Inlägg från: goldensea |Visa alla inlägg
  • goldensea

Varför undvika tunga lyft som gravid?

Varför ska jag undvika att lyfta tungt när jag är gravid? Är det för att skydda fostret eller för att skydda mig? Jag jobbar som butikschef och har svårt att inte själv göra det jag ber min personal om att göra. Jag vill ju tex hjälpa till att ta ut och in gatuvaror. Jag tänker liksom inte riktigt på hur tungt det är just när jag är mitt uppe i det. Sen på kvällarna så känner jag av det i kroppen och tänker att det kanske inte var så smart ändå. Jag vill ju absolut inte göra något som kan skada fostret. Jag är i vecka 15.

• Svar på tråden Varför undvika tunga lyft som gravid?
  • goldensea

Tack, tack!

Jag försöker bli bättre på att bära rätt och bära mindre. Det är dock svårare än vad det låter. Har själv jobbat på McDonald's i 8 år och man kan väl säga att lyften här är lika tunga men sker inte lika ofta.

Är det "bara" min rygg det påverkar så behöver jag ju inte ha så fruktansvärt dåligt samvete som jag fick ikväll.

• goldensea

OJ, det är ju inte så tunga lyft som 35 kilo. Det är ju inte så att jag vill utsätta mitt ofödda barn för onödiga risker. För vissa kanske det är jättelätt att sluta lyfta saker, men jag tänker inte på att det är så tungt just då. Först efteråt när jag känner av det i kroppen. Det är ju egentligen inte så att någon tvingar mig heller. Tjejerna på jobbet tar gärna in varuleveranserna för att jag ska slippa. Efter alla inlägg om missfall blir jag ju dock lite orolig så jag ska verkligen försöka tänka mig för lite oftare.

Svar på tråden Varför undvika tunga lyft som gravid?