Inlägg från: Höstanemon |Visa alla inlägg
  • Höstanemon

Alvar eller Alvin

Alvin är förvisso inte ett nytt påfund eller modenamn utan väl rotat i den nordiska och germanska myllan. Det har funnits som tilltalsnamn i Sverige sedan 1500-talet och kommer ursprungligen troligtvis från tyskan, Alfwin, vilket betyder Alv och vän. Har läst i någon bok att innebörden kan vara alvernas vän eller vän av skogens väsen. Såg den betydelsen i en namnbok på BVC. Är även besläktat med Albin, som i sin tur kommer från det forntyska namnet Albion och också är ett gammalt namn.
    Ett par generationer bakåt var det mindre ovanligt i Sverige men börjar nu komma tillbaka, precis som andra äldre namn. Har alltså inget med WT-namn såsom Kevin, Liam eller sjungande ekorrar att göra. Även om sannolikt några har döpt sina barn efter just ekorrfilmen...

• Höstanemon

Ja, alltid något !
    Men jag håller tyvärr med om att ekorrfilmen lätt får en att tro att det är ett halvsunkigt modenamn (ursäkta om jag förolämpar någon...) för när man väl vet innebörden av namnet så klingar det ganska fint!

• Höstanemon

..och min heter också Alvin och jag tycker det är ett bedårande namn, både hur det klingar och betydelsen. Dock är han lite äldre, 02:a, när han fick namnet var det inte många som hette det. Min man föreslog det och först bara skrattade jag åt honom och sade "men det är ju ett namn för en gammal farbror". Men när bebisen väl kom ut så såg han ut som en Alvin.

Alvin och Gänget är en barnfilm som gått på bio under det senaste halvåret eller ngt sådant. Handlar om ett gäng sjungande ekorrar. Filmen har säkert fått många att tro att det är ett namn med amerikanskt ursprung. Även om det finns där också, men snarare importerat från Europa. Finns någon känd jazzmusiker som heter Alvin något, tex.

Svar på tråden Alvar eller Alvin