• Englavakt

Lågt blodtryck, svimmar ofta och är gravid!?

Jag undrar om någon har erfarenhet av detta och om det är någon fara för bebben!?
    Svimmade 2 ggr på jobbet idag och 1 ggn för några veckor sedan.
    Bebben sparkar, men jag blir så orolig!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lågt blodtryck, svimmar ofta och är gravid!?
  • lövet2

Det är vanligt och enligt de barnmorskor jag haft så är det inte farligt för babyn. Det råd jag brukar få är att ta det lugnt och akta mig för att svimma där jag kan slå huvudet ...

• Englavakt

-hehe- lätt att veta vart man kommer att svimma och hur man kommer att falla! ^^
    Ska iaf till läkaren på fredag för att göra lite kontroller.
    Är mest orolig för att svimma i trappan, för det är ju farligt för bebben med om man trillar och slår i magen eller så!

• milimina

man känner ju oftast av innan att man blir yr/lätt i huvudet och då gäller det att snabbt sätta sej ner gärna med huvudet mellan knäna. då svimmar man inte hade enorma problem med detta under första graviditeten. finns massor av andra trick också som gäller lika mkt gravid som ogravid och är lika effektiva: stå aldrig riktigt stilla, trampa med fötterna och håll blodet igång. ha med dej lakrits att äta på om det är särskilt jobbiga dagar, och ät det regelbundet under hela dan och extra bitar om du känner dej svimmig.

har man lågt blodtryck känner man av de dagar som är extra jobbiga samt innan man ev svimmar. själva svimmandet är inte farligt för bebisen och vanligtvis inte för dej själv heller, om du inte råkar stå så att du faller riktigt illa då. men som sagt, man känner i huvudet en bra stund innan, du har tid att sätta dej ner.

• Femkrona

Jag har samma problem, har svimmar lite här och där vilket börjar bli jobbigt nu.
    Jag börjar känna mig lite handikappad på ett sätt eftersom jag vågar inte göra någonting själv för att jag vet aldrig när jag svimmar, jag blir orolig att jag skall svimma när jag är ute med mina hundar eller bara när jag springer bort till Hemköp.
    Jag ska ta kontakt med en läkare i dag och se om jag kan bli sjukskriven eller hur man kan lösa detta på bästa sätt..

Har ni några tips?
    Dom råd jag har fått är :
    *Ha nått i väskan med socker (men eftersom jag inte känner innan jag svimmar så vet jag ju aldrig innan det kommer, lite svårt att äta nått då)

Kramar

• Englavakt

Hej på er!
    Vart hos läkaren idag och fick blodtryckshöjande medicin (effortil) utskrivet. Detta för att förhoppningsvis kunna slippa svimningarna.
    Jag har lågt blodtryck i vanliga fall och har haft problem med att svimma ofta sedan jag vart 13-14 år. Så det har inget med att jag är gravid att göra eller så. Blir bara extra orolig eftersom jag är gravid och inte vill trilla ihop i trappan.
    Oftast känner jag av att jag håller på att svimma genom att jag blir kallsvettig och hörseln blir lummig. Men ibland går det så snabbt så jag hinner inte reagera.

• Flikkzz

Jag har lågt blodtryck. är i v 34. Har haft det sen v 18. Har svimmat några gånger. kanske 3-4 ggr. Tyckte det blev lite bättre när jag började me järntabletter. Men det är otäckt när man svimmar. man kan ju få blodtrycks med om man lider väldigt av det enligt min bm. Sist jag svimmade var när jag satt och matade en boende på jobbet.

Svar på tråden Lågt blodtryck, svimmar ofta och är gravid!?