• Malin 83

erfarenheter av Mirena

hur e den? nackdelar å fördelar?!

• Svar på tråden erfarenheter av Mirena
  • jakthustru

jag har bara haft min i knappt en månad men än så länge ser jag ingen nackdel. Jag har lite bodiga flytningar fortfarande men det kan man få tvingas stå ut med i ett par månader, men slår man ut det på fem år så är det väl värt det! Det är inte samma hormoner som i p-piller och känns därför mer snällt mot min kropp och jag har funkar jättebra med minipiller (som innehåller samma gulkroppshormon)

• Anonym

Jag satte in min i fredags blödder inget alls och har inte gjort heller.....

• Anonym

Har precis tagit ut min. Hade den i ca 2 månader. Blödde definitivt mindre senaste mensen jag hade.
    Jag tog ut den för att jag gick upp 3 kg på 1,5 månad utan att äta mer. Sen fick jag finnar.
    Men tycker man inte att det är några problem så tycker jag att det är ett jätte bra preventivmedel

• Malin 83

jag frågade på mvc om man gick upp i vikt när man hade mirena. då svarade dom att det beror ju på vad man äter. man kan få ökad aptit, så man väljer då om man tar chokladkakan eller frukten..
    så du Anonym menar att du inte åt mer än innan å ändå gick upp 3 kg?

• Anonym

Malin 83 skrev 2008-09-28 20:19:03 följande:

jag frågade på mvc om man gick upp i vikt när man hade mirena. då svarade dom att det beror ju på vad man äter. man kan få ökad aptit, så man väljer då om man tar chokladkakan eller frukten.. så du Anonym menar att du inte åt mer än innan å ändå gick upp 3 kg?
    Japp åt inte mer men gick upp ändå. Enl min bm så var det normalt och gå upp 2kg vätska. De andra kilona berodde på ökad aptit. Men jag åt definitivt inte mer.
  • Anonym

Nån som valt att ta ut Mirenan - hur mycket får man tillbaka??

• Anonym

Jag hade min inne i 3 år och i början så fungerade den riktigt bra jag hade väl mens sisådär som man hade i början de första 6 månaderna sen så blev det bara mindre och mindre tills sista året då jag hade mens ca 3 veckor i stöten eller varannan vecka... Därför jag tog ut den...

• Anonym

Jag satte in den för ca en månad sedan. Jag vill tro att den är jättebra, orkar inte fundera på nackdelar och biverkningar för då får man allihop om man känner efter och väntar. Än så har jag stänkblödningar vilket är normalt. Stack till lite när hon satte in den. Inte konstigt att man blöder, man skall ju tömma livmodern på blod. Man kan inte gå upp i vikt om man inte äter mer. Enkel matematik. Dåligt humör och finnar har väl alla, skyll inte på spiralen bara för att man kan! Det blir nog jättebra detta, tänk possitivt!

• Anonym

har haft min 2 månader nu blöder fortfarande så jag börjar tröttna dom säger ju att det ska avta men hur länge ska man vänta?

• Anonym (mamma)

Jag hade min i fem månader. Gick upp ca 5 kg, fick fet hud, finnar som kliade. Hade aldrig, inte ens i tonåren haft problem med finnar förut. Jag tyckte att jag var svullen lite överallt. Tom. i underlivet. Blygdläpparna var större & svullna.
    Jag blödde en mens under dom här månaderna, sen nån enstaka gång hade jag lite blodiga flytningar.
    Jag kunde bli arg & explodera för saker som jag idag tar ett eller två djupa andetag för istället. Arg kan jag bli fortfarande men jag har högre gräns.

Det enda positiva med Mirena var att jag var jätteKÅT!!
    Jag kunde anfalla min man bara sådär, kände verkligen att nu måste jag få k*k. Onanerade mycket & det var oftast efter en orgasm som jag anföll min man & ville ha mer.

Till slut (för någon vecka sen) tog jag ut den. Fick prioritera min kropp före sexlusten. Känns underbart att ha tagit ut den! Det tråkiga är att vi nu måste använda kondom eftersom vi väntar på att min man ska ringa & beställa tid för samtal hos kurator innan vasektomi. Vilket verkar dröja...

• Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2008-11-19 21:48:50 följande:
    Nån som valt att ta ut Mirenan - hur mycket får man tillbaka??
    Tar du ut den inom ett halvår får du halva kostnaden tillbaka.
Svar på tråden erfarenheter av Mirena