ligga så till nästa tvätt. Funkar bäst på röda fläckar.
    På blåbär funkar det att doppa plagget i kokhett vatten och det lilla som blir kvar av fläcken tar man galltvål på.

Banan och persika har jag tyvärr ingen bra metod för.
  • Vasen

Blå Myran-tack för tipset. Var får man tag på galltvål?

• Blå Flygare
    Vasen skrev 2008-09-24 14:24:45 följande:
    Blå Myran-tack för tipset. Var får man tag på galltvål?
    tygaffär, hemtex, ica mfl.
  • musli

Bananfläckar är nästan omöjliga att få bort. Men bara nästan: Lägg den bananfläckade sparkdräkten på en handduk, jämna till tyget, gnid noggrant in en halv citron i fläcken (tyget måste vara färgäkta), strö på ett tjockt lager salt, låt verka ett par timmar i en plastpåse och tvätta sedan plagget enligt anvisningarna.

Klippt från Gorenjes hemsida! Värt ett försök kanske iaf?

• Xeroina

Jag har varit nyfiken på tvättnötter men läste i RådochRön att deras motsvarighet i norge testat dom att de gav samma resultat som att tvätta med bara vatten i tvättmaskinen. Har nån testat om det är nån skillnad?

• Blå Flygare
    Xeroina skrev 2008-09-24 20:30:56 följande:
    Jag har varit nyfiken på tvättnötter men läste i RådochRön att deras motsvarighet i norge testat dom att de gav samma resultat som att tvätta med bara vatten i tvättmaskinen. Har nån testat om det är nån skillnad?
    Jag har aldrig tvättat i enbart vatten, men med tvättnötter blir det renare än med neutral som jag använde tidigare, och man märker när de börjar bli dåliga... Är det säkert att det är tvättnötter du läst om? Det har gjorts test på tvättbollar och de är sämre än att tvätta med enbart vatten. Har för mig att det var norska RoR som testat dem nämligen.
Svar på tråden problem med tvättnötter, tips?