• solida

Hur gör man vid husköp?

Vad jag undrar är, hur köper man en bostadsrätt/hus etc? Kanske låter dumt, men hur gör man första gången man ska in på den marknaden? vi har ju inget att sälja, utan bor nu i en hyresrätt. Inte mycket sparpengar, ca 20000 har vi.
    Jag tjänar 20000 i månaden, min sambo tjänar 30000. Hur mycket kan vi låna? Vilken bank är "snällast" mot nybörjare? Vad blir månadskostnaden?
    Vi tänker oss att köpa nåt för högst två miljoner. Tror ni vi kan få ett sånt lån beviljat? Vi har inga betalningsanmärkningar och fast jobb båda två.

Gud, jag vet verkligen ingenting. Har bott i hyresrätt hela livet men nu behöver vi större och det verkar kört att hitta nån att byta med så det återstår bara att köpa nåt.

• Svar på tråden Hur gör man vid husköp?
  • snappi81

Börja med att vända er till er bank för att få en kalkyl uträknad på hur mycket ni kan få ett lån på. Sen är det bara att börja leta!

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Miss Lau

Börja med att ringa banken för ett möte, och börja spara pengar! Ska ni köpa något för ca 2 milj behöver ni minst 200.000 kr att lägga in kontant (plus ev. pengar till lagfart och pantbrev).

• Barbabok

Vet inte om ngn bank lånar ut 100%, man brukar ha en kontantinsats att komma med på min. 10%. Nån annan vet kanske mer? Sen tillkommer lagfart och pantbrev. Det är väl 1,5 resp. 2% av köpeskillingen som man betalar direkt. Inkomsterna räcker till lån på 2 MKR, det är nog inga problem. Månadskostnaden kan ni beräkna på de flesta bankers hemsidor. 2000000x6%/12 ger 10000/mån i ränta. Lägg till ngn procent för ev. ränteökn samt drift på 3000kr/mån så hamnar ni ganska rätt. Lägg även till amortering om ni tänkt göra det.

Jag är med parvel
  • solida

OK, eh... vilken är min bank då? har ett konto på nordea, sambon har på roslagens sparbank. Vi försökte gå till swedbank för ett tag sen men killen vi pratade prackade bara på oss en massa olika kreditkort som kostade pengar så honom vill vi inte ha som bankkontakt.

• snappi81
    solida skrev 2008-09-24 12:48:22 följande:
    OK, eh... vilken är min bank då? har ett konto på nordea, sambon har på roslagens sparbank. Vi försökte gå till swedbank för ett tag sen men killen vi pratade prackade bara på oss en massa olika kreditkort som kostade pengar så honom vill vi inte ha som bankkontakt.
    Vänd dig till den banken ni vill låna på!
  • solida
    Miss Lau skrev 2008-09-24 12:46:28 följande:
    Börja med att ringa banken för ett möte, och börja spara pengar! Ska ni köpa något för ca 2 milj behöver ni minst 200.000 kr att lägga in kontant (plus ev. pengar till lagfart och pantbrev).
    HA HA! Vilket skämt. Ja då kan vi nog lika gärna ruttna i vår gamla lägenhet. Menar ni att alla som bor i hus runt oss har börjat genom att spara ihop till flera hundra tusen???? Eller har de fått pengar av rika släktingar?
  • solida
    snappi81 skrev 2008-09-24 12:48:53 följande:
    Vänd dig till den banken ni vill låna på!
    Jamen som du ser i ts så frågar jag ju just det, vilken bank man ska gå till som är snällast mot oss fattiga nykomlingar.
  • Garderobshylla

Ni bokar tid på banken för att få ett lånelöfte, där meddelar dom hur mycket ni får låna,sen går ni på visning, budar inom ert lånelöfte, ev besiktar huset/lägenheten(rekommenderas) och sen till banken igen och där kan ni ställa dom flesta frågorna...

• snappi81
    solida skrev 2008-09-24 12:50:33 följande:
    Jamen som du ser i ts så frågar jag ju just det, vilken bank man ska gå till som är snällast mot oss fattiga nykomlingar.
    Dom flesta banker är inte snälla bara för att man är nykomlingar, alla banker baserar deras uträkningar på ungefär samma sätt. Så antingen får ni gå runt till olika eller bestämma er för en.
Svar på tråden Hur gör man vid husköp?