Anonym (så trött..) skrev 2008-09-25 18:44:23 följande:
Ser att det är väldigt blandade åsikter om det här, och vet ju själv att det är ett väldigt omdiskuterat ämne.Nåväl, jag ringde till förvaltaren för mitt hus idag, och han blev helt chockad och bad mig skriva ner detaljerat vad som hänt (vad hon sagt och gjort). Samt att jag pratade med en släkting till mig som är jurist, och hon menade på att jag har gjort rätt som håller huvudet kallt och anteckar och dokumenterar vad som händer. Nu är det ju så att jag röker inte så mycket på balkongen, just för att visa henne hänsyn, väntar oftast med att ta en cigg om jag vet att jag ska iväg inom 1-1½ timme ändå, samt det sista jag gör innan jag går hem är att ta en cigg. Så det inte blir det första/sista jag gör när jag lämnar lägenheten. Och jag jobbar så att jag oftast är hemma på kvällar/nätter och då jag röker mest efter 21 och framåt, kanske blir mellan 5-10 cigaretter som röks på balkongen om dagen.Och jag har ju inte varit omöjlig emot henne, jag har förslagit att vi eventuellt kunde bestämma tider på något sätt då hon ville vara ute, så kunde jag låta bli att röka under den tiden, men det nonchalera hon bara och sa att hon skulle ringa styrelsen och be dem förbjuda rökning och fixa en rökruta till mig (eftersom jag är den enda som röker i huset,genligt henne. Är totalt 46 lgh i mitt hus, och vet själv om 6 stycken till som röker, bland annat en som bor väg i väg med henne). Och jag bor precis ovanför porten, så är inte till så mycket nytta om jag går ut och ställer mig där och röker (som hälsovårdsmyndigheten föreslog) kommer likförbannat upp rök till henne.Så jag har försökt vara tillmötesgående, men hon tar inte till sig det, utan börjar trakasera mig och ja som sagt sprutar parfym på min dörr, kastar skurvatten ner på min balkong.Var så himla tråkigt att komma hem från jobbet idag, stank rengöringsmedel redan vid ytterporten, och när jag går upp för trappan börjar det stinka parfym, som bara blir kraftigare ju närmare dörren jag kommer, såg nu också att ytterdörren är helt kletig var ut och inspekterade balkongen också, stora, tjocka stela bubblor på balkongenräckena och mina yttermöbler, och en av mina dynor har stora bleka fläckar. Blir så less på de som hoppar på mig som rökare, har full förståelse för de som ogillar rökare, men det här har ju gått överstyr, hon står och skriker på mig och förstör min lägenhet. Tycker även det känns jättejobbigt att vara hemma själv, för jag är väldigt osäker på vad hon kan göra härnäst. Känns som om det har gått såhär långt nu, vad kan hända imorgon?Är det någon som vet om man kan ringa någonstans om hon börjar hålla på sådär ikväll igen? Glömde helt av mig och fråga han jag prata med idag, får nog ringa tillbaka imorgon igen.
Jag tycker uppriktigt det är MYCKET att röka upp till 10 cigg varje dag på balkongen. Om du röker mest efter kl 21, och lägger dig säg kl 24, så blir det ju mer än 3 cigg/h. Jag tror det kan vara svårt för en rökare att förstå vilket problem det är för grannar som måste få in er rök i sitt hem. Röken sugs in genom ventilation och fönster även om många rökare verkar tro att den istället försvinner ut i rymden. Att bestämma tider då hon kan och inte kan gå ut låter ju inte heller så kul, skulle det helt enkelt inte vara lättare för dig att låta bli att röka på balkongen? Jo det är möjligt att jag låter oresonlig, men som sagt, jag har drabbats rätt hårt av rökadne grannar själv. Tycke rinte det är rimligt att jag behövde ta medicin pga att grannen hade "rätt" att förpesta mina rum.
Däremot så berättigar inte ditt rökande grannen att hålla på som hon gör. Du gör helt rätt som ringer förvaltaren. Fortsätter trakasserierna hade jag ringt polisen. Din grannes beteende är knappast till gagn för henne själv heller, man blir ju ännu mindre benägen att gå nån till viljes som beter sig på det viset.