Inlägg från: Lilith74 |Visa alla inlägg
  • Lilith74

Alvar eller Alvin

Det är två så otroligt olika namn, Alvar ett gammalsvenskt, senast populärt runt sekelskiftet 1900 vad jag vet... Alvin är rätt ordentligt WT och låter som en seriefigur tycker jag.
    Så jag väljer Alvar.

• Lilith74
    Malinx skrev 2008-09-24 20:48:55 följande:
    Svårt val de är nästan lika fina hmm Alvin tycker jag det skulle lutat åt. Har själv en Arvid här hemma ett gammalt släktnamn.
    Jag har också en Arvid hemma. Jag tycker att Arvid och Alvar är namn som påminner om varandra, men Alvin hänger mer ihop med Kevin och Liam och sådana namn. Det finns kanske folk som gillar de namnen - ok för mig... men jag skulle inte kalla mina barn något sånt.
  • Lilith74
    Höstanemon skrev 2008-09-24 22:02:20 följande:
    Alvin är förvisso inte ett nytt påfund eller modenamn utan väl rotat i den nordiska och germanska myllan. Det har funnits som tilltalsnamn i Sverige sedan 1500-talet och kommer ursprungligen troligtvis från tyskan, Alfwin, vilket betyder Alv och vän. Har läst i någon bok att innebörden kan vara alvernas vän eller vän av skogens väsen. Såg den betydelsen i en namnbok på BVC. Är även besläktat med Albin, som i sin tur kommer från det forntyska namnet Albion och också är ett gammalt namn.Ett par generationer bakåt var det mindre ovanligt i Sverige men börjar nu komma tillbaka, precis som andra äldre namn. Har alltså inget med WT-namn såsom Kevin, Liam eller sjungande ekorrar att göra. Även om sannolikt några har döpt sina barn efter just ekorrfilmen...
    Se där, då lärde jag mig något nytt idag!
  • Lilith74

Vad är det för ekorrfilm, det har jag inte hört talas om, TV-fri som jag är.

Svar på tråden Alvar eller Alvin