Problem med grannen :( (långt)
Tänkte bara jag skulle dela med mig av följande.... har inga åsikter om din granne för hon verkar som flera sagt redan inte vara klok... Man måste ju ändå bete sig som en vuxen människa... Gillar inte heller rökare eller för den delen folk som har parfym på sig... jag tål det inte och blir alldeles yr och snuvig... har inte heller några åsikter om du faller inom ramen för detta resonemang. Enligt din beskrivning så är det väl inte rökning på riktigt den nivån som avses.. fast det är ju en bedömning som sagt.
Men det kan vara bra att veta...
" Någon rättspraxis angående rökning på balkong i en bostadsrättslägenhet finns sannolikt inte. Men från hälsoskydslagstiftningens område har det slagits fast att det kan utgöra en sanitär olägenhet, om ciggarettrök i mer än ringa omfattning kontinuerligt tränger in och orsakar besvär i en icke rökares privatbostad.
Det avser störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön i sådan omfattning att man inte skäligen bör tåla dem. Vilka störningar som måste accepteras i ett flerfamiljshus är en bedömningsfråga. Störningar som är ett normalt inslag i boendet i ett sådant hus får accepteras. Däremot får störningar inte betyda att en boende i den miljön kan fungera på vanligt sätt.
En förening är skyldig att ingripa mot en bostadsrättsinnehavare som stör omgivningen på detta sätt genom att säga till den störande att "vidta rättelse". Om den störande medlemmen inte ändrar sitt beteende kan föreningen säga upp medlemmen till avflyttning i allvarligare fall av rökstörning."