• Darling73

anser ni att en städare har ett lågt jobbstatus ???

ja som rubriken lyder...

tycker ni att en städare har lägre jobbstatus en tex barnskötare, vaktmästare, affärsbiträde, förskollärare??

är det svårare för en städare att hitta nytt jobb?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-24 16:05
    massor med svar...det gillar jag...

anledningen till min tråd är att jag förmodligen blir erbjuden ett jobb hos ett företag i min stad som har "hemtjänster" som innebär allt ifrån städning till trädgårdsskötsel till att hjälpa äldre ensamma människor med ex läkarbesök och bara vara sällskap ett par timmar...

min man tror däremot att jag kan komma att ha svårt att få nytt jobb senare i livet just för att jag är "städerska"....något som gör mig både ledsen och upprörd....

• Svar på tråden anser ni att en städare har ett lågt jobbstatus ???
  • Micke

Ja, okvalificerade jobb har ofta lägre status än jobb som kräver flera år på högskola/universitet.

• kristallen

Ja tyvärr!
    JObbar själv som "lokalvårdare" och det är inte alltid man inte vill tala om va man jobbar med.

Älskar mina barn och mannen också
  • kristallen

Eller jag anser inte det, men andra gör nog det! Det var så jag menade

Älskar mina barn och mannen också
  • Miss Lau

Ja, för mig är inte städjobb något högstatusarbete direkt.

Men jag tycker inte att man ska skämmas för vad man jobbar med eftersom man inte är sitt jobb!

• memlan

Ja, det är ett lågstatus yrke. Tillsammans med många andra lågstatusyrken.

Däremot är det inte så att man ska skämmas för att man städar, sitter i kassan på ica osv. Man jobbar ju! Och som det redan skrivits, man är inte sitt jobb.

• Solskensmor

Jag arbetar som lokalvådare, och visst, det är ett lågstatusjobb. Men jag trivs ändå bra med det, det är fritt, bra arbetstider och bra arbetskamrater. Passar utmärkt just nu i livet...

• lövet2

Nja, själv funderar jag väl inte i de banorna. Här i mina trakter tror jag dessutom att många värderar alla former av kroppsarbete högre än "kostymjobb". En städare har ett riktigt jobb och uträttar ett viktigt arbete.

• Hallonröd

Ja många gör nog det. Jag sommarjobbade som lokalvårdare i somras och jobbar lite extra nu under hösten när jag inte har lektioner. Träffar jag på någon jag känner så är jag inte sen att tala om att det bara är ett extra jobb och att jag pluggar annars. Likadant i somras...alla fick veta att det bara var ett sommarjobb....Generad

Skäms lite för det faktum att jag skäms för att jobba som lokalvårdare...vill inte det för de gör ju att bra jobb...hur skulle det se ut annars om det inte fanns lokalvårdare?
    När man nu varit i den branschen lite så får man en annan förståelse. Men skulle inte vilja ha det som heltidsjobb dock....skulle leds ihjäl Fundersam Det är tråkigt och inget utmanande för hjärnan direkt.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Mumfy  1

Tyvärr anses det som ett lågstatusjobb ,men hur skulle det se ut om inte vi fanns

Varför ska jag skämmas för att jag är städerska
    utan mig så skulle de få stänga igen bygget jag jobbar på & hur skulle det se ut

Sen beror det lite på VAD man städar ,jag älskar inte all städ det ska jag erkänna för jag skulle inte vilja städa t ex bara kontor lr bara i en skola/dagis

Nu börjar dessutom många arb.givare att kräva utbildning för sin personal & det är väl en väg mot att ändra attityden mot städare  

Hallonröd : det är iaf ett jobb,bättre än att vara arb.lös

Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • skåne tjej

Ja det tycker jag nog, dels för att det inte krävs någon universitetsutbildning för det samt för att det är dåligt betalt.
    i många fall har man inom t.ex. kommunen placerat folk där som de inte kan ha någonstans pga dåligt bemötande, samarbetssvårigheter osv.

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Mumfy  1

ingen universitetsutbildning ,nej det har du rätt i , men i dagens läge krävs det nästan utbildning till alla jobb om du ska ha en chans att få fast där ,men frågan är vad som är dåligt betalt det är det även inom sjukvården & de har bättre betalt än mig förvisso ,men inte så mycket .
    Många arb.givare har även krav på sig när det gäller miljö & t ex säkerhet & för det krävs det ofta utbildning,har själv gått en sån utbildning i år trots att jag städat i nästan 20 år

Omplaceringar kan göras av många orsaker ,men sen beror det även på var du städar ,du placerar inte en med samarb.svårigheter på ett allmänt "städställe för det funkar inte ,möjligtvis kontor där det inte är så mycket folk
    beter du dig illa så får du faktiskt varningar som resulterar i en "prick & till slut sägs du upp !

• k girl

Jag tycker inte att lokalvårdare har lägre status än de flesta av de andra yrken du räknade upp där.

• jordnöten

Ja, jag tycker att städerska har ett lägre jobbstatus än tex barnskötare, förskollärare mm. Just för att dessa yrken har en utbildning för just det yrket och därmed proffs på sitt jobb. Men jag skulle för den skull aldrig se ner på någon som städar. Aldrig! Det är ju ett nödvändigt jobb som någon måste utföra!

Tror inte att du får svårt att få annat jobb senare i livet om du skulle vilja. Tror arbetsgivare gillar folk som varit sysselsatta och driftiga, oavsett vilket jobb de haft.

• Indillia

Jag jobbar också som lokalvårdare. Jag är stolt över mitt jobb eftersom jag tycker att jag gör det bra. Det är verkligen inte alla som gör det.

Tycker inte det har sämre status än många andra jobb.

• Indillia
    Indillia skrev 2008-09-24 18:42:54 följande:
    Jag jobbar också som lokalvårdare. Jag är stolt över mitt jobb eftersom jag tycker att jag gör det bra. Det är verkligen inte alla som gör det.Tycker inte det har sämre status än många andra jobb.
    Nu formulerade jag mig konstig igen. För mitt egos skull vill jag rätta till det
    Det är verkligen inte alla som gör jobbet lika bra som jag gör.
  • Mumfy  1

jag är också utbildad på mitt jobb & därmed lika mycket proffs som någon annan som har utbildning inom sitt yrke

Städning är lika nödvändigt som vårdpersomal lr nåt annat

Sen tror jag det är lita vad man gör av det ,en del sert faktiskt ner på oss städerskor

Nej ,åter till tv:n

• Hallonröd
    Mumfy 1 skrev 2008-09-24 13:34:29 följande:
       Hallonröd : det är iaf ett jobb,bättre än att vara arb.lös
    Ja absolut Glad
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
Svar på tråden anser ni att en städare har ett lågt jobbstatus ???