• Umeåförälder09

Myom i livmodern

Hej .
    Jag var på VUL, är i v.10 och där såg doktorn något som "kunde vara en myom eller cysta, eller muskelknuta" det var inte därför jag var där, utan för att kolla till den lille.
    Men nu när jag googlar det här hemma låter det inte alls så harmlöst som han fick det att låta.

Vi pratade inte så mycket om det, utan han nämnde det mest i förbifarten...
    Borde jag vara orolig eller kolla upp det vidare?

Någon som haft ??

• Svar på tråden Myom i livmodern
  • dogcatbird

Man kan ha den på ett ställe där den inte alls är till problem! sade de inget var det nog en harmlös knuta.

• önskad

Hej!
    jag har ett stort myom som sitter på utsidan av vänster livmodervägg som upptäcktes i gravvecka 8 tror jag det var. problemen med myom är att de växer under graviditeten och läkaren informerade mig om att missfallsrisken är väldigt hög under hela graviditeten. jag har haft mycket sammandragningar och blev sjukskriven from v.24 nu är jag i vecka 33 och känner inte av sammandragningarna så mycket längre!
    hur sitter ditt myom och är det stort?

• Umeåförälder09

Tack för svar!

Jag tänkte också det från början, att den borde vara harmlös då han inte sa något mer. Men sen började jag läsa och det visar sig att det kan vara orsaken till missfall, något vi haft flera utav, vilket gjorde mig lite orolig...

Har någon av er haft en myom/muskelknuta/cysta ?? Kanske under en pågående graviditet. ?

• Balsamin

Hej på er! Ett tag sedan ni skrev så ni kanske inte ser mitt svar.
    Hoppas att det gått bra hittills. "Önskad" sa han verkligen att missfallsrisken är väldigt stor med ett utvändigt myom?

Det verkar vara väldigt olika vilken information man får från läkarna. Jag har flera myom varav ett stort. Som störst har det varit drygt 10 cm i diameter. Det orsakade inga komplikationer och jag har nyligen varit på kontroll för att höra läkarens synpunkter på att vi vill ha ett barn till. Han tyckte inte att myomet var något att oroa sig för.

Som jag har förstått det beror risken på missfall mycket på var det sitter. sämst är det om det sitter i livmodern.

Min läkare säger att man inte opererarmyom före klimakteriet. Men jag har läst om flera andra här på FL som opererat myom med bara några cm i diameter.

• önskad

hej hej!
    Ja eftersom myomet retar livmodern med sammandragningar men som du skriver det är värre om myomen växer inåt i livmodern. Just nu hoppas de att mitt myom inte ställer till det vid förlossningen och att det sedan krymper vid amningen sen efter ca 6 månader ska de kolla hur stort det är och då rekommenderar de att jag opererar bort det om vi vill ha fler barn.

• dallas

Jag har oxå myom (dock pyttelitet- eller det var det iaf..) Har inte påverkat något vad jag vet.
    Har en väninna som oxå har myom och det var stort, men allt gick bra när hon var gravid. Dom öppnade henne to m när hon var gravid, för det var så stort men bedömde att blödningen skulle bli för stor(med risker för bebisen) så dom lät det vara kvar istället.

v.32...
  • Wernerliv

Jag hade en ganska stor "cysta" eller skugga som han uttryckte det på mitt extra-UL i vecka 10. Den var ca 6 centimeter stor. I UL i vecka 19 var den borta. Kunde varit en äggblåsa som växte sig stor. Men eftersom vi har endomitrios i familjen så var det ju bra att dom kollade. Blev ju orolig att den skulle växa sig större och större och större, men det gick ju bra.

• Siss67

Hej!
    Jag visste att jag hade ett myom när jag blev gravid.Det var då ca.5 cm.Satt i livmoderväggen,högt upp till vänster d.v.s "bra" till.Sen växte det tills jag var i v.15 ca o var då 11cm.o sen har det varit oförändrat.
    Nu är jag i vecka 38,Jag har gjort många ultraljud under graviditeten,för dom vill ha koll på det.Så jag har fått se bebis mycket :) o på något vis har det flyttat sej så nu sitter det i vägen för en vanlig förlossning.
    Så det blir planerat kejsarsnitt den 1a December.
    Dom säger att det är vanligt med myom,o ofta är det inga problem under graviditeten,något större risk för missfall o något större risk att man föder lite för tidigt.
    Jag har inte haft några besvär av det alls,utom nu då att det sitter ivägen för förlossningen.Lycka Till!

Svar på tråden Myom i livmodern