Inlägg från: Anonym (så trött..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (så trött..)

Problem med grannen :( (långt)

Hej, måste bara få skriva av mig lite! Vet inte riktigt vart jag ska lägga det här, men är väl någonslags relationsproblem.. Blir snart knäpp på min granne.

Det är så att jag är rökare, och bor i en bostadsrätt med balkong, och självklart röker jag på balkongen. Och för cirka ett år sen flyttade det in en ny kvinna ovanför mig. Och i juni i år kom hon och knackade på min dörr, och beklagade sig över att jag röker och att hon inte klarar av röklukten (som tydligen kommer in i hennes lägenhet, hon bor precis ovanför mig). Och jag förklarade att jag inte har några planer på att sluta röka, och har köpt en lägenhet med balkong just för att jag är rökare och inte vill röka inomhus. Och ja hon skulle ringa vår bostadsrättföreing och prata med dem om att de borde förbjuda rökning på balkongerna och sen göra en rökruta ute på gården. Dagen efter hade jag några vänner över, och vi satt ute på balkongen och fikade (och två av mina vänner är rökare, så ja vi rökte väl) då kommer grannen hem och börjar läxa upp mig och mitt sällskap om att vi röker, börjar gapa om att hon minsann inte kan vara i sin lägenhet nu för det kommer stinka rök där och så vidare, och så hävda hon att när hon köpte lägenheten så sa förredetta ägaren att det inte fanns några rökare i huset alls. Och så började hon hoppa på mig om att hon inte hade köpt lägenheten om hon visste att jag rökte. (jag har bott här i två år och rökt i dessa två år). Slutade med att hon blev skitarg, muttrade att hon minsann "måste flytta igen.."

Sen var det tyst ifrån hennes håll fram tills i juli, när jag fick ett brev från hälsovårdsmyndigheten om att de fått klagomål om att jag röker väldigt mycket (röker inte ens ett paket om dagen, och jobbar och pluggar så är inte hemma dygnet runt heller). Jag ringde upp och frågade vad det var om, och de sa inte så mycket alls, att jag skulle visa lite hänsyn, typ inte gå ut och röka om jag hörde att hon satt ute. Sagt och gjort, har visat henne hänsyn, rökt så lite som möjligt på balkongen, väntar med att ta en cigg om jag vet att jag ska iväg och så vidare.

Men nu den här veckan har det totalspårat ur, i måndags kväll vid 22 tiden var jag ute och tog en cigg, då börjar hon skrika från sin balkong, om att jag är ett jävla dumhuvud som inte fattar att jag måste gå iväg med mina jävla cigaretter.
    Jag blev så chokad så sa ingenting, utan skrev bara ner allting hon sa.

Ringde vår bostadsrättförmedling och sa vad som hänt, och karln jag pratade med lovade att ta ett snack med henne.

Och nu ikväll, hade jag en vän över, (han är ickerökare) så gick vi ut med kaffe och jag tog en cigg på balkongen, då börjades det igen, "du psykar mig med din jävla rök!!" "jag vill inte dö i förtid på grund av dig", "Nu stinker hela jag och min lägenhet rök!!", "ditt förbannade jävla äckel!!!"
    Sa ingenting då heller, och min vän blev totalt chockad över att en vuxen människa kan bete sig såhär, nåväl gick iallafall in, och sådär 1½ timme senare går jag ut och tar en cigg igen, och då STINKER det parfym, verkligen otroligt mycket. DÅ hade hon sprayat ner parfym (eller något likanade), nåväl jag tog min cigg och gick in igen. Har fönstret precis vid balkongdörren, så hör jag hur det börjar droppa, öppnar fönstret och ser att hela balkongen är helt våt av SKURVATTEN! Och helt plötsligt ser jag hur det forsar ner vatten igen, hon hällde totalt ner tre hinkar med skurvatten, så nu är hela min balkong inkladdad med såpavatten (mina utemöbler,dynorna på stolarna osv).
    Och sen skulle jag följa min vän hem, jag öppnar dörren och slås av den där parfym lukten (stanken) och jag bara vad i helvete, luktar på dörren, och den verkligen STINKER, SÅ hon har varit ner och sprayat ner min dörr med PARFYM?!

Vet inte vad jag ska göra längre, hon skrämmer mig när hon håller på såhär, sammtidigt som jag blir riktigt flyförbannad! Som tur är nu har ju min vän som kan intyga att allt det här har hänt, samt bilder på balkongen (syns tydligt att det är skurvatten och blött).

Och jag börjar undra om det bara är på grund av rökning, eller om hon har något problem med mitt utseende, eller mitt ursprung? Eller min ålder, jag är ganska ung.

Ucsh, jag vill verkligen bo kvar här, men kan inte ha det såhär var och varanan kväll Vad ska man göra egentligen?!

tacksam för svar!

• Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)
  • Anonym (så trött..)

Ser att de flesta håller med om att hon verkar lite tokig.. Och jag känner att jag har visat henne hänsyn, men det blir bara värre och värre.

Och nej står ingenstans att det skulle vara förbud emot att röka på balkongen. Pratade till och med en karl på bostadsrättförening och han sa kort och gott att det är min lägenhet och att jag får göra vad jag vill i den. Så verkar ha dem på min "sida" iallafall.

Och jo klart att jag förstår att det kan vara jobbigt som ickerökare, men förstår dock inte hur det kan lukta rök om hennes kläder och i hela hennes lägenhet, då det inte ens lutkar rök i min lägenhet, och jag röker oftast med dörren öppen. (till och med min icke rökande kompis är förvånad över att jag aldrig luktar rök om kläderna, eller att det är röklukt i lägenheten).

Och det är klart att jag inte skulle röka på balkongen om det fanns ett förbud emot det, men så länge det inte gör det tänker jag röka på min balkong.

Jo jag tänkte också på att polisanmäla, men vet inte riktigt hur mycket "underlag" det behövs för det? Räcker det som har hänt redan? Och hur lätt är det för styrelsen att vräka den här människan? Det går ju inte att hon håller på såhär

• Anonym (så trött..)

Anonym - Jag har bott här i två år, och det enda som har klagat på mig är just den här "nyinflyttade" grannen, som förövrigt inte började klaga förens hon bott här i 4 månader. Och jag har tagit till mig att hon tycker det är jobbigt, och därför har jag ju i största mån det gått visat henne hänsyn. Men när hon beter sig såhär,och jag förstår inte hur någon kan bete sig såhär, och speciellt inte någon i hennes ålder (hon är en bra bit över 50 och beter sig som hon vore 4, eller kanske skulle en 4åring tillochmed ha mer vett..) känns det bara så uselt, jag försöker ju ändå mötas halvvägs.

• Anonym (så trött..)

anonym(oj) - Nej pratar inte med henne nu, gäller och bita sig i tungan, för ibland har jag bara lust att tjaffsa tillbaka, men tror inte det vore speciellt bra.

Jo det bor flera personer över mig, men var ute när hon hällde, och det har kommit ner från springan från hennes balkong, alltså man ser hur det droppar ner från hennes ner på min.

• Anonym (så trött..)

Ser att det är väldigt blandade åsikter om det här, och vet ju själv att det är ett väldigt omdiskuterat ämne.

Nåväl, jag ringde till förvaltaren för mitt hus idag, och han blev helt chockad och bad mig skriva ner detaljerat vad som hänt (vad hon sagt och gjort). Samt att jag pratade med en släkting till mig som är jurist, och hon menade på att jag har gjort rätt som håller huvudet kallt och anteckar och dokumenterar vad som händer.

Nu är det ju så att jag röker inte så mycket på balkongen, just för att visa henne hänsyn, väntar oftast med att ta en cigg om jag vet att jag ska iväg inom 1-1½ timme ändå, samt det sista jag gör innan jag går hem är att ta en cigg. Så det inte blir det första/sista jag gör när jag lämnar lägenheten. Och jag jobbar så att jag oftast är hemma på kvällar/nätter och då jag röker mest efter 21 och framåt, kanske blir mellan 5-10 cigaretter som röks på balkongen om dagen.

Och jag har ju inte varit omöjlig emot henne, jag har förslagit att vi eventuellt kunde bestämma tider på något sätt då hon ville vara ute, så kunde jag låta bli att röka under den tiden, men det nonchalera hon bara och sa att hon skulle ringa styrelsen och be dem förbjuda rökning och fixa en rökruta till mig (eftersom jag är den enda som röker i huset,genligt henne. Är totalt 46 lgh i mitt hus, och vet själv om 6 stycken till som röker, bland annat en som bor väg i väg med henne). Och jag bor precis ovanför porten, så är inte till så mycket nytta om jag går ut och ställer mig där och röker (som hälsovårdsmyndigheten föreslog) kommer likförbannat upp rök till henne.

Så jag har försökt vara tillmötesgående, men hon tar inte till sig det, utan börjar trakasera mig och ja som sagt sprutar parfym på min dörr, kastar skurvatten ner på min balkong.

Var så himla tråkigt att komma hem från jobbet idag, stank rengöringsmedel redan vid ytterporten, och när jag går upp för trappan börjar det stinka parfym, som bara blir kraftigare ju närmare dörren jag kommer, såg nu också att ytterdörren är helt kletig var ut och inspekterade balkongen också, stora, tjocka stela bubblor på balkongenräckena och mina yttermöbler, och en av mina dynor har stora bleka fläckar.

Blir så less på de som hoppar på mig som rökare, har full förståelse för de som ogillar rökare, men det här har ju gått överstyr, hon står och skriker på mig och förstör min lägenhet.

Tycker även det känns jättejobbigt att vara hemma själv, för jag är väldigt osäker på vad hon kan göra härnäst. Känns som om det har gått såhär långt nu, vad kan hända imorgon?

Är det någon som vet om man kan ringa någonstans om hon börjar hålla på sådär ikväll igen? Glömde helt av mig och fråga han jag prata med idag, får nog ringa tillbaka imorgon igen.

• Anonym (så trött..)

unclaf - upp till 10 cigg är oftast de dagar jag är lediga (alltså utspritt på hela dagen) samt att jag är oftast vaken fram till 2-3 på grund av olika anledningar. Är ingen storrökare, vet många i min omgivning som röker uppemot två paket om dagen (alltså ca 40 cigaretter) och ja då skulle jag förstå min granne om jag satt och drog i mig två paket ciggareter om dagen på min balkong, men nu är det ju inte så. Har för övrigt rökt en cigarett på min balkong idag, vilket verkligen inte är mycket.

Att jag inte röker inne är väl mest för det är det jag är van vid, man går ut och röker. Har rökande föräldrar som aldrig rökt inne (och inte i bilen heller) och därför gör inte jag det heller. Och ja det händer väl att jag tar en cigg inomhus någon enstaka gång.
    Och nej det är klart jag förstår att man kanske inte vill ha in min rök, men det är ändå frågan om en sådan pass liten mängd, så är väl bara och vädra ur en stund efter att jag gått in, är inte så att jag är ute var femte minut och tar en cigg.

Jag är ju inte omöjlig att försöka kompromissa fram en lösning på det här, men hon verkar inte så intresserad av det. Och ja det kanske låter egoistiskt, men så länge det inte införs förbud på rökning i min bostadsrätt, så kommer jag fortsätta röka där. Eftersom jag köpt lägenhet utefter mina behov (och jag anser mig själv vara i behov av en balkong bland annat för jag är rökare.) Och det enda jag kan komma på, är väl just någonslags tidsschema eller dyl, då det verkar som både hon och jag vill kunna utnyttja våra balkonger.

• Anonym (så trött..)

unclaf - Nej förstår väl att hon tycker det är jobbigt med röktlukt i lgh, men tror fortfarande inte det kommer in speciellt mycket röklukt i hennes lägenhet, fast vad vet jag, har inte varit där uppe. Och det att hon säger att kläderna hon har på sig börjar lukta rök, när hon är i sin lägenhet, med fönstret öppet, det känns väldigt osannolikt.

Och jag är väl inte direkt jätterädd, men börjar känna ett ganska starkt obehag, man läser ju ganska mycket om personer som verkligen flippar ur och det slutar illa (och har svårt att förstå varför hon skulle göra såhär, om hon inte led av något.)
    Ang parfymlukten har jag två vänner som har varit och luktat på dörren, och den stinker fortfarande. Någon på min våning borde även ha kännt stanken, ska fråga mig för när jag ser mina grannar lite tänkte jag.

Jag är inte direkt rädd för att få min lägenhet förstörd om jag skulle röka inne, men jag har och kommer fortsätta med att röka utomhus. Eller ja, kommer det förbud mot att röka på balkongen, kommer jag säkerligen börja röka under köksfläkten, men tror det kommer bli precis lika mycket klagomål då.

Svar på tråden Problem med grannen :( (långt)