Problem med grannen :( (långt)
oj, herregud vilket original du har över dig.
du måste ju ringa och klaga ngnstans. tycker du har all rätt att röka på balkongen när du har anpassat dig ändå så pass efter tanten.
oj, herregud vilket original du har över dig.
du måste ju ringa och klaga ngnstans. tycker du har all rätt att röka på balkongen när du har anpassat dig ändå så pass efter tanten.
Det är faktiskt väldigt äckligt när grannarna röker på balkongen intill. Trots att man tvingas stänga dörrar och fönster, luktar det äcklig rök i lägenheten. som ibland sätter sig i textilierna. Jag förstår att din granne blev tokig på röken, för så jobbigt kan man faktiskt uppleva eländet (jag har tvingats flytta 2 ggr pga rökande grannar). Men jag försvarar verkligen inte hennes låga stil. Hon borde föregå med gott exempel om hon vill föra in mer respekt, empati och civilisation i ert hus.
Borde det inte gå att fakturera henne för tvätt av dina balkonggrejer efter såpaincidenten, med hjälp av värden?
Jag tror dock inte att hon kommer att sluta trakassera dig, så länge hon känner sig trakasserad tillbaka pga din rökning.
Känns det verkligen bra att röka på balkongen, med vetskap om att du ägnar dig åt något som är skadligt och som stör dina stackars grannar så mycket?
Om man inte tål lukt (spelar ingen roll om det är röklukt, matos eller parfym) så ska man inte bo i lägenhet. Man bör skaffa sig en stuga i skogen där man garanterat kan andas frisk luft.
Sluta röka kanske?
Det är ju faktiskt riktigt otrevligt som ickerökare att få in skiten i sitt hem...
Men grannen kanske har fönster vid entrén också så röken kanske kommer in från den sidan också. Inte ska man behöva lämna sitt hem för att få röka om man är rökare tycker jag.
Jag har bott i hyreshus där det funnits invandrare som lagat mat som luktat 3 km bort (lite överdrivet). Matoset finns ju kvar för jämnan och det kan också uppfattas som störande om man nu vill ha något att gnälla på. Inte kan man väl begära att dessa personer ska flytta, då uppfattas man ju som rasist.
Rökarna kan väl flytta istället?
Matos och annat ska inte sprida sig mellan lägenheterna om man inte vädrar samtidigt.
Då är det värden som får fixa det.
Som nämt tidigare så ska man kunna röka under fläkten utan att det går in till grannen. Händer det så får värden ta hand om det.
Lite OT kanske men handlar ändå om en störade granne. På ett av mina gamla jobb fanns hyreshus en liten bit ifrån. Dessa lägenheter hade fransk balkong. Vet ni vad som försiggick i en av dom? Jo vid varje rast när vi sat ute öppnade mannen som bodde i ena lägenheten sin balkongdörr och stod och drog i sin snorre. Han drog tills han sprutade ner på asfalten utanför. Och vet ni. Polisen kunde inget göra för han var i sin lägenhet/balkong. Dom hade ingen rätt att gå och gripa honom mer än att plinga på och be honom vänligen sluta med det han höll på med.
Tycker verkligen att folk klagar så fort det finns något att klaga på. Jag röker inte och har aldrig gjort det. Men jag klagar inte på dom som vill göra det, inte ens om det kommer in lite rök hos oss. Det GÅR FAKTISKT att vädra ut.
Ni som är så emot rökare, ni säger dom inte får röka på sin egendom (balkonger), och inte vid sina köksfläktar för då kommer lukten via ventilationen, de ska ha rökrutor på gården, men tro f-n någon kommer klaga då med för att fimparna samlas ute i en speciell askkopp för rökarna. Vi har fått rökförbud på krogen och restauranger. Ska vi förbjuda rökare helt och hållet??? Väx upp! Folk har rökt i evigheters evigheter. Vänj er vid dom lika mycket som vi har olika hudfärger, behov, språk mm
Jag har skrivit tidigare om min granne som röker på sin balkong, hela sommaren hade jag fönstret öppen o det lilla rök som kom in det märks INGENSTANS! Det vädras ut på 10 min.
Ts enligt lagen har du rätt att röka på balkongen. Har för mig att jag läste om något liknande nu i somras, då det gick till domstol. Tror det var HSB(??) där en granne var i strid med en granne som röker.
Rökaren vann!!! Han fick fortsätta att röka på balkongen.
Som en del påpekat om många cigg på kvällen. Även rökare har vanor på dygnet då det röks flera cigaretter. Om det är på fm, em, kväll eller natt... och??? Dumt att argumentera om mängd då det faktiskt inte är relevant.
Usch vilken galen granne du verkar ha, men så får hon inte bete sig. Kommer antagligen sluta tragisk att hon känner sig tvungen att flytta. Men det är inte pga din rökning utan hennes beteende som direkt är kan anmälas både till hyresvärd och polis.
Lycka till.