Men det är ingen omöjlighet att få låna 100%. Jag upplever att det har lite med situation, att träffa på rätt person, samt också tiden för när man lånar. Vi hade tur när vi köpte vårt drömhus för dryga ett år sedan. Mäklaren hade en bankman som vi ringde och han var jättebra. Vi fick lånelöfte på 2.4 miljoner och lånade i slutändan 2.1. Vi lånade 95%, och betalade med hjälp av överskott från brf-försäljning pantavgift, mm plus insats.
Idag när jag ringer banken (SBAB) är dock situationen annorlunda, trots att vår ekonomiska situation är något bättre än för ett år sedan. Vi vill låna för att fixa läckande element, en ganska akut grej, men de hänvisar då till en annan bank. Jag upplever att det handlar om den allmänt negativa marknaden just nu och kvinnan jag talade med hänvisade till att de fått en massa restriktioner. Summa summarum; jag tror inte att vi hade fått så högt lånelöfte idag, som för ett år sedan.
Sedan är det ju inte att föredra att sätta sig i en husköparsituation om man inte har sparat kapital, det händer alltid oförutsedda saker.
DOCK! Om ni verkligen vill ha huset, go for it om ni menar att kalkylen räcker. Kolla t ex kalkylen på sbab.se där ni kan göra en preliminär beräkning på vad ni skulle hamna på i månadskostnader. Kom ihåg räntereduktionen på 30%. Jag rekommenderar också att göra personliga besök, kom VÄL FÖRBEREDDA! Det är viktigt att man upplevs som seriös, och det är bra att veta vad man talar om så att man inte blir överkörd. Och faktiskt, tänk att det är ni som är kunder, det är de som tjänar pengar på er. När vi valde SBAB hade vi våra lån hos Handelsbanken på bostadsrätten, men på grund av dåligt bemötande (värderingsfrågor, t ex "men ska ni inte vänta lite tills du inte är mammaledig?") så valde vi bort dem. Banken ringde oss och frågade efteråt varför vi valt att avsluta samarbetet med dem och jag hänvisade då till att de varit mindre aktiva i att behålla oss som kunder.