• Tandvärk

HATAR mitt nya jobb - kan jag gå på dagen? Trots uppsägningstid? Vad händer då?

Ja just det. Har alltså precis börjat ett nytt jobb, och kom idag på att jag inte KAN sätta min fot där igen. Har ett vikariat med en månads uppsägningstid. Vad händer om jag blankt vägrar att fullfölja mitt avtal?! Fryser de min lön? Begår jag ett brott vilket jag kan anmälas för?

Information mottages TACKSAMT!

• Svar på tråden HATAR mitt nya jobb - kan jag gå på dagen? Trots uppsägningstid? Vad händer då?
  • bisektris

Ett avtalsbrott är det ju säkerligen, men vad följderna kan bli vet jag inte.

• bisektris

Från Lawline:

Enligt LAS 11§. Se.här gäller att en uppsägningstid på minst en månad alltid ska iakttas av både arbetsgivaren och arbetstagaren. Utöver detta kan annat regleras i kollektivavtal och anställningsavtal. I ditt fall står det tre månader i ditt avtal och sannolikt står även samma sak i det rådande kollektivavtalet. Denna typ av avtalsreglering som går utöver LAS är tillåten och binder dig och din arbetsgivare rent avtalsrättsligt.

Om du inte iakttar uppsägningstiden på tre månader kan du bli skadeståndsskyldig gentemot din arbetsgivare. Om du inte går till ditt arbete första månaden kan du bli skadeståndsskyldig enligt LAS 38§.Se.här Om du sen inte går till jobbet de två resterande månaderna kan du bli skadeståndsskyldig enligt allmänna avtalsrättsliga regler pga. avtalsbrott.

Relativt vanligt är att arbetstagaren som skadestånd får återbetala den lön som han/hon erhållit under uppsägningstiden, har arbetsgivaren lidit större skada kan man även bli ersättningsskylig utöver detta.
    Dock kan du alltid diskutera situationen med din arbetsgivare, det är inte helt ovanligt att arbetsgivare går med på att man slutar innan uppsägningstiden löpt ut. Det är viktigt att du gör detta och inte bara slutar i förtid, då påföljderna kan bli jobbiga för dig.

• Linda1976

Varför kan du inte gå dit om det bara rör sig om 1 mån?

Du får väl sjukskriva dig för psykiskt lidande då eller nåt...

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Tandvärk

Jag skulle mao ev bli tvungen att betala en månadslön som skadestånd? Förfärligt. Känner mig helt GRUNDLURAD gällande denna anställning. Förhållandena är orimliga, och motsvarar över huvud taget inte den bild som presenterades för mig vid anställning. Jag lämnade ett skitbra jobb för detta helvete, för lönens skull... Bittert.

Linda: För att varje dag är som ett maratonlopp med tarmvred. Tro mig, det känns helt galet att ens överväga att göra så här (går så emot alla mina principer), men varje arbetspass är värre. White trashigt - jag vet. Men jag är verkligen desperat...

• Joleen

Tandvärk: Vad har hänt? Kräver de för mkt eller?

• ananda74
    Tandvärk skrev 2008-09-24 23:21:17 följande:
    Jag skulle mao ev bli tvungen att betala en månadslön som skadestånd? Förfärligt. Känner mig helt GRUNDLURAD gällande denna anställning. Förhållandena är orimliga, och motsvarar över huvud taget inte den bild som presenterades för mig vid anställning. Jag lämnade ett skitbra jobb för detta helvete, för lönens skull... Bittert.Linda: För att varje dag är som ett maratonlopp med tarmvred. Tro mig, det känns helt galet att ens överväga att göra så här (går så emot alla mina principer), men varje arbetspass är värre. White trashigt - jag vet. Men jag är verkligen desperat...
    Vad är det för slags jobb?
  • Tittij

Prata med arbetsgivaren och berätta hur du känner.

De är ju säkert inte intresserade av att ha dig kvar som anställd under din uppsägningstid om du känner som du gör. .Ni kan säkert hitta en deal.

Men kontakta först ditt gamla jobb och kolla om du kan komma tillbaka, för säger du upp sdig själv får du jättelång karens hos a-kassan.

• Tandvärk

Ja, det kan man lugnt säga. För att inte röja min identitet vill jag helst inte tala om vad jag jobbar med, men kort och gott kan jag säga att de suger musten ur sina anställda, vilket skapar en enorm otrygghet och stora risker i det arbete jag utför. Själv har jag ångest 24 timmar om dygnet, och konstant magkatarr när jag jobbar. Bemanningen är inte anpassad för verksamheten, utan varje anställd förväntas gå på knäna för att få det att gå runt. Jag tvingas prioritera på ett sätt som medför allvarlig fara för människors liv. Jag ber en stilla bön innan varje pass att inget ska gå riktigt, käpprätt åt helvete just idag. Kul arbetsförhållanden? Nej. Tillfredsställande? Nej. Livsfarligt? Ja.

Det handlar alltså inte om att bita ihop (som någon skrev lite högre upp) och stå ut... Men det verkar inte bättre än att jag blir tvungen att slita på i en månad till. Imorgon ska jag säga upp mig. Känns halvbra när jag varit där i endast tre veckor... Men jag har vänt och vridit på det mer eller mindre sen dag ett, och jag har visst inget val. Så här dåligt kan jag inte gå runt och må. Tack för alla svar.

Joleen skrev 2008-09-24 23:32:46 följande:
    Tandvärk: Vad har hänt? Kräver de för mkt eller?
  • Forget Me Not

Fast överensstämme rinte arbetsuppgifterna med det som du anställdes för så har ju de begått avtalsbrott eller hur?

Kontakta facket.

• Raka Pungen

Är du inte på provtid då?

Svar på tråden HATAR mitt nya jobb - kan jag gå på dagen? Trots uppsägningstid? Vad händer då?