Inlägg från: crazykitten |Visa alla inlägg
  • crazykitten

Varför undvika tunga lyft som gravid?

Om man har en så att säga "normal" graviditet där allt fortlöper normalt och fostret är friskt så är det inte farligt att lyfta tungt.
    Men om man däremot besväras av kraftiga sammandragningar som påverkar tappen t.ex. eller får ont i rygg och höfter så ska man såklart ta det lugnt. Det viktiga är att lyssna till sin kropp och som så många skriver - lyfta rätt!

• crazykitten

Fina Fröken Lycklig skrev 2008-09-25 11:03:25 följande:

Stämmer inte att om det är en "normal" graviditet där allt fortlöper som det ska och fostret är friskt så är det ingen fara att lyfta tungt. Alla mina värden har hela tiden varit toppen och fostret mår bra ingenting som tyder på något annat, varit på flera ultraljud och så men jag har ändå förbud för tunga lyft pga alla mina tidigare missfall jag fått pga just tunga lyft, att lyfta tungt KAN utlösa ett missfall!!! Jag har fått både missfall innan vecka 12 samt mycket sent i grav pga tunga Man SKA ta det lungt med lyft, det KAN vara skadligt, behöver nödvändigtvis inte vara det, men det KAN som sagt vara skadligt. Det beror inte på hur blivande mamman mår eller hur fostret/barnet mår i magen, det kan hända vem som helst, hur frisk man än är. Och hur bra än barnet i magen mår, det KAN gå illa vid tunga lyft. Jag vet.
    Tråkigt för dig med så många missfall. Hoppas verkligen att allt går som det ska den här gången!!
    Men om man har haft många missfall, räknas det då som "normala/friska" graviditeter. jag menar då är det ju av en anledning som du inte ska lyfta.
    Hade en kollega på jobbet som fick samma order som du att undvika tunga lyft just eftersom hon haft många missfall. Och jag håller absolut med att man ska undvika onödigt tunga lyft. Framför allt om det föreligger eventuella komplikationer.
    Men oftast, så är det ju ingen fara att lyfta tungt när man är gravid.
    Lycka till med graviditeten.
  • crazykitten

Håller med dig precis!

Sen tycker jag det är så svårt när man jobbar (är förskollärare) för vissa av kollegorna tycker så till 100% att "graviditet är ingen sjukdom, man kan fortsätta som vanligt" och ser inte alls att man själv går där och har det tufft.

Blev sjukskriven i slutet av min graviditet för att jag hade sammandragningar som påverkade livmodertappen och hade risk för förtidsbörd.. då fick jag t.ex. inte lyfta eller liksom anstränga mig för mycket. hade en kollega som inte alls förstod det där. Hon tyckte att det var väl ingen fara. (Hon har själv bara haft friska och normala graviditeter). Hon sa det själv också att hon inte förstod riktigt vad det var som var farligt med det hela.. eftersom hon aldrig haft det. Vid ett tillfälle sa hon, som på skämt - fast jag tror att hon nog egentligen tyckte jag var fånig som tog det lugnt, "Prova aloe vera, det hjälper mot allt". Och jag kan säga er att det gör det väldigt mycket svårare att ta det lugnt när man har sådana kollegor runt sig.

Svar på tråden Varför undvika tunga lyft som gravid?