• solida

Hur gör man vid husköp?

Vad jag undrar är, hur köper man en bostadsrätt/hus etc? Kanske låter dumt, men hur gör man första gången man ska in på den marknaden? vi har ju inget att sälja, utan bor nu i en hyresrätt. Inte mycket sparpengar, ca 20000 har vi.
    Jag tjänar 20000 i månaden, min sambo tjänar 30000. Hur mycket kan vi låna? Vilken bank är "snällast" mot nybörjare? Vad blir månadskostnaden?
    Vi tänker oss att köpa nåt för högst två miljoner. Tror ni vi kan få ett sånt lån beviljat? Vi har inga betalningsanmärkningar och fast jobb båda två.

Gud, jag vet verkligen ingenting. Har bott i hyresrätt hela livet men nu behöver vi större och det verkar kört att hitta nån att byta med så det återstår bara att köpa nåt.

• Svar på tråden Hur gör man vid husköp?
  • SPOM

Vi har Swedbank och dom fungerar mycket bra. Att låna 2 miljoner är ingen konst för er. Det går att låna till kontantinsatsen också vilket många gör men det är inget jag skulle rekommendera.
    Lycka till!

• Cia o krabaten

Min uppfattning är att en mindre bank har bättre personlig service.
    Vi har Danske bank (Som heter olika i alla län verkar det som) Tex heter det Östgöta enskilda bank också.
    oeb.se

Den bank man lånar i brukar vilja att båda har sina lönekonton och sånt i den banken.
    Sen träffar man en person som räknar ihop vad man har råd med med dagens räntor och med höjda räntor så får man en kalkyl och ett lånelöfte.
    Sen kan man ge sig ut och leta på allvar!

• BymBym

Inte alltid det behövs handpenning. MEN ni har  ju inte så mycket sparat så ni kanske inte får låna så mycket. Banken vill ju se att ni fixar det. Och med de lönerna kanske de tycker att ni borde ha klarat av att spara mera.

Vi har nordea och är nöjda, men det är ju väldigt olika.

• Miss Lau
    solida skrev 2008-09-24 12:49:57 följande:
    HA HA! Vilket skämt. Ja då kan vi nog lika gärna ruttna i vår gamla lägenhet. Menar ni att alla som bor i hus runt oss har börjat genom att spara ihop till flera hundra tusen???? Eller har de fått pengar av rika släktingar?
    Ett spartips är att lägga undan mellanskillnaden mellan er nuvarande hyra och en kommande boendekostnad. Säg att er nuvarande hyra är 5000 kr/mån, då lägger ni undan 10.000 kr/mån under ett år. Vips har ni 120.000 kr och ni har dessutom fått känna på hur det är att bo i hus
  • Barbabok

De flesta har pengar till det ja, inget skämt.
    Vi t.ex. hade gjort en vinst på en BR.
    Men, även om du får låna till topplån så får du en rätt hög ränta på det som ska amorteras av på inte så många år, vilket ger en rätt hög månadskostnad.
    Säg att topplånet ges för 8% på 10år, av 200000. Det ger en kostnad bara för det  på 3000/mån.
    Nu pratar vi 3000 topplån+10000 lån+drift 3000, minst per månad. Då amorterar du inte på bottenlånet.

Jag är med parvel
  • appapp2

Med en sammanlagd inkost på 50000 i månaden borde ni kunna låna pengar till hus. Det som däremot talar emot er är att ni med den inkomsten endast lyckats spara 20000.
    Börja att seriöst spara, beroende på hyra bör ni kunna spara 3000 per månad åtminstone. Fixar ni inte det, kanske ni bör fundera igenom husägande.

• snuttP

Man sparar eller så köper man nått billigt, renoverar, säljer, tjänar pengar, köper nåt dyrare..

Det som VALMAR skriver är toppen att göra!

• Giafia

Jag tycker att ni skall boka tid hos många banker. Länsförsäkringar, Swedbank, Nordea, Handelsbanken, SEB. Det finns ju många fler. Fråga efter ett lånelöfte.
    Det är alltid bra att ha ett sådant när man går på visning.
    På banken gör de en kalkyl och ni får veta vilka marginaler ni får. Ofta räknar banker med en hög levnadskostnad.

Sedan är det bara att hitta drömhuset. Många säger att man skall gå på många visningar. Men jag tycker att hittar man sitt drömhus på 1:a huset man kikar skall man köpa det. Annars kommer man bara att ångra sig senare.

Blir det budgivning skall man redan innan budgivningen är slut bestämma sig för hur mycket pengar man vill lägga på huset och stanna i budgivning där.
    Det är alltid säljaren som bestämmer vem som skall köpa huset så ibland händer det att en köpare som bjudit mindre får köpa det. Men det är ovanligt

När budgivningen är slut skall man skriva kontrakt. Detta binder köpare och säljare att fullgöra att försäljningen blir genomförd. Vid köpekontrakt skall man betala handpenning. Som regel är den på 10%

Det är också bra att besiktiga huset. Då får man reda på fel och brister med huset.

Till slut är det tillträde. Då skriver man köpebrev. Betalar huset och får nycklar.

Kort beskrivet. Hoppas det hjälper lite

• agnes05

20 000 räcker inte långt om ni vill köpa hus eller borätt.
    Vänta ett år och spara först. Det blir så attans dyrt att ha dyra topplån som ska amorteras och behöva låna till pantbrev och lagfart (för hus), om ens banken godtar att ni lånar mer än 100%. Ni måste ha råd att göra alla investeringar som tillhör ett husköp, med renoveringar, nya möbler ute och inne, saker som går sönder.

• trollmammsis

vi är fattigare än er och fick låna  på nordea, ink kontantinsatsen.

ring inte bankerna utan boka ett PERSONLIGT möte!!!!  det är absolut det bästa..det sa dom även till oss att på telefon/onternet går dom enbart efter deras kalkyler men vid ett personligt möte kan ju bni berätta hur ni tänkt er det hela!!!

vi köpte större efter inte ens ett år och det gick bra det med

vilken bank har ni nu? vänd er till den där ni har era lönekonton för å ser dom att ni redan är kunder där.. nekar dom så ge INTE upp det finns så många fler banker och var beredd att flytta era lönekonton dit..LYCKA TILL!!

• solida
    wero73 skrev 2008-09-24 12:54:59 följande:
    De flesta har pengar till det ja, inget skämt.Vi t.ex. hade gjort en vinst på en BR.Men, även om du får låna till topplån så får du en rätt hög ränta på det som ska amorteras av på inte så många år, vilket ger en rätt hög månadskostnad.Säg att topplånet ges för 8% på 10år, av 200000. Det ger en kostnad bara för det  på 3000/mån.Nu pratar vi 3000 topplån+10000 lån+drift 3000, minst per månad. Då amorterar du inte på bottenlånet.
    Jo, fast vad jag skrev var ju att har alla haft en hundra tusen sparade FÖRSTA GÅNGEN de ger sig in på denna marknad? Om man har en bostadsrätt att sälja förstår väl jag med att man får pengar till kontantinsatsen...
  • gbgumman
    Svar på #21
    solida skrev 2008-09-24 18:11:48 följande:
    Jo, fast vad jag skrev var ju att har alla haft en hundra tusen sparade FÖRSTA GÅNGEN de ger sig in på denna marknad? Om man har en bostadsrätt att sälja förstår väl jag med att man får pengar till kontantinsatsen...
    Att spara ihop till 200000 är inte så svårt med era löner. Vi tjänar innan skatt 11000 mer än er och levde lyx och hade en boende kostnad på 10000kr och spara ihop 100000kr på ett år. Det valmar skriver är perfekt. Om man bor ihos eller bostadsrätt som är lite större så har man ganska ofta en boendekostnad på 10000-12000 kr.
  • solida
    trollmammsis skrev 2008-09-24 13:34:49 följande:
    vi är fattigare än er och fick låna  på nordea, ink kontantinsatsen.ring inte bankerna utan boka ett PERSONLIGT möte!!!!  det är absolut det bästa..det sa dom även till oss att på telefon/onternet går dom enbart efter deras kalkyler men vid ett personligt möte kan ju bni berätta hur ni tänkt er det hela!!!vi köpte större efter inte ens ett år och det gick bra det med vilken bank har ni nu? vänd er till den där ni har era lönekonton för å ser dom att ni redan är kunder där.. nekar dom så ge INTE upp det finns så många fler banker och var beredd att flytta era lönekonton dit..LYCKA TILL!!
    Tack för din positiva inställning!

Vi hade tänkt vänta ett år eller två men nu dök det huset vi verkligen vill bo i upp, vi har väntat på just detta huset, gått förbi det och trånat. Och priset var betydligt lägre än vi hade trott... Men men. Vi har som sagt ingen bra erfarenhet av bankkontakter hittills och vill inte bli lurade igen.
  • trollmammsis

jag tycker ABSOLUT att ni ska besöka eran bank eller andra banker!!  det kostar er inget att gå dit och prata och ev få ett lönelöfte!! som sagt lägga upp hur ni tänkt er m.m.
    vi hade inte en end akrona sparad men i o med att vi köpte vårat första bostadsrättsradhus så MINSKADE vi kostnaden än att bo i vårat hyresradhus!!  det var iofs inte en stor summa då vi hittade under det vi hade i lånalöfte och vi gjorde också en liten vinst då vi köpte större i samma förening så det var inga problem.

men söker man via tele eller internet så har ju dom egentligen ingen aning om hur ni tänkt att betala och vad ni har för utgifter just nu m.m.
    GÅ TILL BANKEN och gå på husvisningen sen med ett LÅNELÖFTE!!!  ni förlora som sagt  inget att försöka

lycka till

• dazazz

vi har precis köpt hus och lånat hela beloppet. även om jag håller med om att det absolut är önskvärt att ha det kontant så är det ju inte alltid så. vi ser att vi kommer att kunna klara av att betala den högre månadskostnad som det innebär att ha topplån.

vi valde sbab. vi ringde och pratade med dem och tyckte att det fungerade bra.

vad jag förstått är det få banker som lånar ut till hela beloppet nu, vi löste det som så att min mammas hus (som inte var fullt belånat) användes som säkerhet för topplånet, då kunde vi låna 100% hos sbab.

såg att någon skrev att ni "borde ha kunnat spara ihop mer med era löner" och att det skulle vara ett problem. vi är i samma läge, har ännu högre löner men har ändå inte sparat ihop några större summor. i vårt fall beror det på att pengarna har gått till annat som vi hade kunnat motivera om banken undrade. nu gjorde de inte det, men tänk igenom vad som är skälet till att ni INTE har gjort det och var redo med en motivering till varför ni kommer att kunna klara av högre månadskostnader nu.

vi gjorde också som så att vi letade upp hus som hade bra info om driftkostnader och sedan använde vi dem för att göra beräkningar på bankernas hemsida. exv dnbnor har en bra kalkyl där man kan räkna ut vad månadskostnaden blir för olika lån och där man även kan gå vidare och räkna ut vad man får kvar att leva på inklusive alla andra månadskostnader. där kan man fylla i alla sina vanliga utgifter och får svart på vitt om det verkar funka eller ej.

hoppas att det hjälper er vidare litegranne :)

• AnnaLind

Hej!

Vi sitter i exakt samma situation och med samma löner och vill köpa oss radhus. Vi bor nu i lägenhet(HR) och vill inte flyta till en annan lägenhet. Det enda som skiljer är att vi har lite mer sparat. Vi gick till våran bank och fick tvärnej till att låna hela summan (2.400.000 . Dom sa även att vi inte ens fick låna till en lägenhet fören vi hade 10% kontatnt. Detta trots att vi skulle kunna ha en boendekostnad på 20.000: enligt dom..(banken var Nordea). Så då vart vi så arga så vi vände oss till SEB. 3 minuter in i samtalet sa dom att det absolut inte var några problem för oss att låna den summan och dom fattade inte att Nordea inte ville låna ut till oss.Det enda dom ville var att vi skarpade ihop till pantbreven och lagfarten själva (vilket kan gå på allt från 40.000 - 80.000 kr).
    Så idag om 15 min så ska vi till SEB och byta bank!
    Vad jag har hört så är det SEB och Handelsbanken som är trevligast att gå till.

Så vänd dig till nån av dom så går det säkert bra!!

Lycka till!

• valkyrian

200 000, det är mindre än 10 000:- /månaden i två år, inte så svårt att spara till om man har relativt höga löner och låga utgifter (bor i hyresrätt), jag och sambon gjorde det innan vi köpte hus och så bra inkomster som ni hade vi inte... räntorna var mjtr lägre förut och samhällsekonomin stabilare, då lånade man 100% eller mer utan problem till bostad men det ser inte ut så längre... Få/ingen bank lånar ut 100% SBAB är bra, de lånar ut 95%, men som sagt, ibland finns inte pantbrev på bostaden och sen tillkommer lagfart, sånt måste du kunna punga ut med cash.

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • ikasan

Men det är ingen omöjlighet att få låna 100%. Jag upplever att det har lite med situation, att träffa på rätt person, samt också tiden för när man lånar. Vi hade tur när vi köpte vårt drömhus för dryga ett år sedan. Mäklaren hade en bankman som vi ringde och han var jättebra. Vi fick lånelöfte på 2.4 miljoner och lånade i slutändan 2.1. Vi lånade 95%, och betalade med hjälp av överskott från brf-försäljning pantavgift, mm plus insats.

Idag när jag ringer banken (SBAB) är dock situationen annorlunda, trots att vår ekonomiska situation är något bättre än för ett år sedan. Vi vill låna för att fixa läckande element, en ganska akut grej, men de hänvisar då till en annan bank. Jag upplever att det handlar om den allmänt negativa marknaden just nu och kvinnan jag talade med hänvisade till att de fått en massa restriktioner. Summa summarum; jag tror inte att vi hade fått så högt lånelöfte idag, som för ett år sedan.

Sedan är det ju inte att föredra att sätta sig i en husköparsituation om man inte har sparat kapital, det händer alltid oförutsedda saker.

DOCK! Om ni verkligen vill ha huset, go for it om ni menar att kalkylen räcker. Kolla t ex kalkylen på sbab.se där ni kan göra en preliminär beräkning på vad ni skulle hamna på i månadskostnader. Kom ihåg räntereduktionen på 30%. Jag rekommenderar också att göra personliga besök, kom VÄL FÖRBEREDDA! Det är viktigt att man upplevs som seriös, och det är bra att veta vad man talar om så att man inte blir överkörd. Och faktiskt, tänk att det är ni som är kunder, det är de som tjänar pengar på er. När vi valde SBAB hade vi våra lån hos Handelsbanken på bostadsrätten, men på grund av dåligt bemötande (värderingsfrågor, t ex "men ska ni inte vänta lite tills du inte är mammaledig?") så valde vi bort dem. Banken ringde oss och frågade efteråt varför vi valt att avsluta samarbetet med dem och jag hänvisade då till att de varit mindre aktiva i att behålla oss som kunder.

• solida

Tack för alla tips! vi har dock bestämt oss för att lägga detta på is, visst skulle vi ha råd, men det är ju inte så kul att leva om man måste göra avkall på allt annat förutom att ha nånstans att bo.
    Vi kanske tar nya tag om ett par år. Tills dess ska vi LEVA!!

Svar på tråden Hur gör man vid husköp?