• Bettis

Hur vet man om bröstmjölken är näringsrik nog för barnet?

Jag har ammat min son fram tills nu (han är 3 veckor) men har börjat med ersättning då jag tycker att amningen inte fungerade.När jag pumpar ur bröstmjölk så tycker jag att min bröstmjölk är så genomskinlig och vattnig.Ska det vara så?Kan det vara så att min bröstmjölk inte är tjock och näringsrik nog för honom? (han har inte blivit nöjd när jag har ammat honom) hur vet man egentligen? tacksam för tips

• Svar på tråden Hur vet man om bröstmjölken är näringsrik nog för barnet?
  • Imox

att han går upp i vikt är ett tecken och att han är nöjd..
    min mjölk är oxå sån sen mängden man kan pumpa ut har ingenbetydelse för barnet är bättre på det än alla maskiner :) ville bara säga det

• nirakkarlsson

Undrar oxå det,ammar inte längre heller,men min mjölk såg ut som man har hällt i vatten i ett glas mjölk. Som du beskriver Bettis

• stjärnströssel

men så ser bröstmjölk ut
    allt tjokt är inte bättre!

äter ni o dricker bra o barnet gör detsamma o mår bra så är allt bra.

det blåser på toppen
  • Hervor 1

Råmjölken är tjock gul och ser gräddig ut men det är ju bara de första "skcättarna". Bröstmjölk annars kan se rätt vattnig ut och det har inget med kvaliteten eller mängden att göra.

• Bettis
    Svar på #2
    precis så är det för mig oxå.När slutade du att amma då?hur gammal är din son/dotter nu?kör du med ersättning?hur går det för dig då?
  • lövet2

Bröstmjölken ska se ut så. Tillräckligt näringsrik är den också, så länge du inte själv har svultit en längre tid. Tråkigt att du sabbade amningen i onödan ...

• vattenlilja

Mjölken som kommer först är vattnig o kan vara lite blåfärjad också. Mjölken som kommer sist är vit och fet.
    Du har mjölk som passsar perfekt till din son. Amma ofta, ge inte ersättning!Byt inte bröst ofta. Låt honom suga på ett bröst länge

• Melly

Så ser bröstmjölk ut det är helt normalt. Den är oftast vattnig och tunn. Om inte mamman svälter eller är allvarligt sjuk så är bröstmjölken alltid tillräckligt näringsrik.

Om du helst vill amma utan problem så ge inte ersättning. Amma tätare istället så ökar mjölkproduktionen. Ju tätare du ammar ju mera mjölk bildas om bebisen tar rätt tag förstås så att amningarna blir efektiva.

Om din bebis inte är nöjd när du har ammat ifrån båda brösten så börja om och amma en gång till ifrån båda. Fortsätt tills att han blir nöjd. Då ökar mjölken men om du ger ersättning istället så minskar den tyvärr.

• StensMamma

Att man upplever att barnet inte blir "nöjt" vid bröstet kan bero på att barnet barnet få amma oftare för att öka produktionen (ökningsperioder kommer nu och då och då måste barnet få suga oftare) men det behöver inte alls vara det - kanske vill barnet bara ha mer närhet/ömhet/trygghet och vill därför ligga vid bröstet.

• gabrielito

Bröstmjölk ser ut så det är inget fel på din mjölk för att den ser vattning ut.!

Din mjölk är annpassat till ditt barn och är det bästa du kan ge ditt barn.Din mjölk har näring nog för din bebis.Amma lite oftare och ge inte napp innam amning så barnet sugit sig trött innan amningen ska du se att han blir nöjd.Sluta med ersättningen om du vill fortsätta amma du ska se att han blir nöj!Lycka till maria

• nano

Har inga belägg för dettta påstående men jag tror att mjölken "ställer in" sig efter barnent behov. Jag "helammade" min dotter i 8 mån (hon åt _minimala_ smakportioner sen hon var 4 mån) och det tog ytterligare nån månad innan hon åt så mycket att man kunde prata om att hon åt ett helt mål per dag (sammanlagt).
    Hon har hela tiden gått upp jättebra och mått bra.
    Men det är inget fel att ge ersättning om du hellre vill det men vill du börja helamma igen så går det också med lite jobb.
    Vad du än väljer så kommer han må bra iaf

• Beckah82

Min standardtext om amning:

Hur ökar man mjölkproduktionen?

1. Amma ofta! OM man har så lite mjölk att man MÅSTE ge ersättning, ge EFTER amningen och ge bara lite...precis så bebisen inte är hungrig. Ge INTE så bebisen är mätt...meningen är att hen ska vilja bli ammad så fort som möjligt igen. Mata INTE med flaska! Det kan göra att bebisen vägrar bröstet! Ge med sked eller kopp.

Helt ska man inte ge ersättning alls såklart eftersom varje slurk ersättning är en slurk mindre mjölk som brösten producerar.

Man måste amma tokofta för att öka produktionen  Mjölken är konstuerad så att de små känsliga magarna ska kunna smälta den på ca 20 minuter.

2. Amma så mycket det går på natten för på natten ökar produktionen som bäst pga hormoner.

3. Ha bebisen nära! Massor av hudkontakt. Sov tillsammans, bada tillsammans, bär bebisen i sjal eller (ergonomisk) sele eller vad man nu gillar. På detta sätt kan man få annat gjort medan bebisen får sin närhet. Närhet stimulerar produktionen.

4. Vila massor! Strunta i alla måsten! Ta det lugnt, vila mycket och sov mycket.

5. Ät och drick. Det är viktigt att du får i dig  tillräckligt med mat och regelbundet. Drick massor av vatten också.

Följer man detta tar men sig igenom amningssvackorna. Bebisar har så här då och då för att öka produktionen. Det är alltså helt normalt och betyder inte att mjölken håller på att ta slut.

Ju oftare man ammar = desto mer mjölk produceras. Ju mer ersättning man ger desto mindre suger bebisen på bröstet och desto mindre mjölk produceras. För de flesta innebär detta en ond spiral av mer och mer ersättning och mindre och mindre amning tills det inte går att amma alls längre. Det kan gå fort...på en dag tex, om man ger flaska riskerar man nämligen att barnet vägrar bröstet sen.OBS! Tänk på, att om du pumpar och tycker att du får ut en väldigt liten mängd eller inget alls så säger det ingenting om  den verkliga mängden mjölk i dina bröst. Vissa får inte ut en droppe och vissa får ut decilitrar efter decilitrar. Det betyder som sagt inget. En pump är ingen bebis, bara bebisen kan tömma ordentligt. Även om du bara får ut 20 milliliter så kanske bebisen lyckas suga i sig 200 ml.

Rekomenderar varmt boken "Amningsboken" finns billig på www.adlibris.se Här är lite från Amningsboken:

"Man brukar säga att mamman producerar den mjölk som hennes eget barn behöver. Man har sett att kvinnor med stor dygnsvolym har "tunnare" mjölk medan de med mindre mängder har fetare mjölk. Fetthalten varierar både mellan olika kvinnor och mellan amningstillfällena.

Man behöver inte oroa sig för mängder och sammansättning för sin egen del. Barnet reglerar det genom att suga mer ofta eller mer sällan.

Normalt behöver man inte bry sig om hur länge barnet suger, om man ammar när, och så länge som, barnet vill. I sällsynta fall kan dock mammans produktion vara så stor att barnet får svårt att hinna få i sig av den feta eftermjölken men det är ovanligt.

Precis som man trodde förr att vissa mammor inte hade tillräckligt med mjölk så trodde man också at vissa kvinnors mjölk hade för lågt näringsvärde. En del mammor fick sluta amma för att läkaren ansåg att hennes mjölk såg för tunn ut. Idag vet man att näringsvärdet är konstant i flera år, men fetthalten kan variera och barnet måste få suga efter sitt eget behov så att mamman producerar så mycket mjölk som barnet behöver. Det är aldrig fel på kvalitén men kvantitén kan alltså behöva ökas.

Förr fick mammor lära sig att väga barnen före och efter "måltiderna" för att se om barnet fått tillräckligt. Sådana vägningar är helt missvisande, dels för att barn äter olika mycket varje gång och dels för att mjölkens fetthalt varierar över dygnet och skiljer sig hos olika kvinnor. Hur stor mängd mjölk barnet behöver är högst individuellt. I en studie med 1000 helammande kvinnor visade det sig att redan vid 2 månaders ålder kunde det skilja sig med en halvliter mellan olika barn på ett dygn. Naturen anpassar mjölken efter barnet och barnet anpassar sig efter mammans mjölk och suger så ofta och så mycket det behöver baserat på fetthalten." 

RÖKNING
    Om man väljer att röka så är det bättre att amma än att låta bli. Låter bakvänt men faktum är att amningsen skyddande egenskaper mot mammans (eller pappans) rökning överväger den negativa biten att barnet för i sig gifter i mjölken. Så om du röker är det bra om du försöker amma.

ALKOHOL
    Mjölken får samma alkoholhalt som mammas blod. Dvs om du är packad och har typ 2 promille i blodet så innehåller mjölken 2 promille alkohol, med andra ord så gott som ingenting. Jämför med en folköl som innehåller 3,5 PROCENT. Att ta ett glas vin är alltså ingen fara alls. Däremot är det olämpligt att ta hand om barn om man är berusad men det är en annan femma.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ beckah82.bilddagboken.se
  • Hallonpaj

Alla mammaor producerar näringsrik mjölk, det som varierar är fetthalten, och den varierar över dygnet och under amningstillfället också. Den första förmjölken som komemr ut är mindre fet och mer törstsläckande, den feta eftermjölken kommer efter en stund.

Om barnet inte blir nöjd så är det mängden som behöver ökas, och du stimulerar mjölkproduktionen bäst genom att amma oftare. Det är också viktigt att barnet har ett stort bra tag om bröstet, det är tag och läge som är utgångspunkten för att amningen ska fungera optimalt, och det är teknik man kan få hjälp att rätat till om man behöver det.

Svar på tråden Hur vet man om bröstmjölken är näringsrik nog för barnet?